המרוויחים מוואטסאפ: "חוגגים 5 דקות, וחוזרים לעבודה"

מצד בעלי המניות בוואטסאפ, המרוויחה הברורה והגדולה היא קרן ההון סיכון האמריקאית סקויה קפיטל ■ שמיל לוי, שותף בסקויה: "לא פותחים שמפניה אצלנו"

הלילה (ה'), זמן קצר לאחר ההודעה של על הרכישהפייסבוק , פרסם ג'ים גטץ (Jim Goetz), שותף בקרן סקויה קפיטל, פוסט ארוך על העסקה והיזמים. מצד בעלי המניות בוואטסאפ, המרוויחה הברורה והגדולה היא קרן ההון סיכון האמריקאית, שנחשבת אחד הסמלים של ההצלחה האולטימטיבית בעסקי ההיי-טק בעמק הסיליקון בפרט ובעולם בכלל.

בסבב גיוס שוואטסאפ - אז אפליקציית מסרים אלמונית - ביצעה ב-2011, השקיעה סקויה 8 מיליון דולר בחברה. התגמול, שלוש שנים בדיוק לאחר מכן, הוא סביב 3 מיליארד דולר, במזומן ובמניות, כך על פי הערכות. "זה אקזיט מדהים עם ההחזר הכי גדול למשקיעים אי פעם במכירת חברה פרטית", אומר שמיל לוי, שותף בסקויה שפועל בישראל, בשיחה עם "גלובס".

איך חוגגים כזה דבר?

לוי: "אנחנו חוגגים חמש דקות - ואחרי זה חוזרים לעבודה. לא פותחים שמפניה אצלנו".

סקויה, שהוקמה ב-1972, סיפקה בארבעת העשורים האחרונים את המימון לחלק נרחב מאבני הבניין של התעשייה הטכנולוגית. בין השאר השקיעה הקרן בחברות סיסקו, גוגל, אפל, יאהו! ו-PayPal. כל אחת מהן, ורבות אחרות, סיפקו החזר מדהים על ההשקעה (Home run, בז'רגון ההון סיכון). הישג שכזה בא בחשבון בקרנות שמשקיעות בשלבים מוקדמים יחסית, לעתים עוד לפני שיש מוצר לחברה (כלומר Seed או גיוס ראשון), היכן שפעילות ההון סיכון של סקויה מתרכזת.

כאחד המוסדות הוותיקים בעמק הסיליקון, ובאופן טבעי בעקבות ההשקעות הרבות שביצעה, מקושרים אנשי הקרן לכל הגופים הגדולים שיכולים להוות רוכשים פוטנציאלים. בחלק מהמקרים זה קל יחסית, למשל במכירה של יו-טיוב לגוגל, שאותה מכירים אנשי הקרן היטב בעקבות ההשקעה בה. פייסבוק היא אחת החברות הגדולות היחידות שבהן סקויה לא השקיעה, אף על פי שבין הצדדים התקיימה פגישה, שאליה הגיע מארק צוקרברג כשלגופו פיג'מה. ולמרות זאת, מגוון רחב של חברות שבהן השקיעה סקויה - כולל אינסטגרם, וכן אונבו וסנאפטו הישראליות - נמכרות לפייסבוק.

"חלק מהיתרונות שאתה מביא לטובת היזמים בחברות זה קשרים עם הרוכשות הפוטנציאליות", מתאר לוי. "למרות שלא השקענו בפייסבוק, זה חלק מהתפקיד שלנו". וואטסאפ אמנם אינה הישג טכנולוגי יוצא דופן, אלא כוחה טמון דווקא בצד הפונקציונאלי של האפליקציה, שהתאים למפת הדרכים הטכנולוגית של סקויה. לוי: "סקויה באופן טבעי מאמינה בכמה טרנדים, ואחד מהם הוא המובייל. אנחנו חושבים שמהפכת המובייל היא רק בתחילת הדרך. זו מהפכה שבאה בגלים ורחוקה מלמצות עצמה".