לטייל בדרכו: דרך "נוף אריק שרון" נפתחה בחלקה למטיילים

בקק"ל ביקשו להנציח את אריק שרון, האיש והאגדה, את חיבתו לאזור ואת אהבתו לטבע בדרך נוף שחולפת לא רק סמוך לקברו, אלא מתפתלת במקומות שאהב

עם מות אריאל שרון, מיהרו בקק"ל לבקש להנציח את האיש והאגדה, את חיבתו לאזור ואת אהבתו לטבע בדרך נוף שחולפת לא רק סמוך לקברו, אלא מתפתלת במקומות שאהב. את שמה של הדרך מבקשים להסב ל"דרך נוף אריק שרון", כדי שתמיד תזכיר את הקשר העז שהיה לו עם האזור. עבודות ההכשרה של דרך הנוף, ובשמה המקורי "דרך נוף נחל שקמה", החלו לפני כחמש שנים, וחלקים ממנה כבר הושלמו ונפתחו לרווחת המטיילים.

דרך הנוף המוצעת משתרעת על-פני כשישים קילומטרים. היא מלווה את ערוץ נחל שקמה, שראשיתו בגבעות הדרומיות של שפלת יהודה, סמוך לקיבוצים להב ודביר, עד לחוף זיקים. אגב, נחל שקמה, הקרוי על-שם עצי השקמים הרבים הצומחים לצדו, הוא גם מקור שמה של חוות השקמים, ביתם של בני משפחת שרון. דרך הנוף מחולקת בשלב זה לשני מקטעים: מזרחי ומערבי, שכביש 40 מפריד ביניהם באזור שמורת פורה. התוואי הפתוח לנסיעה מתחיל משמורת פורה ועד כביש 232 וממשיך עד לחוף זיקים, ובימים אלה נמשכות עבודות הסלילה.

הייחוד של תוואי נחל שקמה הוא בעובדה שהוא חוצה מגוון רחב של יחידות נוף וחולף בין סוגי מסלע שונים, שטחים פתוחים, אך גם יערות נטועים ומגוון של ערכי נוף וטבע. יש לו חשיבות מרכזית בעיקר לאור העובדה שהוא משמש "מסדרון אקולוגי" רציף, ובסיס לעולם עשיר של חי וצומח בנקודה שבה הטבע מפגיש את הנופים המנוגדים של החבל הים תיכוני עם ספר המדבר.

הדרך עצמה מתאימה לכל רכב. יש לה כמה מבואות כניסה ושבילי גישה, ולאורכה שמורות יפות, משטחי פריחות, אתרי עתיקות ואתרים היסטוריים, ויערות שנטעה קק"ל. בראשיתה יש חניון הסמוך לקיבוץ דביר, שלידו מסלול החולף בחורבת טבחן. משמורת פורה חולפת הדרך במאגר פורה וליד שרידי גשר שעליו חלפה הרכבת הטורקית בשעתה). בהמשך הדרך עוברת ליד תל נגילה, שממנו תצפית מרהיבה לאזור, נחל סד ושמורת בתרונות רוחמה, שנופי הבתרונות באדמת הלס הם מקלט לעולם מופלא של חי וצומח.

הדרך חוצה גם שדות חקלאות, מתפתלת סביב חוות השקמים, ושביל משנה יוצא ממנה אל חורבת הוגה (המכונה גם גבעת הכלניות), מקום קבורתם של אריק שרון ושל רעייתו לילי. כאן אפשר לעלות לגבעה, להתפעל מהנוף ולחלוק כבוד. בהמשך הדרך חניון איבים, שמורת טבע כרמיה ובה שיטה מלבינה וצמחי חולות אופייניים, ובסיומה חוף זיקים - שמורת טבע אף הוא.

עוד על הדרך באתר קק"ל: www.kkl.org.il