משרד הכלכלה יוריד מכס על מגוון מוצרי חלב בכ-80%

משרד הכלכלה יפרסם מכסות חדשות על שורה של מוצרי חלב הכוללים חמאה, חלב ושמנת, חובצה ויוגורט ■ השר נפתלי בנט: "ממשיכים לפתוח את המשק ולהוריד מחירים; מצפה כי הורדת שיעור המכס תתגלגל לצרכנים"

מינהל התעשיות שבמשרד הכלכלה פרסם היום (ד') את המכסות החדשות של מוצרי חלב שעליהם יחול מכס מופחת בשיעור של 20% בלבד. מהלך זה מיישם חלק מהרפורמה במשק החלב המכונה "מתווה לוקר", שגובשה באוקטובר 2012. הרפורמה הוסכמה במסגרת הידברות ממושכת בין מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, מזכ"ל מועצת החלב, שייקה דרורי, וראשי התאחדות מגדלי הבקר לחלב.

במשרד הכלכלה אמרו היום כי יישום המתווה מבטא מאמץ להגברת התחרותיות בשוק החלב, וציינו כי עם הרחבת יכולת הייבוא של מוצרים אלה לישראל יוכלו יבואנים להעמיד תחרות למחלבות הגדולות. שר הכלכלה, נפתלי בנט: "כיום, שיעור המכס על יבוא של מוצרי חלב גבוה, ובחלק מן המקרים עומד על יותר מ-100%. הפחתת המכסים תאפשר יבוא של מספר מוצרי חלב ובהם חמאה ויוגורט - במסגרת מכסות במכס מופחת והדבר יסייע לחברות הקטנות להגביר את אחיזתן בשוק ולהגדיל את התחרות במשק. אני מצפה שהורדת שיעור המכס תתגלגל לצרכנים".

הפחתת מכסי המגן צפויה ביבוא של חלב ושמנת, יוגורט וחמאה. המכסה ליבוא של חלב ושמנת מרוכזים ל-2014 היא 750 טונות; של חלב ושמנת קרושים, חובצה, יוגורט וכפיר 1,250 טונות ושל חמאה 750 טונות. לדברי ראש מינהל התעשיות במשרד הכלכלה, יאיר שירן, הפחתת המכסים הנוכחית באה בהמשך להפחתה קודמת של מכסי מגן על אבקות חלב. "מדובר ביישום של החלטה שהוסכמה במסגרת מתווה לוקר בין כל הגורמים הנוגעים לדבר", אמר שירן.

לדברי מזכ"ל מועצת החלב, שייקה דרורי, הפחתת המכסים צפויה להימשך באופן מדורג עד 2018. "בסוף התהליך, המכסים יהיו נמוכים עוד יותר ובאופן שייבוא מוצרי חלב יחשוף את השוק הישראלי לתחרות נרחבת יותר", אמר דרורי. "בסוף התהליך ייכנסו לישראל מדי שנה כ-10,000 טונות של גבינה צהובה. כעת תפקידנו לעקוב אחר המהלך, ולוודא שאכן הרחבת הייבוא תוביל להוזלת מוצרי החלב".

הודעת משרד הכלכלה על הורדת המכסים עוררה היום תרעומת בהתאחדות התעשיינים, שם נטען כי למדו על המהלך מהתקשורת.

"מצער לגלות דרך הדיווחים בכלי התקשורת שמשרד הכלכלה מוביל מהלך כזה, בלי להיוועץ בתעשיינים ובלי לקיים על הנושא שימוע מסודר איתם. לכל מהלך מסוג זה יכולה להיות השפעה על המשק - והתנהלות כזאת לא מוכרת במחוזותינו", אמר ל"גלובס" מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק. "לא קיים קונפליקט בין התעשיינים לבין משרד הכלכלה בכל הקשור לטיפול בבעיית יוקר המחיה והניסיון להציג את התעשייה כזאת שמתנגדת לטיפול בנושא הוא ניסיון לעורר דמורליזציה. התעשייה היא הפתרון, ולא הבעיה".