"הסטודנטים ומשרדי עוה"ד רצים כמו עכברים מורעלים"

שינוי כללי ההתמחות, המתיר להתחיל בראיונות להתמחות רק החל מ-15 במארס בשנת הלימודים השלישית, הכניס לסחרור את הסטודנטים ופירמות עריכת הדין ■ שותף במשרד מוביל: "דחסו בשבוע את מה שהיה קורה בחצי שנה"

אלפי סטודנטים בשנה השלישית ללימודי משפטים באוניברסיטאות ובמכללות ברחבי הארץ ינסו החל מערב שבת הקרוב, ה-15 במארס, למצוא מקום להתמחות בו.

התחרות על מציאת מקום התמחות בין הסטודנטים, והתחרות על מציאת מתמחים טובים בין משרדי עריכת הדין ויתר הגופים שאצלם ניתן להתמחות (דוגמת הפרקליטות, בתי המשפט וחברות), גברו בשנה האחרונה לאור כניסתם לתוקף של כללים חדשים של לשכת עורכי הדין בנושא רישום מתמחים ופיקוח עליהם.

לפי הכללים, שמיושמים זו השנה השנייה, ניתן להתחיל בראיונות ההתמחות של הסטודנטים למשפטים, רק החל מה-15 במארס של שנת הלימודים השלישית של המועמד להתמחות במוסד אקדמי מוכר.

הכללים החדשים נועדו לתקן את המצב הקלוקל ששרר עד חקיקתם, שבו תהליכי הראיונות להתמחות התחילו בשלבים מוקדמים מאוד של הלימודים, בשלב שבו הסטודנטים לא היו מגובשים לגבי עתידם המקצועי, ולכן הם הגיעו לראיונות ללא הבנה של ענף עריכת הדין.

התוצאה הבעייתית הייתה, בין היתר, שסטודנטים רבים ביטלו את מקום ההתמחות ברגע האחרון. מנגד, אם בעבר חיפוש אחר מקום להתמחות היה מתחיל אף בשנת הלימודים הראשונה, כעת התהליך כולו "נדחס" לתקופת זמן קצרה ומייצר תחרות עזה ו"מרוץ מטורף" בין המשרדים השונים ובין הסטודנטים.

לדברי הילה אפריאט, מנהלת מחלקת השיווק בחברת ההשמה "קודקס", התיקון לחקיקה שנכנס לפועל בשנה האחרונה כבר מראה תוצאות חיוביות. "עד התיקון תהליכי הראיונות להתמחות התחילו בשלבים מוקדמים מדי, הסטודנטים לא היו מגובשים והגיעו לראיונות ללא הבנה של הענף, והתוצאה הייתה, בין היתר, ביטולים רבים של הסטודנטים את ההתמחות ברגע האחרון", אומרת אפריאט. "מהמחזור הראשון של המתמחים, לאחר התיקון, אנחנו רואים צמצום משמעותי בכמות הביטולים, ושהסטודנטים מגיעים הרבה יותר בשלים ו'סגורים על עצמם' לראיונות - דבר שהוא טוב גם להם וגם למשרדים".

"לא בריא ולא נכון"

ואולם, לשינוי בכללים יש גם השלכות שליליות. לדברי אפריאט, מאז שהם נכנסו לתוקף, גם המעסיקים וגם הסטודנטים למשפטים נכנסו לסחרחרה מאוד גדולה וללחץ אדיר להשיג מקום התמחות או מתמחים תוך ימים ספורים.

"הביטוי המשמעותי ביותר של הלחץ הזה הוא פגיעה עמוקה בתהליך קבלת ההחלטות של שני הצדדים. בעקבות השינוי בתקנות נוצרה תחרות אדירה בין הסטודנטים על כמות הראיונות, שנתפסת כסמל סטטוס, ועל המשרדים שבהם מתראיינים. גם החשש להפסיד למתחרים שלך גבר. מצד שני, המשרדים מתחרים על המצטיינים ונהיה מרוץ לתחתית", אומרת אפריאט.

גם עורכי הדין הבכירים וראשי המשרדים שותפים לביקורת. לדברי שותף בכיר באחד מהפירמות המובילות, "הכללים החדשים יצרו מצב שבו הסטודנטים רצים כמו עכברים מורעלים, ואותו דבר המשרדים - חצי משרד מושבת החל מה-15 במארס בשביל לראיין מועמדים להתמחות".

לדבריו, "הלחץ הזה קיים גם על בתי המשפט, הפרקליטויות ושאר הגופים שמראיינים מועמדים להתמחות. דחסו בשבוע את מה שהיה קורה בחצי שנה, וזה לא בריא ולא נכון. לא ככה צריך לבחור קריירה, ולא ככה משרד צריך לבחור מתמחים. כוונה טובה יצרה כאן מנגנון מעוות".

6 ראיונות ביום

ואיך זה נראה מהצד של הסטודנטים? רוני, סטודנטית למשפטים מהמרכז הבינתחומי, מעידה כי "אצלי ואצל החברים שלי בפקולטה יש תחושה מאוד גדולה של לחץ ושהראיונות בימים הראשונים יחרצו את הגורל המקצועי שלנו. אני עושה 3 ראיונות ביום, ויש סטודנטים שגם עושים 6 ראיונות באותו יום. זה מטורף בעיניי. אתה צריך למכור את עצמך פעם אחר פעם, וזה מעייף וקשה.

"בעצם, אנחנו רואים שתוך 3 ימים נגמר פחות או יותר תהליך האיוש למשרדים המובילים. הבעיה הגדולה ביותר היא שמהפחד לאבד את המצטיינים למתחריהם, המשרדים מאלצים, בלחץ אדיר, את הסטודנטים לתת תשובה תוך 12-24 שעות. הסטודנטים מוצאים את עצמם בחשש לאבד התמחות, ולכן נותנים תשובה חיובית, לפני שהייתה להם הזדמנות לבחון את המשרדים האחרים".

רוני מספרת כי "יש לי חברה שישנם שני משרדים שהיא שוקלת להתמחות בהם. אצל הראשון יש לה ראיון ב-16 במארס, ואצל השני ב-17. היא חוששת שלראיון השני היא בכלל לא תוכל להגיע, כי המשרד הראשון ידרוש ממנה לתת תשובה כבר באותו הערב".

- אתם מתכוננים לראיונות ההתמחות?

"בטח. אני עוברת על חומרים שהכנתי בדיני חוזים, קניין ותאגידים. אני גם לומדת את המשרדים ומנסה לברר מידע על כל משרד ועל האנשים שיראיינו אותי. אני נעזרת בחברת השמה שמעלה באתר שלה דיווחים של סטודנטים משנים קודמות. כבר קבעתי עם חברה שתדווח לי על הראיון שהיה לה במשרד, שבו גם אני אתראיין.

"בכלל, התפתחה אצלנו, הסטודנטים, תורה שלמה של איך לקבוע את הראיונות. למשל, אנחנו קובעים את הראיונות במשרדים הטובים לימים הראשונים, אבל את הריאיון שהכי רוצים לא קובעים ראשון או שני כדי 'להשתפשף'.

- הבנתי שיש סטודנטים שהולכים לראיונות בשבת בערב כי השנה זה יוצא ה-15 במארס.

"נכון, גם אני אתראיין בשבת בערב במשרד גדול. אין לי בעיה עם זה, כי זה מרווח לי את הזמנים במהלך השבוע. אבל זה לחלוטין טירוף בעיניי. אני עושה את זה כי זו השיטה שנקבעה, ואין לי הרבה ברירה אם אני רוצה להשיג את ההתמחות המועדפת עליי.

"דרך אגב, ב-15 במארס השנה מתחילים לקרוא את מגילת פורים, וזה יוצר אפליה כלפי סטודנטים דתיים, שלא יכולים להתראיין באותו ערב".

פנייה ללבני

לדברי אפריאט, ייתכן כי בקרוב ישונו שוב כללי לשכת עורכי הדין באופן שיתקן את הסיטואציה הבעייתית שנוצרה. "לאור המצב הבעייתי פנתה חברת קודקס - בשיתוף התאחדות הסטודנטים הארצית וראש פורום הסטודנטים למשפטים באוניברסיטאות, רועי צור - לח"כ עדי קול (יש עתיד), שיושבת בראשות הוועדה לפניות הציבור בכנסת, ובחודש האחרון אנחנו משתתפים בדיונים מרתוניים לקראת תיקונים שיתקנו את כללי הלשכה", אומרת אפריאט.

לדבריה, "הדבר המרכזי שאנחנו מבקשים הוא לדרוש מהמשרדים ארכה של בין שבוע לשבועיים, שבמסגרתה לא יינתנו תשובות לסטודנטים. גם שרת המשפטים, ציפי לבני, מעורבת ומעוניינת לקדם זאת".

לשכת עורכי הדין מסרה: "הלשכה אינה מצדיקה קיום ראיונות במוצ"ש, וקל וחומר במהלכה. אי לכך, כצעד ראשון הנחה ראש הלשכה, דורון ברזילי, לקיים ראיונות רק החל מ-16.03, וזאת מתוך התחשבות בציבור הסטודנטים ובציבור שומרי המסורת בפרט.

"נוסף על כך, הלשכה מקדמת הצעה לתיקון כללים, שבמסגרתה, המאמן יודיע על קבלת מועמד להתמחות אצלו לא לפני עבור 30 יום ממועד תחילת הראיונות, והמועמד יאשר זאת לא לפני 7 ימים ממועד קבלת הודעת המאמן. כמו כן, במקרה שמועדי הראיונות יחלו בימי שישי, שבתות או חגים - הם יידחו אוטומטית ליום העבודה הראשון שלאחר מכן".