פנייה לשופט דוד רוזן: זמן את שולה זקן לעדות נוספת

עו"ד שחר אלון: "מסכת הראיות שהונחה בפני ביהמ"ש אינה שלמה; הכרעת דין ללא התחשבות בראיות החדשות עלולה להיות הכרעת דין שהיא טעות" ■ איכות השלטון לפרקליט המדינה: כן להסכם עדת מדינה עם שולה זקן

האם העדות שמסרה שולה זקן בשבוע שעבר במשטרה תיחשף לציבור ותוגש גם לבית המשפט במסגרת תיק הולילנד? אפשרות זו עומדת כעת על הפרק, נוכח התפתחויות שאירעו בימים האחרונים, מאז התייצבה זקן במשרדי יאח"ה ביום רביעי האחרון ומסרה במשך 8 שעות עדות חדשה בנוגע למעורבותו הפלילית של אהוד אולמרט בפרשיות הולילנד, טלנסקי וראשונטורס; וכן מאז הודיעה הפרקליטות ביום חמישי בערב כי החליטה שלא לחתום על הסכם עדת מדינה עם זקן.

כמה מהנאשמים האחרים במשפט הולילנד, מלבד אולמרט וזקן, בדקו בימים האחרונים את האפשרות לדרוש מבית המשפט להורות לפרקליטות להעביר לעיונם את תמליל העדות שמסרה זקן במשטרה. זאת, מהטעם שייתכן כי עדות זו כוללת פרטים שעשויים לסייע להם בהגנתם, או פרטים המזכים אותם מהאישומים הכלולים נגדם בכתב האישום בפרשה.

בקשה כזו מצד הסנגורים לבית המשפט אפשרית, על-פי חוק סדר הדין הפלילי, המעניק להם זכות לקבל לידיהם כל "חומר חקירה" הרלוונטי לגביהם, ואם תוגש בקשה כזו, יתמקד הדיון בשאלה האם אמנם עדותה של זקן רלוונטית להגנתם של הנאשמים האחרים.

"לזמן את זקן לעדות נוספת"

בד-בבד, פנה היום (א') לבית המשפט עו"ד שחר אלון, שאיננו קשור לפרשה ואיננו מייצג מי מהנאשמים, במעמד של "ידיד בית המשפט", בבקשה שהשופט דוד רוזן יורה מיוזמתו לזמן את זקן לעדות בבית המשפט, אף שהפרקליטות החליטה שלא לחתום עמה על הסכם עדת מדינה ולא להעלותה מחדש לדוכן העדים.

"על אף המועד המאוחר שבגילוי מצד הגברת זקן", כתב עו"ד אלון לבית המשפט, "שנעשה לאחר שלב הסיכומים במשפט הולילנד המורכב כל-כך, ולפני הכרעת הדין, אבקש בזאת מבית המשפט לדחות את המועד שנקבע למתן הכרעת הדין, 31 במארס, לחייב את הגברת זקן למסור את גרסתה המלאה להתרחשויות השונות כפי שידוע לה, ולאפשר לצדדים לחקור אותה בחקירה נגדית לפי הצורך.

"אם בית המשפט לא ייענה לבקשה זו, יש סיכוי שהכרעת הדין ופסק הדין שייצאו תחת ידו יהיו חסרים, ולא ישקפו את כל התרחשות העניינים כפי שאכן קרו במציאות, יהיו לא שלמים, לא מדויקים ובלתי רלוונטיים".

עוד נכתב בבקשה כי "גם במבט היסטורי, יידע בית המשפט שאם יחליט לאטום את אוזניו ולעצום את עיניו, למרות ידיעתו שמסכת הראיות שהונחה בפניו אינה שלמה, ושקיימות ראיות נוספות שיכולות להשפיע על החלטת בית המשפט, ולמרות זאת, מסיבות פרוצדורליות החליט בית המשפט לסגור את דלתותיו בפניו ראיות אלה - הרי שהכרעת הדין ללא התחשבות בראיות החדשות עלולה להיות הכרעת דין שהיא טעות.

"הדברים מקבלים חשיבות יתרה בשל העובדה שמדובר באחד המשפטים החשובים שהתקיימו במדינת ישראל, בכל הקשור לשחיתות ציבורית, ועלולים לעקר את החלטת בית המשפט מתוכן ולהופכה ללא רלוונטית".

איכות השלטון: כן להסכם עדת מדינה

במקביל, התנועה לאיכות השלטון פנתה היום לפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, בדרישה שיחזור בו מההחלטה שלא לחתום על הסכם עדת מדינה עם שולה זקן.

התנועה לאיכות השלטון גם קוראת לפרקליטות לחקור במלואם את כל החשדות שלכאורה הועלו בחקירתה של זקן בנוגע להפעלה או ניסיון להפעיל גורמים במערכת אכיפת החוק כדי לשבש את החקירה והמשפט כנגדו ולמנוע את מיצוי הדין עמו; וכן את "הפרשה הנוספת" שעל-פי הפרסומים עלתה מחקירתה.

"החלטה זו מעלה תמיהות קשות ונראית בלתי סבירה, ואיננה מקדמת את האינטרסים של הציבור ואת שלטון החוק", נכתב בפנייה. "התנועה לאיכות השלטון סבורה כי בהליך פלילי כנגד איש ציבור ובפרט ראש ממשלה לשעבר, ראש הרשות המבצעת, יש לייחס חשיבות עליונה להגיע לחקר האמת בפרשה, להציף את כל החשדות ולהביאם להכרעה בפני בית המשפט. בנוסף, יש לייחס חשיבות לזכות הציבור לדעת, באמצעות ההליך משפטי, על מנת שיוכל לשפוט ולבחור בחירה מושכלת ואיכותית את נבחריו".

התנועה לאיכות השלטון מוסיפה בפנייה לפרקליטות כי "הסתמכות על הטענות שאין צורך בעדותה של זקן לצורך מיצוי הדין עם אולמרט, או כאילו אין בעדותה ללא תימוכין חיצוניים כדי לתרום לתיק, הינה תמוהה, בין היתר נוכח העובדה שבשלב מוקדם יותר של המשפט גילתה הפרקליטות נכונות להגיע להסדר טיעון". (ת"פ 10291/01/12).

אלדד יניב: "פגיעה באמון הציבור"

גם עו"ד אלדד יניב, איש מפלגת "ארץ אחרת" שהתמודדה בבחירות האחרונות, יפנה מחר (ב') כ"ידיד בית המשפט" לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הדן בתיק הולילנד, ויבקש ממנו להורות על זימונה מחדש של זקן למתן עדות.

בכוונתו של יניב גם לפנות לבית המשפט העליון, שטרם נתן את פסק דינו בערעור הפרקליטות בפרשות ראשונטורס וטלנסקי, בבקשה דומה לשמוע את עדותה החדשה של זקן בפרשות אלה.

"חרף העובדה כי נסתיימה שמיעת הצדדים", כותב יניב בבקשה לשופט דוד רוזן, "סברה הפרקליטות כי יש חשיבות עליונה בגביית עדותה החדשה של הגברת זקן, וכך פעלה. פורסם כי עדותה החדשה של הגברת זקן סותרת באופן משמעותי את עדויותיה כפי שהושמעו בבית המשפט.

"יודגש גם כי טענות סנגורה של הגברת זקן בסיכומיו עולות יותר בקנה אחד עם עדותה החדשה, מאשר עם עדותה בפני בית המשפט. פורסם כי הפרקליטות מתכוונת, משיקולים של טקטיקה, להסתיר מבית המשפט את תוכן עדותה החדשה של הגברת זקן, ומאידך לפרסמה ברבים, לידיעת הציבור.

"נדמה כי לנגד עינינו מתרחשת פגיעה אנושה באמון הציבור בהליכים המשפטיים. הפרקליטות איננה מבינה את תפקידה וסוברת בטעות כי זכותה לשקול שיקולים של טקטיקה ולהסתיר מבית המשפט עדות שלפי דעתה הייתה חובה לגבותה. תפקידה של הפרקליטות הוא לשמור על אינטרס הציבור ולפעול במלוא נחישותה לבירור האמת במלואה, הידועה לה אותה שעה, ולהנחתה לפני בית המשפט לשיקול-דעתו הבלעדי".

בפנייה המיועדת לבית המשפט העליון, בנוגע לפרשות ראשונטורס וטלנסקי, כותב יניב כך: "חשוב להבהיר כי הנאשמת שולה זקן שמרה על שתיקתה במהלך משפטה, ועל כן טרם נשמעה גירסה כלשהי מפיה. הדעת לא נותנת כי הצדק יכול להיראות ללא שמיעתה של הנאשמת זקן בבית המשפט, או לכל הפחות, ככל שתשמור על שתיקתה, ללא הנחת עדותה על שולחן בית המשפט. בעניין בעל חשיבות ציבורית כה גדולה ובעל עניין ציבורי כה רב, אין הדעת סובלת מצב בו הציבור יזכה לקבל לידיו הכרעות משפטיות שייתפסו על-ידו כחסרות".