גירושים, פשיטות רגל והתמכרויות: חיי הכדורגלנים אחרי כיבוי אור הזרקורים

40% מהכדורגלנים באנגליה פושטים רגל חמש שנים לאחר תום הקריירה; חלק מסתבכים בהתמכרויות, אחדים מוצאים את עצמם בבית סוהר

שחקני כדורגל הם ציבור שנהנה מחיי זוהר, עושר מופלג וביטחון כלכלי גם לאחר הפרישה מהמקצוע - זו לפחות התדמית שיצאה לעוסקים בענף הזה. אבל בדיקה מעמיקה שערכה קרן הצדקה האנגלית X-Pro, בה רשומים למעלה מ-30 אלף כדורגלני עבר מקצוענים מבריטניה - טוענת כי המציאות הרבה פחות נוצצת מזאת שמצטיירת כלפי חוץ.

על-פי הנתונים, כ-40% מהכדורגלנים בממלכה מכריזים על פשיטת רגל בתוך חמש שנים לאחר תום הקריירה הספורטיבית שלהם, עקב אי-הכנה פיננסית נכונה ליום שאחרי והתנהלות כספית חסרת אחריות. דין הולדסוורת', שחקן עבר בווימבלדון ובולטון, וכיום מנכ"ל X-Pro, הסביר לאתר goal.com את הבעייתיות בכך ש"כל שחקן ממותג מבחינה ציבורית ותקשורתית כמו אותם 10% או 20% משחקני העילית של הפרמיירליג", אלו שיכולים לפרוש מחר מבלי שתהיה להם דאגה כלכלית עד יום מותם.

השכר הממוצע בפרמיירליג עומד לפי פירמת ראיית החשבון דלויט על 23 אלף ליש"ט בשבוע, אבל בליגת המשנה (צ'מפיונשיפ) כבר צונח משמעותית ל-5,000 ליש"ט בשבוע. גם בליגה הזאת ישנם פערי שכר עצומים: בעוד קבוצה לונדונית עשירה כמו ק.פ.ר (בה משחק יוסי בניון) דיווחה בעונה הקודמת על חשבון שכר של 68 מיליון ליש"ט לעובדיה - ביאוביל טאון הקטנה עמד סך המשכורות על מיליון ליש"ט בלבד.

גם התחרות הקשה על מקומות העבודה הלא רבים בענף מקשה על יכולת ההשתכרות במהלך קריירת הכדורגל, שבכל מקרה היא קצרה במיוחד ונמשכת כ-15 שנים במקרה הטוב ביותר: על-פי ארגון השחקנים האנגלי PFA, כ-120 שחקנים מקצוענים שהיו רשומים במועדונים באנגליה בעונת 2012/13 מובטלים עד לרגע זה, מבלי שהצליחו למצוא קבוצה חדשה.

ארגון X-Pro מציע לשחקני עבר ייעוץ רפואי, תעסוקתי, פנסיוני ומשפטי; עזרה בטיפול בהתמכרויות שונות, וסיוע נוסף בבעיות רבות אחרות שצצות אצל כדורגלנים לאחר שאור הזרקורים נכבה. לטענתו, 80% מכדורגלני העבר צפויים לסבול מדלקת מפרקים ניוונית בשלב מסוים לאחר פרישתם; אחד מכל שלושה כדורגלנים יעבור הליך גירושים בתוך שנה אחת בלבד לאחר פרישתו; כ-150 כדורגלני עבר מקצוענים כלואים כיום בבתי הסוהר בבריטניה, רובם בגין עבירות סמים, 124 מתוכם מתחת לגיל 25.