מהפכת לפיד: היזמים יתחרו על גובה שכר הדירה

שר האוצר מתכוון לשנות את מודל המכרזים של פרויקט הדיור להשכרה ביוזמתו, באופן שהתחרות במכרז לא תהיה על המחיר שהיזם משלם בגין מרכיב הקרקע אלא על מחיר השכירות הנמוך ביותר שהיזם מציע במכרז

שר האוצר יאיר לפיד מתכוון לשנות את מודל המכרזים של פרויקט הדיור להשכרה ביוזמתו, באופן שהתחרות במכרז לא תהיה על המחיר שהיזם משלם בגין מרכיב הקרקע, אלא שהמרכיב העיקרי במכרזים יהיה על מחיר השכירות הנמוך ביותר שהיזם מציע במכרז - כך נודע ל"גלובס".

"אני מוכן להפסיד על הקרקעות הרבה מאוד כסף כדי להוריד את מחירי הדיור", אמר לפיד לאחרונה בראיון למוסף "סופהשבוע", "תוכנית הדיור להשכרה תופעל בעלות קרקע אפס".

אולם, פקידי האוצר לא ידעו איך להתייחס לאמירה זו, שאינה עולה בקנה אחד עם המכרזים שכבר יצאו. האמירה יצרה מבוכה בצמרת משרד האוצר בוועדה הבינמשרדית, שפרסמה לאחרונה שלושה מכרזים להשכרה (בהרצליה, ברמת השרון ובחיפה), כאשר התחרות במכרזים אלה היא על מחיר הקרקע. גם בין יזמים נוצרה אי בהירות בעקבות ההצהרה של לפיד, וזאת בנוסף למאות שאלות הבהרה שהחשכ"ל מתבקשת להשיב עליהם, לאור המורכבות והסיבוך במכרזים הנוכחיים.

מבירור שערך "גלובס" אצל מקורבי לפיד עולה, שהדברים נאמרו לאור כוונת שר האוצר לשנות את מודל המכרזים, מתחרות על מחיר הקרקע לתחרות על מחיר השכירות הנדרשת. הכוונה היא, שכאשר תתחיל לפעול החברה הממשלתית החדשה "דירה להשכיר", והיא זו שתוציא את המכרזים הבאים במקום החשכ"ל, ישונה מבנה המכרזים לתחרות על מחיר השכירות. בשבוע הקרוב אמור להיבחר מנכ"ל לחברה החדשה, מתוך 30 שהגישו מועמדות.

עוד נודע ל"גלובס", כי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) עוצרת כעת את השיווקים לפרויקטים של דיור להשכרה, והיא משאירה את התחום הזה באופן בלעדי ל"דירה להשכיר".

בסדרת כתבות שפורסמו לאחרונה ב"גלובס", הובעה העמדה, שלפיה המודל המכרזי צריך להעמיד במרכז את התחרות על מרכיב שכר הדירה, וכי השיטה צריכה להיות על פי מודל BOT לתקופה של 30 שנים ועוד 30 שנים, באופן שהקרקע נשארת בבעלות המדינה והיזם לא יוכל למכור את הדירות בעוד 10 או 20 שנים, לפי המודל במכרזים הנוכחיים.