מתפרת העצמאות במצפה רמון שוב בסכנת סגירה

בעלת המתפרה, ערד תעשיות טקסטיל: משרד הביטחון לא התחייב להזמנות ■ משרד הביטחון מכחיש: המתפרה הגבילה קבלת הזמנות ומנסה להכתיב לנו את סוגי המדים

שלוש שנים בקירוב לאחר שרכשה את מתפרת העצמאות שבמצפה רמון, הודיעה היום (ד') ערד תעשיות טקסטיל על החלטתה לסגור את המתפרה - שהתפרסמה בזכות מאבק התופרות נגד סגירתה בשנת 2000, שאף הקימו קואופרטיב שניהל אותה.

במתפרה מועסקות כ-35 תופרות, ומרביתן זומנו היום לשימוע לקראת פיטורים. בערד תעשיות טקסטיל, שבבעלות גארי היימן, טענו כי ההחלטה על סגירת המתפרה התקבלה בשל סירוב משרד הביטחון להתחייב לכמות הזמנות לשנה הקרובה ולמחיר שישלם על מדי צה"ל שנתפרים במקום.

ערד תעשיות טקסטיל רכשה את המתפרה בעקבות התערבות נשיא המדינה, שמעון פרס, שפנה לכמה תעשיינים בבקשה שישקיעו בה - ויאפשרו את המשך פעילותה. זאת, לאחר שהמתפרה שאותה ניהלו העובדים נקלעה לקשיים. בערד תעשיות טקסטיל נטען היום כי מאז שרכשה את המתפרה, הושקעו בה כ-600 אלף שקל על רכש של ציוד ומכונות לייעול תהליכי הייצור ובניסיון להביאה לאיזון תקציבי. עוד הוסיפו וטענו כי מאמצים אלה כשלו - לא השיגו איזון ובשנים האחרונות המתפרה הפסידה כמיליון שקל. בחברה הוסיפו כי במסגרת הסכם המכר שנעשה בינה לבין המפרק שמונה למתפרת העצמאות, ניתנה מצדה התחייבות להפעלת המתפרה למשך שלוש שנים, תקופת הפעלה שמגיעה כעת לסיומה.

אלה לא הטיעונים היחידים של ערד תעשיות טקסטיל לנסיגה מההתקשרות להפעלת המתפרה במצפה רמון. שם טענו היום כי עובדי המתפרה לא שיתפו פעולה עם מהלך שתוכנן כדי להוזיל עלויות, ובמרכזו ביטול משרת מנהל המתפרה. בחברה טענו: "בחנו את הנושא ומצאנו שמקור השומנים היחיד הוא במשרה המנהל, אך העובדים התנגדו בתוקף לביטולה".

שביב תקווה?

מזכיר ההסתדרות במצפה רמון, דני שטרית, שמלווה את המתפרה לאורך כל משברי העבר הכחיש את הדברים ואמר היום: "המנהל לא מקבל משכורת עתק, אולי משתכר מעט יותר מעובדות הייצור במקום".

בהסתדרות דוחים גם את הטענות של ערד תעשיות טקסטיל בנוגע לבעיית ההזמנות ממשרד הביטחון. "קיים צבר הזמנות מצד משרד הביטחון, יש נכונות לשלם על הפריטים המוזמנים מחיר הוגן, אלא שתקופת ההתחייבות של ערד תעשיות טקסטיל להפעלת המתפרה מסתיימת בסוף אפריל הקרוב - כך שבחודשים האחרונים היא הגבילה בעצמה את היקף ההזמנות המתקבלות ממשרד הביטחון", אמר שטרית. על רקע המחלוקות, הכריזו מוקדם יותר השבוע העובדים וההסתדרות על סכסוך עבודה במתפרה.

גם במשרד הביטחון דחו בתוקף את הטענות: "מתפרת העצמאות היא שפנתה למשרד הביטחון לקראת תחילת 2014 בדרישה להגביל את ההזמנות אך ורק לרבעון הראשון של השנה, בנימוק שנקלעה לקשיים כלכליים.

"בהמשך, היא דרשה העלאה משמעותית של המחירים שהיא גובה ודרשה להכתיב לצה"ל את תמהיל וסוגי המדים שתייצר עבורו וזאת בלי קשר לצורכי הצבא ובמטרה להגדיל את רווחיותה".

משרד הביטחון, כך נמסר, רוכש מדי שנה כ-750 אלף פריטי טקסטיל - רובם דגמ"חים וחולצות בהיקף כולל של 27 מיליון שקל - מ-11 מתפרות ברחבי הארץ במחיר אחיד. רוב המתפרות נמצאות בפריפריה ובאזורי עימות.

יו"ר איגוד תעשיות הטקסטיל בהסתדרות, שלום שינדלר, גורס שחרף הודעת ערד תעשיות טקסטיל - מוקדם להספיד את המתפרה שבמצפה רמון. "ידוע לי על עניין שמגלה משקיע ברכישת המתפרה, ואני מקווה מאוד שהיא תמשיך לפעול עוד זמן רב", אמר שינדלר.