"מצב הכלכלה משתפר ויתמוך בשוקי המדינות המפותחות"

יעקב שלח ממגדל שוקי הון סבור כי מגמת הסטת הכספים לשוקי המניות רק תגבר, ומעדיף את מדדי המניות הקטנות

אחרי פתיחת שנה מגומגמת, המגמה החיובית שבה בתקופה האחרונה לשלוט במסחר. העליות האחרונות הובילו את המעו"ף לסכם את חודש פברואר בעלייה נאה של כ-4%, וקירבו אותו מרחק נגיעה של כ-2% מרמת השיא שקבע לפני כמה חודשים.

יעקב שלח, מנהל השקעות בכיר במגדל שוקי הון, סבור כי "השיפור בכלכלה במקביל להיעדר אלטרנטיבה יוצר מגמה של הסטת כספים למניות. נראה כי כעת מגמה זו עולה שלב וכי המשקיעים מקדישים תשומת-לב גבוהה יותר להשקעות ספציפיות, ומתמקדים יותר ויותר בסקטורים מסוימים ובהשקעה במניות השורה השנייה. מגמה זו כוללת את כלל המשקיעים בעולם, ובולטת גם בשוק המקומי".

שלח מציין כי "בחודשים האחרונים ניכרת העדיפות הברורה של מדדי המניות הקטנות, וניתן לראות באופן מובהק את יתרונותיו של מדד ת"א 75 על פני מדד ת"א 100, ואת התנהגותן של המניות הקטנות". שלח מותיר הקצאה של 15% מתיק ההשקעות שלו לרכיב המנייתי בארץ, כפי שעשה בביקורו הקודם במדור.

עוד לגבי השוק המקומי הוא אומר כי "בסקטור הביומד חל שינוי חיובי בשנים האחרונות, וכעת חלק משמעותי מחברות המדד הן חברות בעלות הכנסות, ולא רק חברות חלום".

את החשיפה למניות בשוק האמריקאי מגדיל שלח מ-10% ל-15%, ואת היקף ההשקעה מהתיק לשוק המניות באירופה הוא מותיר על 5%. "אמנם שנת 2014 נפתחה במגמה הפוכה למגמת העליות שאפיינה את התקופה האחרונה, והמדדים המובילים ירדו בחדות, אך נראה כי המשקיעים שמיהרו לממש קראו לא נכון את המפה. הירידות נבעו בעיקרן מחששות שעלו מכיוון השווקים המתעוררים. המדינות התורניות הפעם היו ארגנטינה וסין, והן אלו שערערו את המצב, אך המימוש הנקודתי תוקן במהרה".

שלח מדגיש כי "יש להבין כי תנאי השוק לא השתנו, מצב הכלכלה ממשיך להשתפר וימשיך לתמוך בשוק המניות במדינות המפותחות".

בהתאם להערכותיו, שלח ממשיך להמליץ על "השקעה במדינות המפותחות, בדגש על ארה"ב, כאשר גם השיפור היחסי באירופה מאפשר חשיפה למדדים המובילים ולמדינות המובילות שם. ההשקעה במדינות המתפתחות צריכה להיות מחוץ לפריזמת ההשקעות בתקופה זו, וגם החשש מהתנהגותו התנודתית של השוק היפני צריך להיגרע מתיק השקעות סולידי".

עוד לגבי השקעות בחו"ל הוא מציין כי "קיימים מדדים מעניינים, כדוגמת מדד העוקב אחר חברות שעיסוקן הוא מסחר אינטרנטי. העלייה המתמדת ברכישות באינטרנט והצפי כי מגמה זו רק תגבר, מביאות את המשקיעים לגלות עניין במדדים מסוג זה. אנו מניחים כי נמשיך לראות מגמה כזו גם בתקופה הקרובה, וממליצים על בחינה של השקעות דומות".

"מתח בין הערפל באג"ח למניות"

לאפיק הקונצרני המקומי מקצה שלח כמחצית מתיק ההשקעות שלו. "שוק האג"ח הקונצרניות בישראל נמצא בימים אלו ברמות גבוהות", הוא אומר, "ניתן לראות כי מרווחי התשואה שמשקפים את סיכון החברות נמוכים. אולם, אפשר גם לראות את המשך הסטת הכספים לכיוון זה בשל היעדר האלטרנטיבה. המרווחים הקיימים היום בשוק אמנם נמוכים, אך בהשוואה לרמת הריבית השוררת במשק הם מהווים פיצוי הולם לאלטרנטיבה של התשואות הנמוכות".

לדבריו, "עובדה זו ניכרת בהמשך העליות שליוו את האפיק הקונצרני, ונראות ברורות יותר דווקא במדדים בעלי הסיכון הגבוה יותר. אני מעריך כי שוק זה ימשיך להיות האלטרנטיבה לשוק האג"ח הממשלתיות, כל עוד מגמת הריבית בארץ לא תשתנה".

שלח מדגיש כי "בבחינת ההשקעות באג"ח קונצרניות יש לבחון לעומק את ההחזקה, לאתר את הסדרות המספקות פיצוי הולם ולבחון את יכולת החזר החוב של המנפיק ואת הבטוחות שהוא מעמיד כנגד אותן סדרות".

לסיכום שלח מציין כי "האופק הקרוב בשוק ההון טומן בחובו את המתח שבין הערפל השורר בשוק האג"ח לבין ההשפעה החיובית על השוק המנייתי, הנובעת אף היא ממגמת השיפור בנתונים הכלכליים".

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

מה עשו ההמלצות של יעקב שלח
 מה עשו ההמלצות של יעקב שלח

תיק ההשקעות המומלץ של יעקב שלח
 תיק ההשקעות המומלץ של יעקב שלח