סער: בשבוע הבא נעביר הרפורמה החשובה מזה 50 שנה

שר הפנים בפסגת הנדל"ן: "הכוח עובר מהוועדות המחוזיות לוועדות המקומיות וזה מייעל את התהליכים"

שר הפנים גדעון סער בטוח שהרפורמה בתכנון ובנייה, שזכתה לכינוי "רפורמת הפרגולה", תאושר סופית בשבוע הבא ותשפיע על מחירי הדירות.

"בשבוע הבא, במלאת שנה לממשלה, תעבור הרפורמה באישור סופי", אמר היום (ד') סער בפסגת הנדל"ן של "גלובס" בת"א. "הצבתי מספר מטרות - רפורמה אמיתית, מקיפה וטובה בתחום התכנון והבינוי. קבעתי לוחות זמנים ליישומה. הרפורמה הזו היא לא פתוח טובה מהרפורמה שלא עברה. היא אף יותר טובה ממנה. היא תשפיע על חיי האזרחים, היזמים, היחסים בין השלטון לאזרח ובין השלטון המקומי לממשלה".

סער הוסיף כי "זו הרפורמה הכי משמעותית ב-50 השנים האחרונות. הרפורמה הזו משנה את כללי המשחק. היא מבזרת מערכת ריכוזית ולא יעילה, מורידה מהסחבת ומקלה על מהלכי התכנון. הכוח עובר מהוועדות המחוזיות לוועדות המקומיות וזה מייעל את התהליכים.

"הבעיה המרכזית כיום היא שכל התוכניות נמצאות ב-6 ועדות וזה מייצר פקק אדיר באישור התוכניות השונות והפרויקטים השונים. הפירמידה בנויה לא נכון. ריכוז הכוח הזה משתק את המערכות. במשך שנים לובה הפחד מהעברת הסמכויות מהן למרות שזה קורה בכל העולם.

"התפיסה הזו חותרת תחת הדמוקרטיה. זה לא נכון כלכלית, רעיונית ועוד. אני כופר בתפיסה הזו. צריך להיאבק בשחיתות ולא באזרחי המדינה וביזמים. צמצום המעורבות של הממשלה בעניינים מקומיים זה הדבר הנכון".

סער המשיך ואמר: "הרפורמה הזו מבצעת גם מהפה משמעותית במערכת היחסים בין התושב לבין המדינה. מ-1 באוגוסט אזרח לא יצטרך אישור מהממשלה לכל פעולה בקניין הפרטי שלו - הוא יוכל לבנות בהתאם לתקנות מחסן, גדר, פרגולה וכו', ולא יצטרך לבקש אישור בשביל זה. עצם התפיסה שכל פעולה של הפרט בקרקע דורשת היתר מהמדינה זו תפיסה אנכרוניסטית שממררת את חיי האזרחים בישראל - היא גם לא נכונה וגם לא מצליחה.

"יהיו כמובן לוחות זמנים; אזרח יבקש אישור מהעירייה, יהיה לזה זמן. אם לא נתנו לו אישור עד אז - זה כאילו הוא קיבל אישור. זה יקרה החל מ-1 בינואר 2016. בכל מקרה המציאות שאנחנו מכירים של המתנה ללא קץ - לא תהיה. ההמתנה תהיה בין 8 חודשים לשנה וחצי, תלוי באיזו סמכות של איזו ועדה הבקשה נמצאת. אתם מוזמנים לבדוק שביחס לזמנים של היום זה קיצור משמעותי.

"בתוך שנה וחצי נקים גם מכוני רישוי שיהיו בית אחד עבור האזרח לקבלת כל האישורים שהוא צריך - ONE STOP SHOP. אני ממליץ לכולם ללמוד את הרפורמה החדשה ומשבוע הבא נעבור לשלב היישום שלה ותיקונים רחבים נוספים בחוק התכנון והבנייה".