שת"פ בין ענקית התרופות גלקסו סמית'קליין לטכניון

הגופים יפתחו מולקולה לטיפול במערכת החיסונית ההסכם עשוי להניב הכנסות של עשרות מיליוני דולרים

ענקית התרופות גלקסו סמית'קליין חתמה על הסכם פיתוח עם חברת ביוראפ, שממסחרת את הפיתוחים של מכון המחקר רפפורט שבפקולטה לרפואה בטכניון. חברות ימסחרו מולקולה של ביוראפ שנועדה לטיפול במחלות שקשורות בפעילות המערכת החיסונית.

בשלב הראשון יפתחו שתי הקבוצות מוצר לטיפול במחלת שתל נגד מאכסן (GVHD), תופעת לוואי קטלנית של השתלת מח עצם. זוהי אותה מחלה בה נלחמות החברות גמידה סל, סלקט ביו ואנלייבקס. בשלב הבא המוצר עשוי להתאים למחלות נוספות.

פרטי ההסכם לא נמסרו, אולם הסכמים דומים שנחתמו בעבר בין חברות תרופות לבין מכוני מחקר סביב מוצרים בשלב בו נמצא מוצר זה (לאחר הוכחת היתכנות בחיות) הניבו במקרים של הצלחה סכומים של עשרות ואף מאות מיליוני דולרים למכוני המחקר.

בעוד לחברות תרופות רבות יש קשר קבוע עם האקדמיה בישראל לשם פיתוח תרופות ומוצרים רפואיים, עבור חברת GSK זהו הקשר המסחרי הראשון עם אחת מחברות הייזום של מכוני המחקר באקדמיה, כך נמסר מביוראפ. ל-GSK היה קשר בעבר עם חברות ביומד ישראליות כמו למשל פרוטאולוג'יקס ונסווקס, אולם הפיתוחים המשותפים הללו לא הבשילו לכדי תרופה בשוק.

המוצר הנוכחי פותח על ידי פרופ' נתן קרין, יחד עם צוותו ד"ר יפתח ברששת וד"ר גיזי וילדבאום, מדעני המכון. הקבוצה קיבלה לשם פיתוח המוצר, מענק של תוכנית "קמין" של משרד התמ"ת לתמיכה במדע יישומי באקדמיה. ד"ר אורית שקד, מנכ"ל חברת ביוראפ, מספרת כי ההסכם הנוכחי נחתם אפילו לפני שהפרויקט השלים את מלוא הזמן שלו בתוכנית קמין.

הקבוצה זיהתה מנגנון חדש להגברת פעילות תאי ה-regulatory T-cells בגוף, אשר תורמים לוויסות פעילות המערכת החיסונית מספר חברות מנסות לטפל במחלות של המערכת החיסונית על ידי הפעלת מנגנון התאים הרגולטוריים הללו, בשיטות שונות. גם חברת סיקאם שהוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין קרן פונטיפקס לחברת התרופות הבינלאומית רוש, פועלת במנגנון דומה, וזוהי עדות נוספות לעניין הרב של חברות התרופות בו.

ד"ר איריס גפן גלור, מנהלת תחום הביומד, ב-UK Israel Tech Hub, של השגרירות הבריטית, הוסיפה כי: "תוכנית השת"פ של GSK עם האקדמיה (DPAC), מחפשת בעולם כולו את החוקרים והארגונים המבטיחים ביותר, כדי לחבור אליהם למחקר וגילוי של תרופות חדשות. אנו גאים שיכולנו לקחת חלק בחיבור הנוכחי".