נוגעות בשלמות: מישהו יכול על באיירן מינכן וברצלונה?

הדריסה הברוטלית שביצעו בארסה ובאיירן ביריבות האנגליות בצ'מפיונס לא מעידה על חולשת הפרמיירליג; צריך להפנים שכרגע אין דרך לעמוד מול השלמות שלהן

את ההתעללות שביצעו השבוע באיירן מינכן וברצלונה ביריבותיהן האנגליות אסור לייחס לחולשה יוצאת דופן של הפרמיירליג שפתאום התגלתה במערומיה. הליגה האנגלית, בחיבור כל הפרמטרים הידועים לנו (כסף, מסורת, סטטיסטיקה, דרגת קושי), היא עדיין הבכירה ביותר בכדורגל העולמי בפער לא קטן. ארסנל וסיטי הן עדיין שתי קבוצות ענק ששוות הרבה יותר מהתפרקות טוטאלית וחסרת התנגדות, כמו שראינו משתיהן במשחקי ליגת האלופות השבוע - ועוד בביתן מבצרן. לארסנל וסיטי קרה הדבר הכי נורא ומזיק שיכול להתרחש במשחקים מול באיירן וברצלונה: הן נשארו בשלב מוקדם יחסית בעשרה שחקנים.

גם ב-11 שחקנים לא קל להשתלט על הטמפו כשאתה משחק כדורגל מול באיירן וברצלונה, שתי הקבוצות הגדולות באירופה בעידן הנוכחי. הגדולה שלהן באה לידי ביטוי בכך שלכל חמשת הגמרים האחרונים של הצ'מפיונס ליג, תמיד אחת מהן הופיעה. הדרך שלהן לשם נסללה באמצעות השיטה שמקדשת את משחק המסירות הקצרות והניסיון להחזיק כמה שיותר בכדור. בברצלונה זה הגיע לפיק והתחיל קצת לדעוך מאז עזיבתו של פפ גווארדיולה. בבאיירן נכנסו עכשיו אל תור הזהב שלהם, הרבה בשל נחיתתו של אותו גווארדיולה בגרמניה.

אפילו 11 שחקנים שמתורגלים במשחק לחץ ומחזיקים בכושר גופני עילאי שניתן לייצר רק באמצעות המקצבים ההיסטריים של הפרמיירליג - יתקשו לרדוף במשך 90 דקות אחרי 11 רובוטים יריבים, שמתוכנתים להניע כדור בשלמות. 10 בני אדם נגד 11 רובוטים? זו כבר משימה לא אנושית. דפי הסטטיסטיקה ממשחקי השבוע מספרים את הסיפור: אתמול (ד') רשמה באיירן החזקת כדור של 73% במשחק חוץ (!), והשלימה 859 מסירות מדויקות (87% דיוק). מדובר היה על משחק השיא של באיירן העונה בליגת האלופות בכל הקשור לפרמטרים האלו (הממוצע שלה עומד על 665 מסירות מדויקות, המהוות 84% דיוק). גם ברצלונה חגגה מול סיטי: 62% החזקת כדור, 838 מסירות מוצלחות ב-87% דיוק, מה שהוביל לשיא העונתי המיוחד שניפצה במשחק באנגליה: 104 חדירות של הכדור לשליש האחרון של המגרש, ו-90 אל תוך הרחבה (סיטי הסתפקה ב-64 ו-49, בהתאמה).

בריאיון שהעניק לאחרונה ל"אינדיפנדנט", סיפר מאמן ברייטון אוסקר גארסיה, אלוף ישראל אשתקד עם מכבי ת"א, ומתלמידיה השקדניים ביותר של השיטה הזאת שעליה גדל והתחנך בברצלונה - כיצד הוא מנסה להנחיל אותה גם בקבוצה מליגת המשנה באנגליה, שמסורת ה"קיק אנד ראן" היתה טבועה שנים בדי.אן.איי שלה. "הפילוסופיה שלי היא לשמור על הכדור, להניע אותו לאורך כמה שיותר זמן, עד שניתן למצוא את הרגע הנכון להבקיע. אנחנו מנסים להחזיר לעצמנו את הכדור (אחרי איבודים) כמה שיותר מהר, ובחלק הכי קדמי של המגרש. בדרך כלל, אנחנו מנסים לעשות את זה בתוך חמש שניות מרגע האיבוד".

לצערן של סיטי וארסנל, וכמו שאמר יוהאן קרויף, "כשהכדור אצלך, אתה לא חייב להגן - כי יש רק כדור אחד על המגרש". השיטה הזאת יכולה לפרקים לשעמם את הצופים, להפחית מערכו הבידורי של המשחק, ואפילו לייצר מראית עין של "בונקר התקפי". אבל היא פרקטית, והיא ממשיכה לעבוד, למרות ניסיונות אינסופיים בשנים האחרונות לפצח אותה. אוסקר גארסיה תיאר זאת בפשטות החיננית שלו: "ככה משחקות היום הקבוצות הכי טובות בעולם".