התמלוגים ממכירות אוצרות הטבע זינקו אשתקד ל-543 מ' ש'

משרד האנרגיה והמים: השנה יעלו ההכנסות מהתמלוגים ב-35% נוספים ל-730 מיליון שקל; בשנים הקרובות תירשם עלייה חדה בהכנסות ■ עיקר העלייה - בשל תחילת הזרמת הגז מ"תמר"

‎בעקבות תחילת הזרמת הגז ממאגר תמר עלו הכנסות המדינה מתמלוגים על אוצרות הטבע ב-2013 ב-160% וחצו לראשונה את קו החצי מיליארד שקל.

משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים הודיע היום כי ב-2013 גבתה המדינה תמלוגים בהיקף כולל של כ-543 מיליון שקל על אוצרות הטבע - כ-95% מההכנסות מקורם במאגרי הגז הימיים של ישראל. לפי הנתונים הניבו "תמר" והמאגרים הקטנים של ים תטיס הכנסות מתמלוגים בהיקף של 513 מיליון שקל.

10 מיליון שקל נוספים התקבלו מקידוח מגד של גבעות עולם ליד ראש העין המפיק כמה עשרות חביות נפט ביום. תשלובת מפעלי ים המלח של כיל תרמה למדינה תמלוגים בשיעור של 13 מיליון שקל בלבד, על רקע ירידת מחירי האשלג והפוספטים בעולם.

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, הנגב, הגליל והפיתוח האזורי סילבן שלום אמר בתגובה כי "מדובר בנתונים מעודדים ביותר המצביעים על כך שישראל בדרכה להפוך למעצמת אנרגיה".

שלום העריך כי ההכנסות מתמלוגים יאפשרו להביא להורדה ביוקר המחיה.

במינהל אוצרות הטבע של משרד התשתיות הלאומיות מעריכים כי היקף התמלוגים ישוב ויגדל גם ב-2014 ויגיע לכ-730 מיליון שקל.

מתחילת ההזרמה בסוף מארס השנה הפך מאגר "תמר" לספק הגז היחידי כמעט של המשק וכמויות הגז שסיפק אפשרו להפסיק כמעט לחלוטין את השאיבה מהמאגרים הישנים והקטנים יותר מארי-‏B‏, נועה והפינקלס. הביקוש לגז מ"תמר" עלה במרוצת השנה על תחזיות המחזיקים במאגר, נובל אנרג'י, קבוצת דלק, ישראמקו ודור גז.