נערכים לקיצוצים ב"מעריב": בין 100 ל-150 עובדים יפוטרו

(עדכון) - עיתון "מעריב" יופץ רק במתכונת חינמית אחר-הצהריים ובימי שישי בבוקר בתשלום ■ המערכת בת"א תיסגר, והעיתון יסתמך על הדסק הירושלמי

מו"ל "מעריב", שלמה בן-צבי, ואנשיו החלו בהרכבת רשימת עובדים שאמורה לעזוב במסגרת הסכם הבראה שבית המשפט המחוזי בירושלים אישר אתמול (א') במסגרת הקפאת ההליכים.

ההנחה היא כי במהלך היום תועבר לנאמן "מעריב" החדש, רו"ח חן ברדיצ'ב, רשימה של לפחות 100 עובדים, והוא זה שאמור לפתוח בהליך הפיטורים.

ל"גלובס" נודע כי בן-צבי עדכן את עובדי "מקור ראשון" היושבים בירושלים כי "מעריב" יסגור את הדסק בתל-אביב בבית רובינשטיין, אליו עברו באחרונה אנשיו ממקום מושבו ההיסטורי של העיתון ברחוב קרליבך בתל-אביב - מעבר לרחוב. משמעות הדבר היא חיסול המרכיב של "מעריב" בתוך הקבוצה והסתמכות בעיקר על הדסק הירושלמי.

בית המשפט הטיל אתמול צו הקפאת הליכים בין חודשיים על העיתון "מעריב" והתיר לבן-צבי לצאת לתהליך "ההבראה" שהוא מתכנן לעיתון.

במסגרת זו, היום (ב') יצא העיתון לראשונה במתכונת אחר-הצהריים בלבד, ולמעשה "מעריב" פסק להתקיים כעיתון המופץ בבקרים בימי חול - והוא יופץ רק בימי שישי במהדורת בוקר.

הבוקר הודיע רכז הכתבים הוותיק של העיתון, ליאור לנדנברג על עזיבתו את "מעריב" לאחר 13 שנה ושורה של תפקידים בכירים.

קיצוצים בעיתונות הכתובה

בתוך כך מעמיק המשבר בעיתונות הכתובה בישראל. ל"גלובס" נודע כי הקיצוץ בשכר עובדי "ידיעות אחרונות" שאמור להסתיים בחודש מאי הקרוב, צפוי להמשיך. מדובר היה בקיצוץ שכר דיפרנציאלי שהושת על עובדי העיתון בשנת 2012.

גם בעיתון "הארץ" יש כוונה לצאת להליך פיטורים, לאחר שמו"ל העיתון עמוס שוקן עדכן על כך את ועד העיתונאים לפני מספר חודשים, וככל הנראה צפויים בקרוב לצאת שימועים במחלקת הגרפיקה של העיתון.

בעיתון "גלובס" הוכרז סכסוך עבודה מצד ועד העובדים, ובימים אלה מתנהלים מגעים מול ההנהלה באשר לצעדי התייעלות בעיתון.

את תגובת "מעריב", "הארץ" ו"ידיעות אחרונות" לא ניתן היה להשיג.

הוועד: בן-צבי אינו בעל הבית יותר

באסיפה שנערכה היום לעובדי "מעריב", בה השתתפו עשרות עיתונאים ועובדי מינהלה, הבהירו ועד העיתונאים ועו"ד גלילה הורנשטיין כי שלמה בן-צבי אינו בעל הבית יותר, ואין לו כל סמכות להחליט בפיטורי עובדים ובסוגיות נוספות. סמכות זו נתונה לנאמנים.

עו"ד הורנשטיין הסבירה כי להצהרותיו של בן-צבי בתקשורת, לפיהן הוא מתכוון לפטר כ-100 עובדים, אין כל משמעות מעשית נוכח החלטת בית המשפט על הקפאת הליכים והעברת ניהול החברות לידי הנאמנים.

כמו כן, העובדים מתכוונים להגיע מחר (ג') לתחנת המשטרה ולהגיש קובלנות פליליות נגד שלמה בן-צבי בגין כספים שנוכו משכר העובדים אך לא הועברו לקופות הפנסיה.

לטענתם, בשעה שבן-צבי טוען כי אין לו כסף להוציא את עיתון "מעריב", עיתון "מקור ראשון" הודפס והופץ כסדרו.

כמו כן, בן-צבי הודיע הערב למנויים כי מעתה העיתון יופץ כאמור אך ורק במהדורת סוף שבוע ללא עיתון יומי. בוועד מסבירים כי אלה הם צעדים נוספים בניסיון להשתמש במשאבים ובנכסים של "מעריב" לטובת "מקור ראשון" ולחסל את "מעריב" העצמאי.

לטענת הוועד, למרות המשבר החמור ועל אף שעובדי "מעריב" לא קיבלו עדיין את משכורת פברואר, הנהלת "מעריב" עוסקת בעיקר בניסיונות לפגוע בוועד. היום, נטען, ניסתה ההנהלה למנוע מחגי מטר לדבר עם העובדים וכן פנתה לארגון העיתונאים במטרה לערער על הלגיטימציה של מטר כנציג העובדים.

יו"ר ועד עיתונאי "מעריב", גבי גולדמן, אמרה באסיפה: "אנחנו רוצים לצאת לדרך חדשה. בן-צבי עשה כבר מספיק נזק. יאללה ביי".