הדולר היציג צנח ל-3.459 ש'; "עלול ליצור אבטלת המונים"

הדולר נחלש היום ב-0.46% מול השקל ■ האירו התחזק ב-0.46% ושערו היציג נקבע על 4.8 שקלים ■ יוסי פריימן: "בנק ישראל מתעלם מההשפעה ארוכת הטווח שיש לייסוף השקל; על בנק ישראל ומשרד האוצר מוטלת האחריות"

הדולר נחלש היום (ו') ב-0.46% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.459 שקל, בעוד האירו התחזק ב-0.46% ושערו היציג נקבע על 4.8 שקלים.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, אומר כי "שער חליפין נמוך מביא יבוא זול, עלול ליצור אבטלת המונים בפריפריה ולמוטט כלכלית תעשיינים קטנים נעדרי חוסן כלכלי ופיזור גאוגרפי נאות. על בנק ישראל ומשרד האוצר מוטלת האחריות לצמצם את השפעת השינוי בשער החליפין על רווחיות היצוא.

"עושה רושם כי דבריו של נגיד הבנק המרכזי האוסטרלי אשר קרא לחולשת הדולר האוסטרלי על רקע ההשפעה ההרסנית שיש לשער החליפין על הצמיחה והתעסוקה מתאים כי היו נאמרים על ידי בכירים בממשל הישראלי ובראשם הנגיד ומשרד האוצר. תנועת שער הדולר אף שהינה ספק מרשים לרווחי גורמים אוהבי סיכון מתקבל הרושם כי 'מישהו נרדם בסניף המרכזי', הרבה יותר חמור מכך כי פעילות הבנק מתעלמת מההשפעה ארוכת הטווח שיש לייסוף השקל על החלטת פיזור הסיכון והנדידה אל מחוץ לישראל".

את עיקר תשומת הלב בשווקים יתפסו היום נתוני התעסוקה בארה"ב, שצפויים להצביע על יצירה של 151 אלף משרות, כאשר שיעור האבטלה צפוי להשאר על 6.6%. "יכול להיות שהשווקים פשוט יתעלמו מזה. אנחנו יודעים שזה נתון שמושפע ממזג האוויר והוא לא יגיד לנו שום דבר לגבי התחזית לכלכלה האמריקנית, שזה מה שאנחנו מאוד רוצים לדעת", אומר מייקל וולפולק מ-BNY מלון.

אתמול פרסם בנק ישראל את יתרות המט"ח לחודש פברואר, שעלו שוב לשיא חדש והסתכמו בסוף החודש שעבר ב-83.976 מיליארד דולר, גידול של 811 מיליון דולר לעומת סוף החודש הקודם.

הגידול נבע מרכישות מט"ח על ידי בנק ישראל בסך 350 מיליון דולר במסגרת התוכנית של בנק ישראל לקזז את ההשפעה מהפקת גז בישראל על שער החליפין, ומשערוך יתרות מטבע חוץ בסך 713 מיליון דולר. מנגד, הגידול קוזז מהעברות הממשלה לחו"ל בסך 242 מיליון דולר ומהעברות הסקטור הפרטי של כ-10 מיליון דולר.

למרות רכישות המט"ח בפברואר, הדולר נחלש מול השקל בתקופה זו בכ-0.1%, ולמעלה משבוע ימים הוא נמצא מתחת לרף של 3.5 שקלים.