מכירת תנובה: ברייט פוד תשלים בקרוב את בדיקת הנאותות

‎‎תאגיד המזון שבבעלות ממשלת סין מנהל מו"מ לרכישת תנובה לפי שווי של כ-8 מיליארד שקל ■ רו"ח ועו"ד מקומיים ישלימו את בדיקת הנאותות לחברה, כנראה עוד החודש ‏‎‎‏■ נציגי הקיבוצים בתנובה עשויים לעכב את המהלך‏

‎עסקת המכירה של תנובה לתאגיד המזון ברייט פוד, שבבעלות ממשלת סין, נכנסת להילוך גבוה. ל"גלובס" נודע כי החברה הסינית הסמיכה את רו"ח ארז סופר מפירמת ‏BDO‏, את עו"ד אדיר ולדמן מפרשפילדס ואת עו"ד רובי בכר ממשרד פישר-בכר להשלים את ביצוע בדיקת הנאותות, שכבר החלה, לענקית המזון הישראלית. דיווח על בדיקת הנאותות שמקיימים הסינים מסרה תנובה לחברי הדירקטוריון בישיבה האחרונה, שהתקיימה לפני כשבועיים.

‏המשא-ומתן בין הצדדים מתנהל לפי שווי של כ-8 מיליארד שקל לתנובה. על-פי ההערכות, השלמת בדיקת הנאותות בתנובה צפויה עוד במחצית חודש פברואר, כלומר בתוך טווח זמן של כשבוע. או אז ייתכן כי תתקבל החלטה קונקרטית לגבי הכיוון בו תבחר אייפקס, בעלת השליטה הדומיננטית בתנובה, להיפגש עם הכסף.

‏עם זאת, נציגי הקיבוצים בתנובה טוענים כי טרם נפגשו עם נציגי ברייט פוד, וכי הם מניחים שלא תיסגר שום עסקה לפני שהדבר יקרה.

איציק בדר, יו"ר ארגון הקיבוצים "גרנות", אמר היום (ב') ל"גלובס" כי טרם נקבעה פגישה עם נציגי החברה הסינית. לדבריו, "אנחנו לא מתנגדים למכירה. קיבלנו דיווח בדירקטוריון שברייט פוד יגיעו לבדיקת נאותות, ואמרנו שכמו שאנחנו מניחים שלא תהיה הנפקה בלעדינו - כך אנחנו מניחים שלא תהיה מכירה בלעדינו".

- ‏‏למעשה, אייפקס יכולה למכור את המניות גם בלי הסכמתכם.

‏‏‎‎בדר: ‏"אבל אני לא בטוח שמי שקונה, ירצה לקנות בלי להגיע איתנו להסכמות... שלא תהיה טעות, אנחנו לא מתנגדים למכירה, אנחנו רק רוצים תנאים שמתאימים לנו באופן הניהול של תנובה".

- אייפקס טענה לשווי גבוה של תנובה, ואילו אתם ומבטח שמיר טענתם לשווי נמוך יותר. במקרה מכירה, לא תוכלו לבקש מחיר גבוה יותר עבור מניותיכם.

"אם נמכור, נבקש לקבל את מה שמשלמים. אם נישאר, נישאר כי נחשוב שיהיה לנו טוב להישאר".

‏מכירה או הנפקה - העיקר שיהיה אקזיט

‏‏‎‎תנובה נמצאת בשליטת קרן אייפקס (56.1%) ומבטח שמיר (20.7%), כשיתרת המניות נמצאת בידי הקיבוצים והמושבים (23.2%). מזה זמן שהחברה מקדמת מהלך להנפקת מניותיה בבורסה באחד העם. ההחלטה על ההנפקה התקבלה בדירקטוריון תנובה בתמיכת נציגי אייפקס, בעוד שנציגי הקיבוצים התנגדו לה ונציגי מבטח שמיר נמנעו.

‏אייפקס ומבטח שמיר רכשו את השליטה בקונצרן החלב בתחילת 2008, במחיר ששיקף לתנובה שווי חברה של כ-3.8 מיליארד שקל. הם שילמו כ-2.9 מיליארד שקל בתמורה ל-76.7% ממניות תנובה שאותן החזיקו הקיבוצים והמושבים, שנותרו עם יתרת המניות.

מאז הרכישה ועד השבוע שעבר תנובה חילקה לבעלי מניותיה דיבידנדים בהיקף אדיר, כך שכבר עתה מדובר בעסקה טובה מאוד מבחינת הקרן וחברת ההחזקות של מאיר שמיר, שצפויה להניב להם רווחים של מיליארדי שקלים.

מדוחות אייפקס שנחשפו ב"גלובס" בשבוע שעבר עולה כי הקרן הבריטית משערכת את החזקותיה בקונצרן החלב בכ-900 מיליון אירו - נתון המגלם שווי חברה של קרוב ל-8 מיליארד שקל. אייפקס רושמת את שווי הרכישה של מניותיה בתנובה בכ-170 מיליון אירו בלבד - כלומר תשואה של 430% על ההשקעה.

‏ב-9 החודשים הראשונים של 2013 תנובה הציגה גידול של כ-4% בהכנסות ממכירות, שהסתכמו בכ-5.4 מיליארד שקל. הרווח הנקי צנח ל-294 מיליון שקל, בעיקר בשל רווחים חד-פעמיים בהיקף של כמיליארד שקל ממימוש נדל"ן בשנה הקודמת.

תנובה טרם דיווחה על תוצאותיה לרבעון האחרון של 2013. עם זאת, לפי נתוני סטורנקסט המודדים את מכירות מוצרי המזון והצריכה ברשתות השיווק, תנובה חיזקה את כוחה, והנתח שלה בשוק החלב עלה ל-57.6%. ‏‏‏

לאחרונה הכניסה הממשלה שני מוצרי חלב נוספים לפיקוח מחירים - גבינה לבנה ושמנת מתוקה 38% - שתי קטגוריות שבהן תנובה אחראית לעיקר המכירות בשוק המקומי.

בתנובה העריכו כי הכנסת המוצרים לפיקוח תביא לאובדן רווח נקי של 60-70 מיליון שקל בשנה, כך שעל-פי מכפיל יחסית שמרני, היא עלולה לחתוך 600-700 מיליון שקל מהשווי של תנובה. סביר להניח שזה יבוא לידי ביטוי גם בסכום שתסכים ברייט פוד לשלם עבורה, ‏‏אם וכאשר המגעים המתמשכים בין הצדדים יבשילו לכדי עסקה. ‏‎‎‏

בעלי המניות בתנובה
 בעלי המניות בתנובה