פג הקסם של אטורה מסינה?

הקריירה של מי שנחשב בעיני רבים לגדול המאמנים בכדורסל האירופי, עומדת בשנים האחרונות תחת לא מעט משברים וסימני שאלה

ביום ראשון האחרון עמד אטורה מסינה מול התקשורת וקטל את שחקניו וגם את עצמו. "לא כיבדנו את עצמנו", אמר המאמן האיטלקי, "לא ייצגנו בכבוד את האוהדים שלנו, גם לא את המועדון שלנו, והכי חשוב - לא כיבדנו את היריבה". היריבה היתה קרסני וולגוגרד, קבוצת תחתית שהצליחה להדהים את צסק"א ולהדיח אותה ברבע גמר הגביע הרוסי. שלושה ימים לפני כן, גברה צסק"א 74- 71 על גלטסראיי באיסטנבול ועלתה למאזן 1-5 בטופ-16 ביורוליג, לפני מפגשה היום (ו') מול מכבי ת"א.

השבוע האחרון מספר בדיוק את סיפורה של צסק"א העונה. ערב אחד היא סופגת תבוסה משפילה במיוחד מול פנרבחצ'ה של זליקו אובראדוביץ' (96-70) ביורוליג, וערב אחד מפרקת את ריאל מדריד (71-85) ומנחילה הפסד ראשון העונה למי שנחשבת לקבוצה המשובחת ביבשת. חוסר היציבות של צסק"א נמשך גם ברוסיה: בליגת ה-VTB היא כבר רשמה שני הפסדים, בעוד שחימקי מהיורוקאפ מוליכה עם מאזן מושלם של 0-15. בעונה שעברה? אז רכבת ההרים של צסק"א הגיעה לנקודת שפל דווקא בחצי גמר היורוליג, כשהובסה בידי אולימפיאקוס 69-52.

מאמנים עם הכי הרבה ניצחונות יורוליג מאז 2000
 מאמנים עם הכי הרבה ניצחונות יורוליג מאז 2000

***

"השנה וחצי של אטורה מסינה בצסק"א בהחלט מאופיינות בחוסר יציבות", טוען אלכסיי ביזיאזיצ'ני, שמסקר את צסק"א עבור "ספורט אקספרס", יומון הספורט הרוסי הגדול. לצד ניצחונות והישגים מסוימים (אליפות מקומית, פיינל-פור), יש לא מעט הפסדים בלתי מחויבים ובעיקר יכולת בלתי משכנעת. "בכל מקרה מדובר בצסק"א מאוד שונה מזו ששיחקה תחת מסינה בקדנציה הראשונה שלו במוסקבה".

בין 2006-2009 זכתה צסק"א בשני גביעי יורוליג, ארבע אליפויות רוסיה, והעפילה ארבע פעמים רצופות לפיינל-פור האירופי. "זו היתה קבוצה נפלאה והעבודה שעשה בה מסינה נחשבת לאחת המרשימות שאי פעם ראינו ביבשת", טוען שרון דרוקר, מאמן גלבוע/גליל ומי שנחשב לידידו של מסינה. "אטורה הוא לא רק מאמן פנטסטי, אלא גם אדם יוצא מן הכלל. הוא תמיד עוזר, תמיד מתעניין, והוא תמיד יכול ללמד אותך קצת כדורסל". אין ספק כי זו הדעה הרווחת בנוגע למסינה, מאמן שזכה בארבע אליפויות אירופה ואיש המקצוע האירופי היחיד שזכה להיות עוזר מאמן בכיר ב-NBA, ועוד בלוס אנג'לס לייקרס, כנראה קבוצת הכדורסל היוקרתית בתבל.

אלא שמאז מסינה הוליך את צסק"א לשתי זכיות ביורוליג - הראשונות שלה מאז 1971 - הוא לא בדיוק מצליח. כאילו מגע הקסם פג. בין 2009-2011 הוא כשל כמאמן ריאל מדריד; את הלייקרס, אליה הגיע עם המון הילה סביבו, עזב כבר אחרי שנה ולא הצליח להגשים את חלומו - להפוך לאירופי הראשון שמתמנה למאמן ראשי ב-NBA; ומאז חזר גם בצסק"א הוא לא בדיוק מלקק דבש. "בכל מקרה, המעמד שיש לו כאן ברוסיה הוא חסר תחרות", מציין ביזיאזיצ'ני, "למעשה המאמן היחיד שזוכה ברוסיה להערכה דומה הוא דייויד בלאט. אבל בצסק"א מסינה הוא כמעט אלוהים, לכן היה ברור שינסו לפנות אליו כדי להחזיר את ימי הקסם של 2006-2009".

למה העסק עדיין לא מתחבר בצסק"א? "מוכרחים לתת לצסק"א יותר זמן. הכדורסל של מסינה הוא מורכב, לא פשוט בשני הצדדים. לוקח לו זמן לבנות את הקבוצות המתואמות והמצוינות שלו", טוען דרוקר. "עדיין, לא הייתי אומר שמסינה הוא כישלון", טוען לואיס קריסטבאו, שמסקר את צסק"א עבור אתר היורובאסקט, "אבל גם אין ספק שצסק"א לא אותה קבוצה מהקדנציה הראשונה של מסינה. אין לו כיום את אותם שחקנים שהיו לו אז, ובכל זאת הקבוצה הזו גם זכתה באליפות והעפילה לפיינל-פור. וגם העונה היא עדיין יכולה ללכת עד הסוף. לוקח לו יותר זמן להתחבר".

***

בקדנציה הראשונה במוסקבה הצליח מסינה, 54, לגבש סגל שמבוסס על כדורסל חכם ביותר (פפאלוקאס, לנגדון, סמודיש) המשולב באתלטיות (הולדן, חריאפה) וקלעים נהדרים (לנגדון, סמודיש, אנדרסן, שישקאוסקאס). צסק"א של היום היא עדיין קבוצה בתקציב המוערך ביותר מ-50 מיליון דולר, אך כוכבה הגדול הוא הסנטר ננאד קרסטיץ' והפורוורד סוני ווימס, כאשר שלישיית הרכזים תיאודושיץ', פארגו וארון ג'קסון לא מצליחים לשחזר את ניהול המשחק המזהיר מימי פפאלוקאס והולדן. גם הידיות הגדולות מן העבר לא בדיוק מעטרות את הסגל. בפעם הראשונה במוסקבה הוא הצליח להוליך קבוצה של אנדרדוגים לניצחון מרהיב בגמר היורוליג מול מכבי הפייבוריטית של פיני גרשון. שנתיים לאחר מכן כבר רמס בגמר את מכבי של צביקה שרף.

"לקבוצה של היום יש לא מעט כשרון", פוסק ביזיאזיצ'ני, "אבל יותר מדי פעמים רואים אותם משחקים לא מספיק טוב. בשני צדי המגרש. וזה מאוד לא מתאים למסינה, שמגלה הרבה יותר עצבים ובעיקר ביקורתיות בהשוואה לקדנציה הראשונה שלו כאן". במוסקבה, גם אם עדיין לא חווים משהו שמתקרב לכדורסל ההוא, עדיין מאמינים שמסינה יכול להוביל את הקבוצה הזאת לפסגות הגבוהות ביותר. "יש כאן כשרון ויש מחויבות, ויש גם מאמן מצוין", טוען ביזיאזיצ'ני, שנמצא עם צסק"א מדי יום, "אבל אין יציבות וגם אין כדורסל חכם יותר מדי. ואלה דברים שלא מאפיינים קבוצות של מסינה".