הכירו את LADA ו-MODY, הסוגים הפחות ידועים של סוכרת

מבחינת התסמינים הקליניים והטיפול, MODY ו-LADA נמצאים על הרצף שבין סוכרת מסוג 1 (נעורים) לבין סוכרת מסוג 2 (מבוגרים)

השחקנית האלי ברי הכירה את עצמה כמי שחולה בסוכרת נעורים, הידועה גם כסוכרת מסוג 1. במשך 18 שנה, מאז אובחנה לראשונה, הזריקה אינסולין, וכשהתפרסמה כשחקנית, הפכה לדוברת של האגודה לסוכרת נעורים. רק אחרי גיל 30 היא גילתה פתאום שכלל אין לה סוכרת נעורים אלא מחלה אחרת, בשם MODY - סוג סוכרת שאינה מחייבת הזרקת אינסולין. כלומר, במשך 18 שנה היא הזריקה אינסולין ללא כל צורך רפואי.

עם העלייה במספר חולי הסוכרת, חשוב להכיר שני סוגים פחות שכיחים שלה - MODY ו-LADA. מבחינת התסמינים הקליניים והטיפול, הם נמצאים על הרצף שבין סוכרת מסוג 1 (נעורים) לבין סוכרת מסוג 2 (מבוגרים). בכנס התזונה השנתי שנערך באחרונה, הציגה התזונאית קארין בירן מהמרכז הרפואי תל אביב את שני הסוגים ואמרה שהבלבול בין סוגי הסוכרת קורה לעתים קרובות.

LADA (Latent immune Diabetes) היא מחלה הדומה לסוכרת נעורים, אך מופיעה לראשונה אצל מבוגרים. כמו בסוכרת נעורים, גם אצל חולי LADA נראה פעילות של נוגדנים (אחד לפחות לשם אבחון המחלה) הפוגעים בתפקוד הלבלב, ועם זאת, כמו בסוכרת מבוגרים, המחלה מופיעה רק אחרי גיל 30 ובחודשים הראשונים (לפחות שישה חודשים), אין תלות באינסולין. בדרך כלל משקלם של החולים הללו הוא עודף, אך לא כמו אצל חולי סוכרת נעורים, והמחלה יכולה להופיע גם אצל אנשים רזים עם אחוזי שומן גבוהים.

ההבחנה בין LADA לסוכרת מבוגרים חשובה משום שהלוקים בה יזדקקו לאינסולין כעבור זמן קצר ועיכוב הטיפול בו יביא להידרדרות מהירה במצבם. זאת בעוד אצל חולים בסוכרת מסוג 2 מנסים לעכב את הטיפול באינסולין ככל שניתן. כמו כן, סוכרת שמקורה אוטואימוני עלולה להעיד על סיכון מוגבר למחלות אוטואימוניות נוספות.

מתי כדאי לחשוד שמדובר ב-LADA ולא בסוכרת מבוגרים? כשהסוכרת מופיעה בגיל צעיר יחסית (פחות מ-50), כאשר רואים ירידה ניכרת במשקל (לעומת עלייה במשקל בסוכרת מבוגרים), אם סובלים מהשתנה מרובה וצימאון מוגבר, ואם יש היסטוריה משפחתית של מחלות אוטואימוניות. איתור של נוגדנים מסוימים בדם ישלים את אבחון המחלה.

MODY היא סוכרת תורשתית לחלוטין, שמקורה בפגיעה בגן יחיד. היא פוגעת בכ-1%-2% מחולי הסוכרת, ולעתים קרובות מאובחנת בטעות כסוכרת נעורים או מבוגרים. ניתן לחשוד שמדובר ב-MODY אם ההיסטוריה המשפחתית משופעת במקרי סוכרת. בניגוד לחולי סוכרת נעורים, לחולי MODY אין נוגדנים רלוונטיים לסוכרת, ובניגוד לחולי סוכרת מבוגרים, אין להם סבילות לאינסולין והם גם אינם סובלים מהשמנה בדרך כלל.

ניתן לחלק את מחלת ה-MODY לשלושה סוגים, לפי המוטציה הגנטית המדויקת, והטיפול בכל סוג הוא קצת שונה.

ברגע שעלתה האפשרות שמדובר ב-MODY ולא בסוכרת רגילה, קל לאבחן אותה, וכפי שאמרנו בתחילה, לאבחן עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת.