בשורה לסטודנטים למשפטים: כללים מקלים בבחירת ההתמחות

מעתה, לא יידרשו הסטודנטים להסכים מיד עם תום הריאיון במשרד עורכי דין להצעת ההתמחות, אלא רק אחרי 72 שעות

סטודנטים למשפטים יכולים לנשום לרווחה, ולבחור התמחות בלי לחץ: מעתה, לא יידרשו הסטודנטים להסכים מיד עם תום הריאיון במשרד עורכי דין להצעת ההתמחות, אלא רק אחרי 72 שעות.

שרת המשפטים, ציפי לבני, חתמה לפני זמן קצר על אישור לכללים חדשים של לשכת עורכי-הדין בנוגע להתמחות במשפטים. על פי התיקון שעבר היום כהוראת שעה, ייאסר על המאמנים להציע מקומות התמחות לפני 14 יום ממועד תחילת הראיונות והם יידרשו לאפשר עוד 72 שעות למועמדים לתת את תשובותיהם.

הכללים החדשים גובשו לאחר שסטודנטים פנו למשרד המשפטים, וכן לחברת הכנסת עדי קול (יש עתיד), והתלוננו על כך שבמצב הנוכחי סטודנטים מקבלים הודעה על קבלה להתמחות מיד בתום הריאיון, ונדרשים להשיב מיידית להצעה - דבר המפעיל עליהם לחץ עצום, ומונע מהם את האפשרות להתראיין למשרדים נוספים ובחינת אפשרויות נוספות להתמחות.

הלחץ החל על הסטודנטים מצד משרדי עורכי דין בא לידי ביטוי בצורות שונות בתקופת הראיונות. כך, למשל, השנה נקבע כי "היום הקובע" לתחילת ראיונות הוא 15.3.2014 - יום שבת - והמשרדים הגדולים החלו לזמן סטודנטים לראיונות החל ממוצאי השבת. משרדים קטנים, שלהם אין משאבים לקיים ראיונות בזמן זה, כמו גם משרדי ממשלה, עשויים בשל כך "לפספס" תלמידים מצטיינים, שיוכרחו להשיב למשרדים הגדולים שכן יוכלו לראיין אותם ביום זה.

סוכם בין כל הגורמים כי לאחר צבירת ניסיון בעונת הראיונות הנוכחית, יפיקו כולם לקחים ויקדמו תיקון מקיף וקבוע בחודשים הבאים, ללא לחץ זמן.

שרת המשפטים, ציפי לבני אמרה היום, כי "הבחירה במקום התמחות היא אחת ההחלטות החשובות ביותר בדרכו של עו"ד צעיר. אסור לגזול מהסטודנטים את האפשרות לקבל את ההחלטה המבוססת והטובה ביותר לגבי עתידם. המצב הנוכחי, לפיו הסטודנטים צריכים לקבל החלטה 'על המקום', פוגע גם בסטודנטים וגם במשרדים השונים, שמקבלים מתמחים מפוחדים ולחוצים שאינם בטוחים בהחלטתם. הכללים החדשים יאפשרו לכולם לשקול היטב את בחירותיהם - גם למשרדים, וגם לסטודנטים. הדבר יוביל להתאמה טובה יותר בין המתמחים לבין המשרדים, התאמה שנובעת מבחירה מושכלת ולא מלחץ והיסטריה".

ח"כ עדי קול, יו"ר הוועדה לפניות הציבור שפעלה לקידום הוראת השעה, מסרה כי "הוועדה לפניות הציבור הוכיחה שבעזרת נחישות ושיתוף פעולה ניתן לשנות את המציאות תוך זמן קצר. אני מודה לשרת המשפטים וללשכת עורכי הדין על ההתגייסות ועל כך שהשלימו במהירות את תיקון החקיקה בנושא. בחודש האחרון קיימנו ארבעה דיונים קדחתניים בנושא, במרוץ נגד השעון על מנת לקבל את האישור הנדרש ממשרד המשפטים עוד לפני ה15 למרץ שחל בסוף השבוע."

עו"ד אורן פרסקי, יושב ראש ועדת ההתמחות של לשכת עורכי הדין ויוזם הרפורמה, מסביר את הקושי ואת הפתרון שגיבש: "הרפורמה עזרה למקם את תהליך קבלת המתמחים בזמן הנכון, בשנה ג' ללימודים. אך הלחץ שנוצר אינו מטיב עם אף אחד. סברנו שיש להרחיב את הזמנים כדי שהתהליך יתנהל ללא לחצים ובאופן רגוע ונכון".

הילה אפריאט, מנהלת מחלקת שיווק בקודקס: "קודקס שמחה על השינוי בכללי ההתמחות ועל המהלך המהיר והאפקטיבי שהניעה חברת הכנסת עדי קול, בעקבות פנייתנו לוועדה לפניות הציבור. כמי שמובילים את תחום ההשמה בענף המשפט, אנו נמצאים בקשר יומיומי שוטף עם מרבית המעסיקים והסטודנטים למשפטים בישראל. במהלך התקופה מיום כניסת הרפורמה לתוקפה, חווינו את הלחץ והתחרות הרבה המופעלת הן על המעסיקים והן על הסטודנטים לקבל החלטה מהירה בנושא ההתמחות באופן שיצר מרוץ לתחתית ואשר כל הצדדים יצאו נפסדים ממנו.

"התיקון לכללים אינו טכני כלל ועיקר, ומשמעותו היא שלצדדים יינתן זמן סביר לקבלת החלטות שקולות באופן שיבטיח כי הן המעסיקים והן המועמדים ינהלו את תהליך חיפוש והתאמת ההתמחות באופן נכון ורגוע תוך מזעור טעויות שמקורן בלחץ של זמן. אנו מאמינים כי תכנון קריירה לטווח ארוך בענף המשפט צריך להתחיל בראש ובראשונה בקבלת החלטה מושכלת על מקום ההתמחות".

נזכיר כי לפני כשנה חלה מהפכה בתחום הראיונות להתמחות במשפטים כאשר בג"ץ קבע כי ראיונות לקביעת התמחות לסטודנטים למשפטים לא יחלו לפני השנה השלישית ללימודים. בפסק הדין נדחתה עתירת אגודות הסטודנטים למשפטים במכללת נתניה, בקריה האקדמית אונו, במסלול האקדמי המכללה למינהל ובמרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת-גן כנגד עמדת הממשלה ולשכת עורכי הדין, שלפיה אין לקיים ראיונות למועמדים להתמחות לפני השנה השלישית, כדי לא להפוך את תקופת הלימודים במלואה למירוץ למציאת מקום התמחות.

‏העתירה הוגשה בעקבות תיקון לכללי הלשכה שעליו חתם שר המשפטים, יעקב נאמן, באוגוסט 2010, ושאושר גם במועצה הארצית של לשכת עורכי הדין. התיקון הסדיר הוראות שונות של הליך הקבלה להתמחות, לרבות הוראה שבעת ראיון קבלה להתמחות על הסטודנט להציג אישור סיום לימודים או אישור מהמוסד שבו הוא לומד, המאשר שהוא נמצא בשנתו השלישית.

עוד נקבע, כי המאמן והסטודנט יודיעו ללשכה על הסיכום ביניהם, שלפיו הסטודנט יערוך את התמחותו תחת אותו מאמן עם סיום לימודיו, ולטענת הלשכה יש בהוראה זו כדי לצמצם את התופעה, שלפיה מתמחים מבטלים את הסיכום זמן קצר לפני תחילת ההתמחות.