הפניקס הכריעה: ההסתדרות הכללית תייצג את העובדים

זאת לאחר שגם ההסתדרות הלאומית טענה כי היא מייצגת את העובדים; גם אוויס, שטראוס מים ושירביט ביטוח הכירו בהתארגנויות

חברת הביטוח "הפניקס" הודיעה היום (ה') להסתדרות הכללית כי היא מכירה בה כארגון היציג של עובדיה, ובכך הכריעה במריבה שנוצרה בינה לבין ההסתדרות הלאומית.

לפני כשבועיים הודיעו במקביל שני הארגונים על כך שאיגדו את עובדי החברה. בהסתדרות הלאומית סירבו לחשוף בפני גלובס את רשימת חברי הוועד וטענו כי היו"ר מסרב להתראיין, בעוד שמובילי ההתארגנות בהסתדרות הכללית חשפו את שמותיהם, התראיינו וטענו כי הם היחידים שמייצגים באופן אותנטי את עובדי החברה.

שבועיים לאחר שהנהלת הפניקס קיבלה לידיה את טפסי ההצטרפות מטעם שני הארגונים, היא קבעה כי מרבית העובדים חברים בהסתדרות הכללית וביקשה לפתוח במו"מ להסכם קיבוצי עימה. ההכרעה של הפניקס נעשתה לאחר שגם יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הלאומית, עו"ד בטי מצר-לוי, הסכימה לוותר על דרישות הארגון לנוכח ספירת הטפסים ומצב הדברים.

בכך מצטרפת הפניקס לחברות הביטוח כלל, מגדל, AIG ושירביט, שהכירו בהתארגנות עובדיהם. כלל היא היחידה מקרב חברות הביטוח שחתמה כבר על הסכם קיבוצי.

בתוך כך, שתי חברות בולטות הודיעו בימים האחרונים להסתדרות הכללית כי הן מכירות בהתאגדות עובדיהן במסגרת הארגון, וכי הן מוכנות לפתוח במו"מ לחתימה על הסכם עבודה קיבוצי. ל"גלובס" נודע כי מדובר בענקית ההשכרה והליסינג "אוויס" וחברת שטראוס מים, שמייצרת ומשווקת את מוצרי המותג "תמי 4".

בשתי החברות האלה התבצע הליך התארגנות מהיר של העובדים, ואילו הנהלות החברות לא התערבו בנעשה, בהתאם לפסיקת בין הדין הארצי מינואר אשתקד ובניגוד לפרקטיקה של חלק מהמעסיקים האחרים. "זה עבר נקי", אמר גורם בהסתדרות בשיחה עם "גלובס", ולדבריו "מגיעה מילה טובה למעסיקים כאלה שלא מנסים כל מני תרגילים כמו לשלוח מנהלים בדרגי ביניים כדי ללחוץ על העובדים".

למעשה, אוויס היא חברת הליסינג וההשכרה הראשונה שהכירה בהתארגנות של עובדיה, זאת בעוד שהמתחרות "אלבר" ו"אלדן" טרם הודיעו על הכרה דומה, אף שחלפו שבועיים מאז שעובדי אלבר הצטרפו להסתדרות הכללית ועובדי אלדן הצטרפו להסתדרות הלאומית. במקביל, בהסתדרות ממתינים לתגובה מצד חברת בזק בינלאומי שעובדיהן התאגדו בימים האחרונים. מהלכי ההתאגדות בשנה האחרונה הפכו את העבודה המאורגנת לנחלתם של ענפים שלמים כמעט שלא היו מאורגנים בעבר, בהם ענפי התקשורת, הביטוח, הליסינג, העיתונות, כרטיסי האשראי ועוד.

בינתיים, עובדי חברת התקשורת פרטנר, שמאות מהם הצטרפו לאחרונה להסתדרות הכללית לאחר מה שנראה כמו חודשים ארוכים של דשדוש במסגרת התארגנות קודמת בהסתדרות הלאומית, מדווחים על קמפיין פנימי שמתנהל נגד ההתארגנות. בכל העמדות של העובדים הונחו עלונים הקוראים להם להתנגד להתארגנות בטענה כי תנאיהם טובים כיום ואילו ההסתדרות רק דורשת את כספם באמצעות דמי חבר. הנהלת החברה לא חתומה על העלונים אלא "פרטנרים אמיתיים" (העלונים הגיעו לידי "גלובס"). בצד העלונים צורפו גם טפסים לצורך ביטול החברות בהסתדרות - פרקטיקה שהופיעה גם בחברת פלאפון וגם בסלקום. בנוסף, נשלחו לכל העובדים מסרונים הקוראים להם להתנגד לוועד.