הקואליציה אישרה את חוק הגיוס ברוב של 66 אל מול 1

(עדכון) - האופוזיציה ממשיכה להחרים את ההצבעות; הערב יובא לאישור גם חוק משאל העם

יממה לאחר שחוק המשילות עבר בקריאה שניה ושלישית, אישרה הבוקר מליאת הכנסת גם את חוק הגיוס השנוי במחלוקת, שיחליף את חוק טל. הצעת החוק עברה ברוב של 66 תומכים ומתנגד אחד, ח"כ יוני שטבון. חברי האופוזיציה שלא נכנסו למליאה להצביע, ממשיכים לקיים דיון אלטרנטיבי באולם נפרד. בתום ההצבעה על חוקי המשילות החלו הדיונים במליאה על חוק משאל העם, שההצבעה עליו צפויה להתקיים הערב בשעה 18:30. עדיין לא ברור האם באופוזיציה מתכוונים להחרים גם את ביקור ראש ממשלת בריטניה, דיויד קמרון, שמגיע היום לכנסת. עם זאת, יו"ר האופוזיציה, בוז'י הרצוג, ייפגש עם קמרון כמתוכנן.

על פי החוק שאושר, החל משנת 2017 יגויסו 74% מתלמידי הישיבות, שמספרם עומד על 5,200 בשנה. אם לא יעמדו החרדים במכסת הגיוס שנקבעה, יופעלו נגדם סנקציות פליליות הכוללות מאסר. עד לשנה זו יקבלו החרדים פטור משירות צבאי. החוק זכה לביקורת חריפה שכן יש הטוענים כי אין ביכולתה של המדינה לאכוף אותו.

בפתח הדיון אמרה ח"כ איילת שקד, יו"ר הוועדה שעל בסיס מסקנותיה גובש החוק, אמרה כי מדובר בהצעת חוק היסטורית וחשובה. "במשך 65 שנה היה פטור כמעט גורף לבחורי ישיבות, אבל הקואליצה הגישה תיקון מידתי והדרגתי ונכון. אני מאמינה שהציבור החרדי יעמוד ביעדים שהממשלה הציבה וחוק חובת הגיוס לא תוחל".

סיעת העבודה, שהחרימה את ההצבעה על חוק הגיוס הודיעה הבוקר כי לו הייתה משתתפת בהצבעה על חוק השוויון בנטל הייתה מצביעה בעדו. בעבודה אמרו הבוקר כי הסיעה מביעה הסתייגות מהתנהלות סיעות הקואליציה על כך שבמקום לחפש את המכנה המשותף הרחב העדיפו להעמיק את המפריד וללבות את היצרים. נראה כי בקרב גורמים מסוימים הרצון בכותרת גבר על כל שיקול דעת ענייני.

כמו כן הביעה העבודה את הסתייגותה מהסעיף בחוק על פיו ישרתו בני ישיבות ההסדר 17 חודשים בלבד. "לסעיף זה אין שום הצדקה זולת הרצון לספק לכל שותפה קואליציונית את ליטרת הבשר שלה", נמסר.

אמש נפער סדק ראשון גם בתוך הקואליציה, כשח"כ יוני שטבון מהבית היהודי הודיע שיצביע נגד חוק הגיוס."חוק הגיוס הנוכחי נולד בחטא", אמר שטבון אמש על דוכן המליאה, "הוא חלק מגל חקיקה אנטי דתי מבית היוצר של מפלגת התנועה ומפלגת יש עתיד, ולכן אצביע נגד החוק".

בתגובה לדברים הודיעו בבית היהודי כי שטבון יודח מתפקידו כסגן יו"ר הכנסת ומחברותו בוועדת החינוך. יו"ר סיעת יש עתיד, עפר שלח, אף אמר לשטבון כי הוא "מבאיש את ריחה של הסיעה".