מקדש הבטא

מדוע מקדשים בעולם ההשקעות "המקצועי" את הבטא ואיזה נזק נגרם מכך ■ טור לקוראים עם ראש פתוח ומחויבות להצלחה

במגזין המקצועי "תעופה כאן ועכשיו" התפרסם הסיפור על טיסה של חברת "הכול בטוח". המטוס נקלע למזג אוויר סוער ושרשרת של כיסי אוויר. אחד הדיילים, שלאחר מכן הסתבר שהוא סובל מבעיות נפשיות, העלה למערכת הבידור פרק מהסדרה "תעופה בחקירה" שמדבר על התרסקותו של מטוס שנקלע למצב דומה.

בפרק הוסבר כי בשל תכנון המטוס, אין סיכוי שהוא ישרוד טלטלות כאלו, וכי הדבר הטוב ביותר שנוסע יכול לעשות זה לקפוץ מהמטוס. הנוסעים המבוהלים החלו לרוץ ולהידחק אל פתחי החירום תוך שהם נאבקים בשני הדיילים הנוספים של המטוס, שניסו למנוע מהם את פתיחת הדלתות.

הדייל, שהבין שההלצה שלו הגיעה אל האזור המסוכן, הפסיק את הקרנת הפרק והכריז במערכת הכריזה, כי המטוס עבר את האזור הבעייתי ומיד יחולקו משקאות חינם לכל הנוסעים. הנוסעים הסתערו שוב, הפעם לעבר הכיסאות.

כמו בטיסה הדמיונית, כך בשווקים במציאות. יש מגמת עלייה, פתאום כמה כיסי אוויר, המדיה הפיננסית, שחיה ממאניה-דפרסיה של לקוחותיה, מעלה כמה כתבות וסרטוני אימה, המשקיעים מוכרים מניות מכירת התאבדות, ואז מודיעים על משקאות חינם וכולם שוכחים את הסיכונים וחוזרים ליהנות מהחיים.

לרוע המזל, מדי פעם אכן מתרסק מטוס ומדי פעם יש מפולת בשווקים. ההחלטה לעלות על טיסה או להשקיע במניות מחייבת הדחקה של האפשרות הזו, והחלטה שהסיכוי שווה את הסיכון. אחד הדברים החשובים הוא לדעת מיהו הטייס שמטיס את המטוס שלכם. האם הוא ידע להינצל מצלילה או להבחין בהזדקרות. האם יש לו את כל המיומנויות והאם הוא לא ב-ורטיגו. כמובן שיעזור גם לדעת מהו דגם המטוס (המניה) שבו אתם טסים, כמה הוא חדש וכמה הוא בטיחותי.

ברור שדבר אחד לא יעזור: לראות פרק של "תעופה בחקירה" בכל פעם שהמטוס נקלע לסערה. גם לקפוץ מהדלתות זו פעולה שקשה יהיה להתחרט עליה. אז כמו שאתם לא מתרגשים מכל כיס אוויר בטיסה (וכמובן שצוות המטוס, להבדיל מהמדיה הפיננסית, עושה הכול בכדי להרגיע ולאזן) אל תתרגשו מכל כיס אוויר בשוק.

בדרך כלל טיסות נמשכות זמן רב, וגם נחיתות, כך שניתן לצאת מהשוק כשצריך. פעם בכמה שנים מתרחשים אסונות. כמו שחגורות הבטיחות במטוס לא יעזרו, כך בשווקים, כנגד ברבורים שחורים יעזור רק ביטוח. אלא שבמקרה של כסף, ביטוח מספיק. כך שלנהל תיק מניות זה פחות מסוכן מטיסה. תחשבו על זה בפעם הבאה שבה אתם עולים לטיסה מוזלת של חברה לא מוכרת.

חגורת בטיחות פיקטיבית

ואם כבר בענייני טיסות אנחנו עוסקים, בואו נדבר על חגורת הבטיחות של המשקיעים, הבטא - מדד לרגישות המניה ביחס לשוק. מלמדים ומקדשים אותה בכל בית ספר למנהל עסקים, אם תרצו כמו סרטון הבטיחות של כל טיסה. מלמדים שפיזור נכון מקטין את הבטא, ותיק עם בטא נמוכה הוא תיק מסוכן פחות.

מכיוון שאין מי שיגיד שהמלך עירום - כמו שנוסעים לא מתווכחים עם ההנחיה לחגור חגורות בטיחות בטיסה, גם כי הם כבר שטופי מוח וגם כי אין להם פתרון אחר לזוועת ההתרסקות - מנהלי השקעות לא מתווכחים עם עקרון הבטא. במבחן התוצאה, כמו חגורות בטיחות בטיסה, הבטא לא מצילה מהתרסקויות. נסים טאלב מדבר על כך רבות. אחת הסיבות לכך היא שבטא היא נתון היסטורי.

למשל, בדקתם מה הייתה הבטא של מניות שפעם נחשבו סולידיות, כמו AIG, ליהמן ברדרס, אי.די.בי ואחרות? בטח תגלו שהיא הייתה נמוכה למדי, ומנהלי ההשקעות הכניסו אותן למה שנקרא "תיק סולידי", תוך שהם מרגיעים את עצמם ואת הלקוחות. כשהתיקים התרסקו הם האשימו את כולם, לא את עצמם.

כמו דירוג האשראי של אותן חברות, בטא מודדת התנהגות בזמן עבר. טייס שעולה לטיסה, לא מתעניין במזג האוויר לפני שבוע. מעניין אותו מה יהיה מזג האוויר בעוד שעה. או אם תרצו, כשאתם בשדה התעופה ורואים את המטוס שאמור לקחת אתכם נוחת מטיסה קודמת, אתם לא אומרים לעצמכם: זה מטוס שיודע לנחות, אני לא רוצה לעלות עליו כי אני רוצה מטוס שיודע להמריא. אתם יודעים שהמטוס הזה ידע להמריא.

בעוד בטיסה הרגיעה שמגיעה עם חגורות הבטיחות לא מזיקה, בהשקעות ההסתמכות על הבטא, שלא עזרה לאף אחד ולא רלוונטית לעתיד, היא מסוכנת. היא מסוכנת כי היא מרדימה, היא מסוכנת כי היא מעוותת את השיפוט ביחס לאיכות ביצועי תיקי השקעות, והיא מסוכנת כי מנהל ההשקעות לא מחפש דרכים אחרות, רלוונטיות, לניהול סיכונים. הוא מסתפק בזה שנוסעיו חגורים במושב. זה הטייס שהייתם רוצים? שיסתפק בחגורת הבטיחות שחגרתם, ויסתמך על שני החבר'ה ליד יציאת החירום שהסכימו לעזור בעת צרה?

"אתה מתעמק במחקר דבריהם של אנשים מתקופות קודמות, אבל אנשים קדומים אלו כבר מתו. אפילו עצמותיהם כבר התפוררו, וכל מה שנותר זה כמה משפטים בודדים. אין לך לאחוז בהם בעקשנות ודבקות רבים מדי", דברי החכם לאו טצה לקונפוציוס.

אז גם אם קידשתם את הבטא בלימודי מינהל עסקים, מותר לכם להתיר את הנדר אם הוא לא משרת אתכם למימוש הדבר הנעלה יותר - ביטחון הטיסה של השקעותיכם ולקוחותיכם.

הכותב הוא מנכ"ל משותף וראש תחום פיננסים בחברת BePlusDo - פיתוח כלים וטכנולוגיות אימון, ואסטרטג ההשקעות של קרן הגידור Green Ocean. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם

ziv@beplusdo.co.il

www.facebook.com/groups/themallglobes

קניון המניות
 קניון המניות