הצעת חוק: תוכניות ריאליטי-מוזיקה יוכרו כסוגה עילית

את הצעת החוק יזם ח"כ אלעזר שטרן ■ היוצרים: "אנו מתקשים להבין מה מטרת הצעת החוק. כמות ההשקעה בתוכני הדרמה והתעודה בטלוויזיה המסחרית היא כל-כך נמוכה, שזה ממש פשע לקדם מהלכים שיפגעו בה עוד יותר"

ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) מבקש להניח הצעת חוק שלפיה תוכניות ריאליטי כמו "אקס פקטור" או "הכוכב הבא" עשויות לקבל הכרה כתוכניות סוגה עילית.

על-פי הצעתו של שטרן, העומד בראש השדולה למען הזמר העברי בכנסת, "סדרה באורך 25 דקות שידור של יצירה מוזיקלית ישראלית" תוכר כסוגה עילית, אם היא הפקה מקומית ש-75% מהיצירות המושמעות בה הן עבריות.

בימים אלה מעביר שטרן את ההצעה בין חברי הכנסת, והדבר מעלה את חמתם של ארגוני היוצרים.

על-פי ההסבר להצעת החוק, מטרת ההצעה היא "לקדם, לעודד ולשמר את היצירה המוזיקלית הישראלית", והיא חלה גם על יצירה ספרותית ישראלית. "מטרה זו תושג, בין היתר, אם הפקות מקומיות יחויבו להשתמש ביצירות מוזיקליות וספרותיות של יוצרים ישראלים, וכן אם תוכניות מוזיקה ישראליות יוגדרו בחוק כ'תוכניות סוגה עילית', וכתוצאה מכך יגדל השימוש במוזיקה הישראלית. הדבר גם יהווה תמריץ חיובי ליוצרים ישראלים להמשיך ליצור ולשמר את תרבות היצירה הישראלית".

על-פי שטרן, "הצעת החוק אינה מטילה על המפיקים ותאגידי השידור להקצות תקציבים נוספים להפקות מקומיות, אלא במסגרת אותו התקציב להעדיף שימוש ביצירות ישראליות ולהקצות תקציב קיים להפקת תוכניות מוזיקליות ישראליות".

בתגובה שלחו שבעת איגודי היוצרים מכתב חריף לשטרן, שבו הם כותבים כי "אין אנו מבינים את תכלית הצעת החוק, שהרי תוכניות מוזיקה ישנן בשפע כבר היום על מסך הטלוויזיה המסחרית. האם כוונת המציע כי תוכניות כגון 'הכוכב הבא', 'אקס פקטור', 'The Voice' ודומותיהן ייחשבו לגופים המשדרים כסוגה עילית? ומה יעלה בגורלן של הדקות הרבות שבהן מבוצעים זמרירים בשפה שאיננה עברית? כל זאת בו בזמן שכמות תכני הדרמה והתעודה שנחשבים היום כחלק ממחויבות ההשקעה בסוגה עילית, הולכים וגוועים.

"כמי שמייצגים אלפים רבים המתפרנסים מיצירה עברית טלוויזיונית, לא נוכל לעמוד במצב שבו תוכניות המוזיקה יוכרו כחלק ממחויבות השקעת הזכייניות בסוגה עילית, על חשבון ההשקעה בתכני דרמה ישראלית מקורית וכן בתוכניות התעודה".

אוהד קנולר, יו"ר ארגון השחקנים בישראל (שח"ם), אמר ל"גלובס" כי "איגודי היוצרים מתקשים להבין מה מטרת הצעת החוק. כמות ההשקעה בתוכני הדרמה והתעודה בטלוויזיה המסחרית היא כל-כך נמוכה, שזה ממש פשע לקדם מהלכים שיפגעו בה עוד יותר".

ח"כ שטרן מסר בתגובה: "הצעת החוק המדוברת נועדה לקדם את מעמדה של היצירה המוזיקלית הישראלית. בימים אלה ממש אנו נמצאים בשלבי הגיבוש של ההצעה שעדיין לא הוגשה למזכירות הכנסת, ולכן כל טיוטה של החוק שנמצאת אצל גורמים כאלה ואחרים אינה רלוונטית.

"לפני מספר ימים נעשתה פנייה של דוברת ארגון שח"ם ללשכתנו בבקשה לפגישה בנושא. בשל לחץ זמנים, בעיקר בשל דיוני הוועדה לשוויון בנטל, מסרנו לה שנשמח לקיים את הפגישה במועד מאוחר יותר. כמו כן, ביקשנו ממנה, בכדי לקצר הליכים, להעביר אלינו את הצעתם לשינוי החוק - מידע אשר לא הגיעה אלינו עד כה. אני תקווה כי גם איגוד שח"ם ייהנה מקידומה של היצירה המוזיקלית הישראלית".

בתוך כך, עברה (ד') היום בכנסת בקריאה טרומית הצעת החוק של ח"כ מרב מיכאלי, גילה גמליאל ועמרם מצנע, שאמורה להסדיר את פעילותו של ארגון התמלוגים תל"י. החוק זכה לתמיכה מכל רחבי הבית, לאחר ששרת התרבות לימור לבנת הביעה בו תמיכה.

"חשוב מאוד שהיוצרים והכותבים לא יצטרכו ללכת וללקט את הפרוטות שהם מרוויחים אחת לאחת, ממקום למקום, אלא שיוכלו להיות מאוגדים בגוף אחד שיעשה את העבודה הזו עבורם".