מסתמן: רשתות השיווק יחויבו לפרסם מחירים באינטרנט

ועדת הכלכלה וועדת הכספים אישרו את פרק השקיפות בחוק המזון, לפיו רשתות השיווק יחויבו לפרסם את המחירים באופן שיאפשר השוואה עדכנית שוטפת מול חנויות אחרות ■ מי שיפר את החוק יהיה צפוי לקנס של כ-300 אלף שקל

הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה וועדת הכספים, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, אישרה היום (ג') את הסעיפים בפרק השקיפות בחוק המזון, לפיהם רשתות השיווק יחויבו לפרסם את המחירים באופן שיאפשר השוואה עדכנית שוטפת של מחירי המוצרים מול חנויות אחרות.

העברת המחירים תיעשה אחת לשעה בקובץ המתאים למחשב, וזאת על מנת שאתרי השוואות מחירים יוכלו לעשות בהם שימוש ולפרסם השוואות בין מוצרים וסלי מוצרים שונים. ‏

הסעיף יחייב כל רשת שיווק שלה 3 סניפים לפחות ומחזור מכירותיה השנתי הוא מעל 250 מיליון שקל (ללא מע"מ). במסגרת זו יחויבו רשתות המזון לדווח על מחיר של כל פריט ופריט ובכל סניף וסניף. ‏

במקביל אישרה הוועדה את סעיף העונשין הקובע כי מי שיפר את החוק יהיה צפוי לקנס של כ-300 אלף שקל. ‏

יצוין כי בהצעה המקורית ביקשה הממשלה לקבוע עונש של שנת מאסר או קנס של כ-200 אלף שקל, אך חברי הוועדה סברו כי עונש מאסר בגין עבירות שיכולות להיגרם מטעות מחשב הוא חמור מדי.‏

בדיונים הקודמים שקיימה הוועדה הוסכם לאסור על כל תשלום עבור הקצאת שטח מכירה כלשהו לספקים גדולים - שלא יוכלו לקנות שטחי מדף או לשלם תשלומים שונים כדי לדחוק ספקים קטנים. כספק גדול ייחשב כל ספק שמחזור מכירותיו השנתי הוא מעל 300 מיליון שקל בשנה.‏

עוד אושרו איסורים שיחולו על הספקים הגדולים והקמעונאים הגדולים, בהם איסור על ספק גדול להתערב בסדרנות המוצרים. כן ייאסר על הספקים הגדולים לקבוע מחיר מומלץ לצרכן, כדי למנוע מצב שבו הספק הגדול קובע מחיר שהופך להיות מחיר מרבי וכך מונע מהספקים הקטנים להתחרות. ‏

עוד נאסר לבצע תמחור אסור וקשירה טורפנית, על מנת להגביל את הספקים הגדולים להתנות מכירה של מוצר מוביל בקניית מוצר פחות נמכר, או מכירה של מוצר במחיר נמוך מעלות אספקת המוצר לקמעונאי (לוס לידר). ‏

הוועדה תמשיך היום בדיונים במטרה לסיים עוד הלילה את הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית.‏

צרו איתנו קשר *5988