ועדת קרניאל תבחן את זכויות היוצרים בטלוויזיה

‎הוועדה, בראשות ד"ר יובל קרניאל, תבחן את היחסים בין המפיקים לגופי השידור

ימים ספורים לאחר ששר התקשורת גלעד ארדן קיבל לידיו את מסקנות ועדת לנדס לשידור הציבורי, ל"גלובס" נודע כי ארדן מתכנן הקמה של ועדה חדשה בראשותו של ד"ר יובל קרניאל.

תפקידה הרשמי של הוועדה, שאמורה להיות מצומצמת ומקצועית, יהיה לבחון את יחסי המפיקים והמשדרים בישראל. בכלל זה אמורה הוועדה לבחון את נושא הבעלות על זכויות התוכן והיצירות הטלוויזיוניות, שעומד בשנים האחרונות במוקד ויכוח בין שוק היצירה וההפקה לבין הגופים המשדרים.

כיום, נושא הבעלות על זכויות יצירות התוכן בישראל אינו מוסדר ונתון לתוצאות המגעים בין הגופים המשדרים ליוצרי ולמפיקי התוכן. עיקר הכוח כיום מצוי בידי המשדרים בישראל, לאור העובדים שהם נושאים בעיקר ההוצאות על היצירה ובכלל זה הבאתה אל המסך. אלא שמצב זה מדגיש את התלות ההולכת וגדלה בין המפיק למשדר, ומגביל את יכולותיו לקחת על עצמו יותר שליטה על המוצר.

בין היתר עומדות כיום תלויות השאלות העוסקות בחלוקת הרווחים מהשידור בישראל, זכויות ההפצה בחו"ל, זכויות השידורים החוזרים ואלה שיעלו במדיות חדשות.

הוועדה בראשותו של רם לנדס הגישה המלצות תקדימיות הקשורות ליחסים בין השידור הציבורי החדש שאמר לקום לבין שוק ההפקה. עם זאת, לא ברור אם ועדת קרניאל תעסוק גם בהמלצת לנדס ותבקש לדון בה מחדש.

על-פי דוח לנדס, המפיקים יתחלקו באופן שווה עם ערוץ השידור בזכויות המסחריות והבעלות על היצירות. לרשות השידור תהיה בלעדיות של 5 שנים ראשונות לשידור היצירה, אחר-כך יוכל המפיק למכור אותה לכל דורש.

מדובר בהסכם חריג בשוק הטלוויזיה המקומי. הרשות תוכל להמשיך לשדר את היצירה, אך לא תמנע מהמפיק את האפשרות לשווק אותה בחו"ל בעצמו.

כיום פועלת גם ועדת שכטר, פרי ייסודו של ארדן, שבוחנת את סוגיית הרגולציה בישראל.

קרניאל סירב להגיב. ממשרד התקשורת נמסר כי טרם נקבעו חברי הוועדה.