טדי שגיא מנפיק חברה בשווי של 368 מ' ד' אחרי הכסף

SafeCharge מספקת פתרונות סליקה באינטרנט ■ לשגיא, בעל השליטה בפלייטק, יש 90% מהון החברה, למנכ"ל דוד אבגי יש 10% ■ החברה תגייס 100 מיליון דולר בבורסת המשנה הבריטית (AIM)

טדי שגיא, בעל השליטה בפלייטק, ענקית פתרונות התוכנה עבור אתרי הימורים מקוונים, שוב חושף מקור אחר להון העתק שלו, ובאופן לא מפתיע עושה זאת דרך הנפקתו בשוק ההון הבריטי. כל זאת, יממות ספורות אחרי שביצע הצעת מכר בשווי של כחצי מיליארד דולר בפלייטק.

ומיהי החברה החדשה שלו שעומדת להפוך לציבורית? שמה הוא SafeCharge והבוקר היא הודיעה על כוונתה להנפיק את מניותיה בבורסת המשנה הבריטית (AIM). החברה לא ציינה כמה מניות תנפיק ולפי איזה מחיר, אך ההערכה היא כי תגייס 100 מיליון דולר לפי שווי "אחרי הכסף" של 210-230 מיליון ליש"ט (351-385, או בממוצע 368 מיליון דולר). שגיא מגיע להנפקה זו כשבאמתחתו 90% מהון החברה (דומה לשיעור אותו החזיק בפלייטק לפני שזו הונפקה לראשונה), וזה אומר שהוא היה המממן העיקרי ואולי היחיד של SafeCharge. יתר המניות, 10%, מוחזקות על ידי דוד אבגי (David Avgi), מנכ"ל SafeCharge ומי שמוגדר כמייסדה. כך, שהחזקתו לפני ההנפקה שווה 27 מיליון דולר.

אבגי, המכונה דודי, נולד וגדל בקריית גת ולמד בתיכון "רוגוזין" שבעיר. כעת הוא מתגורר בכפר סבא, וכבר עכשיו אפשר להכתיר אותו כמיליונר החדש ("על הנייר") שיצא מבית מדרשו של שגיא. לאחר ההנפקה, ירד שגיא להחזקה של 63% מההון של SafeCharge; אבגי ירד להחזקה של 7%, וההון הצף יעמוד על 30%. ההנפקה לא תכלול הצעת מכר.

SafeCharge, שקיימת כבר שמונה שנים, מספקת פתרונות סליקה באינטרנט, בין היתר למפעילי אתרי הימורים מקוונים, כולל מערכת למניעת הונאות. תחת הסיסמה "SafeCharge - Securing Your Profitability", טוענת החברה באתר הבית שלה כי היא מסייעת ללקוחותיה להקטין את הסיכון הטמון בתהליך של תשלום באינטרנט - מתחילתו ועד סופו - ותוך כדי אף להגדיל את רווחיהם.

את ההון שתגייס - שהוא די מכובד - מתכננת SafeCharge להשקיע ברכישות של חברות המשיקות לפעילותה, וכן בהשקת ארנק דיגיטלי שמיועד בעיקר למי שנוהג להמר באתרי הימורים מקוונים ולסחור באתרי מט"ח. החברה, אגב, מתגאה בכך שיש לה את היכולת לסלוק כספי הימורים במהירות מאוד גבוהה, בקצב של 300 פעולות בשנייה. מהירות זו, מסתבר, משמעותית עבור מפעילי הימורי ספורט, שכן כמעט כל הימור על אירוע ספורט כזה או אחר נעשה כמעט ברגע האמת, דהיינו מספר דקות לפני שמשחק הכדורגל מתחיל או שמרוץ הסוסים יוצא לדרכו.

לפי החברה, אשתקד היא עיבדה עסקאות בשווי כולל של 5 מיליארד דולר - מספר שיכול להסביר את הדומיננטיות שלה בתעשייה זו - ואלו יצרו לה הכנסות של 43.1 מיליון דולר, גידול שנתי של 31.4%, ו-EBITDA של 11.2 מיליון דולר, דהיינו שולי EBITDA של 26%. לפי בנק ההשקעות הבריטי Shore Capital שילווה את הנפקת החברה, הכנסותיה בשנה זו צפויות לעמוד על 61.2 מיליון דולר (גידול שנתי של 42%), וה-EBITDA על 18.1 מיליון דולר. זה אומר שהחברה מונפקת לפי מכפיל EBITDA - בגין הצפי לתוצאות 2014 - של 20, מכפיל די מכובד שכנראה נובע מהגאות הבלתי נפסקת בשוקי ההון.

אבגי ציין בפני ה"פייננשל טיימס" כי הוא מצפה שהכנסותיה מהימורי ספורט יגדלו השנה בשיעור של עד 45%, בעוד שהכנסות החברה מאנגליה, השוק העיקרי שלה, יהוו כמחצית מהסך (עד 52%). "יש לנו תוכניות להתמקד בשוק האסייתי, בין היתר דרך רכישות", ציין אבגי. מי שמכהן כיו"ר SafeCharge הוא רוג'ר ווית'רס, עד לאחרונה יו"ר פלייטק. איזה עולם קטן.

ידו בכל (האינטרנט) / דעה - טלי ציפורי

1. הנפקת SafeCharge מוכיחה כי ידו של טדי שגיא הצעיר, רק בן 42, היא בכל, לפחות בכל מה שקשור לתעשיית האינטרנט הגועשת. כל תת תעשייה שנראית לו כצומחת ואטרקטיבית, הופכת אצלו די מהר ליעד, ודי מהר הוא הופך לשחקן מהותי בה. כך קרה במקרה של פלייטק, שהפכה לענק ששוויו 4 מיליארד דולר, כך כנראה קורה לפעילות אתרי המסחר במט"ח שלו (שעדיין פרטית), וכך אולי יקרה למונפקת הנוכחית, SafeCharge. שגיא, ואת זה כתבנו כאן לא אחת, ניחן בחוש פיננסי יוצא דופן. הוא יודע מתי להנפיק, מתי לקנות ומתי למכור, ועכשיו זה זמן ההנפקות - בדיוק שמונה שנים לאחר ההנפקה הראשונית של פלייטק.

2. בתחילת דרכה הציבורית של פלייטק, שוק ההון הבריטי היה חשדן כלפי שגיא. עסקות בעלי העניין הלא מעטות שבמסגרתן מכר לפלייטק חברות פרטיות שלו, לא ממש מצאו חן בעיני השוק הבריטי, שאינו רגיל לעסקות כאלו (להבדיל אלפי הבדלות מהשוק הישראלי). שגיא, כך נראה, למד את הלקח ופסק מלעשות זאת, וההנפקה של SafeCharge, במקביל להצעת המכר של פלייטק שבוצעה בשבוע שעבר, מלמדות כי שוק ההון הבריטי נותן כיום אמון כמעט מוחלט בשגיא. החשדנות הייתה כלא הייתה. שגיא הפך ליקיר ה- London Stock Exchange, מודל להצלחה כלכלית אדירה, ולא פלא שכל חברה שהוא מנפיק מתקבלת בזרועות פתוחות.

3. הנפקת SafeCharge והצעת המכר שביצע בפלייטק - במסגרתה ירד להחזקה של 33.6% - אולי ממחישות כי שגיא מסיט את הפוקוס שלו מפלייטק ל"בייבי" החדשה, SafeCharge. האמת, אפשר להבין למה. פלייטק זו כבר מכונה משומנת, מאוד, שכבר לא ממש צריכה להוכיח את עצמה כפי שהיה כשהונפקה לראשונה. על כתפי SafeCharge, לעומת זאת, עדיין מונחת חובת הוכחה כבדה, וכדי שתייצר קבלות שמנות, רצוי ששגיא ייתן לה יותר תשומת לב מפלייטק, ויהיה הרבה יותר מעורב בניהולה.

4. לפי מבחן ההיסטוריה, כל עוד SafeCharge תצליח, שגיא יידע מתי לממש חלק ממניותיו בה, בדיוק כמו שעשה בפלייטק. זה לא יקרה מחר או מחרתיים, וכנראה גם לא בעוד חודש או חודשיים. אך במקרה ש-SafeCharge תשגשג ושוויה יגדל באופן משמעותי, סמכו על שגיא שהוא יבצע הצעת מכר, וייפגש - בפעם המי-יודע-כמה - עם מזומן. הרבה מזומן.