שר האוצר לפיד: "כרגע נדרשת מהזוגות הצעירים בעיקר סבלנות; שינוי מגמה בנדל"ן - בסוף השנה"

פרויקט מיוחד: אנשי השנה בנדל"ן 2014 ■ שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור דחף מאז שנבחר את פתרון הדיור ההמוני להשכרה - מהלך שזקוק לאמון המוסדיים והציבור ■ "מטרתנו פשוטה: שזוג ממעמד הביניים יוכל לרכוש דירה"

שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור יאיר לפיד רוצה להוריד את מחירי הדירות, הוא נחוש להקים בישראל שוק חי ופועל של דיור להשכרה שייבנה במימון כספי המוסדיים והוא באמת ובתמים, זה הרושם לפחות, רוצה לאפשר לזוגות צעירים לרכוש דירה בישראל. השאלה הגדולה היא אם משהו מכל זה באמת יקרה.

אחד הדברים הראשונים שעשה לפיד עם מינויו לשר האוצר היה הקמת קבינט דיור. עד אז היינו רגילים לשמוע על קבינט בטחוני או קבינט מדיני ופתאום נולד עוד גוף עם קידומת מעוררת יראה, שמתאימה לאחד המסרים של לפיד ממערכת הבחירות ועד היום: "יש מצב חירום בדיור".

לפיד דוהר קדימה עם תוכנית 150 אלף הדירות להשכרה בלי להסתכל לצדדים ובלי להקשיב למתנגדים. כדי להוציא אותה אל הפועל, מוביל שר האוצר לא פחות מרפורמה בכל הקשור לפעילות התכנון, ההפקעה, התמחור והשיווק של מתחמי קרקע. צוות 90 הימים שהוקם בהוראתו כיו"ר קבינט הדיור גיבש את המדריך המלא להפיכת שטחים פתוחים לפרויקטים בנויים במינימום זמן (ותמ"ל) ומינימום כסף (הליך הנטילה) וכעת מנסים גם לשבור שיא נוסף ולהעביר את ההחלטה על כל אלו במינימום זמן בכנסת.

ובכל הזמן הזה, אי אפשר גם להימנע מהשאלה איפה היה שר האוצר כשבמשרד עליו הוא מופקד החליטו למשל לבטל תוכנית שכבר עמדה בשטח - מענקים לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה. קולו לא נשמע.

הקמת קבינט הדיור הייתה מהלך חיובי. אבל פעילותו טרם סיפקה פתרון של ממש למצוקת הדיור. כמעט בכל ישיבה, שמשום מה מתכנסת בחדרי חדרים ללא אפשרות סיקור, עולים פתרונות חדשים וכולם מתייחסים לטווח הארוך. בצורה הזו, מצב החירום של דור שלם שלא יכול להרשות לעצמו דירה, יימשך.

השאלון

- מה היה האירוע הנדל"ני של השנה?

"האירוע הנדל"ני המשמעותי ביותר בשנה החולפת היה בעיני הקמת קבינט הדיור. אחד הגורמים המרכזיים למשבר הדיור הוא שעד היום לא התקיים השולחן העגול שבו יושבים כל נציגי המשרדים והרשויות. לא היה גוף מתאם בין שיווקי הקרקע ליכולת לייצר תשתיות ביוב וחשמל, ונגישות לתחבורה, ובתי ספר וגני ילדים, ושטחי מסחר, ופארקים. הפתיעה אותי ושימחה אותי ההתגייסות המוחלטת של כל חברי קבינט הדיור - בכל ישיבה, בכל דיון, כולם יושבים יחד ומפשילים שרוולים כדי למצוא את הסתימות בצנרת הדיור הישראלי".

- מה יקרה השנה למחירי הדיור?

"מכלול הצעדים שאנו נוקטים - הסכמי הגג, הסרת החסמים, עידוד ראשי ערים לבניית דירות של 3 חדרים, בניית דיור להשכרה לטווח ארוך והגדלת היצע הדירות, יביאו בתחילת השנה לבלימה בעליית המחירים ולקראת סופה לשינוי המגמה".

- מה הפתרון למצוקת הדיור?

"המטרה שלנו פשוטה: שזוג צעיר ממעמד הביניים יוכל לרכוש דירה. זה ידרוש מהם עבודה קשה וזו עדיין תהיה ההוצאה הגדולה ביותר בחייהם, אבל זה יהיה אפשרי. רק דבר אחד יוריד את מחירי הדיור: לבנות עשרות אלפי דירות בשנה, הרבה מעל הגידול הטבעי, גם לקנייה וגם להשכרה. כרגע נדרשת מהזוגות הצעירים בעיקר סבלנות, כי גם השינויים האגרסיביים שאנו עורכים דורשים זמן".

- מי הוא נדל"ניסט השנה בעיניך?

"יש לי ארבעה: בינת שוורץ, ראש מנהל התכנון במשרד הפנים, שהיא בעיני מודל לעובד מדינה שמצליח להביא סטנדרטים של שוק פרטי מפותח לתוך עבודת הממשלה; בנצי ליברמן, יו"ר רמ"י, שנלחם איתנו יחד בתחנות הרוח; אושיק בן עטר ואריאל יוצר ממשרד האוצר, שהצליחו להוציא את המכרזים הראשונים לדיור להשכרה בזמן שיא".

- על מי מוטלת האחריות לעליית מחירי הדירות?

"אנחנו לא מתעסקים בהאשמות אלא במעשים".