מניית טבע הוסיפה לערכה 35% מהשפל שלאחר פיטורי לוין

זינקה בכ-10% בשבוע החולף ■ כיוון שמבחינה עסקית לא הרבה השתנה, העליות מיוחסות לפתיחות החברה לביצוע מיזוגים ורכישות ■ הספקולציה החמה בוול סטריט: טבע תהפוך יעד לרכישה ע"י Valeant הקנדית

שבוע מסחר חיובי במיוחד עבר על מניית טבע בוול סטריט. המניה הוסיפה לערכה כ-10% וננעלה ביום שישי במחיר של כ-48.5 דולר, שמשקף לחברת התרופות שווי של 41.1 מיליארד דולר. למעשה, רק בשבוע האחרון נוספו לשווי השוק של טבע כ-3.9 מיליארד דולר, ומניית החברה רחוקה כבר כ-35% מהשפל שנרשם בתחילת נובמבר 2013 - ימים ספורים לאחר הדחת המנכ"ל הקודם, ד"ר ג'רמי לוין.

המניה מתקרבת שוב לרף ה-50 דולר, שאותו עקפה לראשונה ביולי 2009 ושאליו היא לא התקרבה זה שלוש שנים. לפי נתוני Thomson/First Call, מתוך 24 אנליסטים שמסקרים את טבע - 9 נתנו המלצות חיוביות, 4 שליליות והיתר ממליצים על "החזק". מחיר היעד הממוצע למניה הוא 45.8 דולר, שנמוך ממחיר השוק ב-5.5%. גם במסחר באופציות נרשמה מגמה חיובית.

שני דיווחים חיוביים

טבע פרסמה ביום שישי שני דיווחים חיוביים - אחד נוגע לחוות דעת שסוללת את הדרך לקבלת אישור לשיווק באירופה של התרופה Spiromax לטיפול בחולי אסטמה; השני קשור להשלמה של רכישת 80% מחברת NuPathe שפיתחה מדבקה שמיועדת לטיפול במיגרנות. עם זאת, הזינוקים במניה מוסברים דווקא בגורמים חיצוניים.

מבחינה עסקית, לא הרבה השתנה בטבע לעומת המצב בנובמבר, בעת השפל במניה. אמנם מאז התחלף מנכ"ל (ארז ויגודמן נכנס לתפקיד), אך האיום המשמעותי של תחרות גנרית לתרופת הדגל, הקופקסון, עדיין תלוי ועומד מעל ענקית התרופות.

מה שהשתנה, לפחות לתפיסת השוק, הוא הפתיחות של טבע לביצוע מיזוגים ורכישות, בניגוד לתקופת לוין. בשוק הפארמה בוצעו לא מעט רכישות גדולות בחודשים האחרונים, אך בינתיים טבע לא הצטרפה לחגיגה. גם טבע עצמה נתפסת כיום כיעד אפשרי לרכישה, כשהרוכשת הפוטנציאלית המרכזית היא חברת התרופות הקנדית Valeant, שמתכננת להיות אחת מחברות התרופות הגדולות בעולם ואסטרטגיית הצמיחה שלה היא ביצוע רכישות ממונפות רבות.

בשבוע שעבר בוצעה עוד עסקת ענק בשוק הפארמה - חברת Actavis הודיעה על רכישת Forest Laboratories תמורת 25 מיליארד דולר במזומן ובמניות. אקטביס צמחה באמצעות כמה רכישות גדולות. לפי נתונים שפרסם ברקליס, אקטביס היא חברת התרופות הגנריות השלישית בגודלה בארה"ב לפי נתח השוק שלה (7.9%), אחרי טבע (15%) ומיילאן (10.7%). רכישת פורסט מגדילה את דריסת הרגל שלה בשוק התרופות הממותגות. הציפייה בשוק היא שלאחר רכישה גדולה כזאת, תגיע "תגובה" מצד Valeant או אחרות, וייתכן שגם טבע תושפע.

טבע
 טבע