אסם: הרווח הנקי עלה ב-2013 ב-5.5% ל-376 מיליון שקל

על אף התוצאות הטובות, המנכ"ל איציק צאיג מביט קדימה בדאגה: "החלטות הממשלה שפגעו בהכנסה הפנויה של האזרחים השפיעו גם על הענף שלנו"

בתקופה האחרונה התפרסמו יותר מפעם אחת נתונים המעידים על האטה במכירות המזון בישראל ומגמה שלילית המסתמנת בתחום. הבוקר התברר כי הנתונים הללו לא הפריעו ליצרנית המזון אסם לסכם את 2013 בצורה חיובית, עם שיפור בפעילות השוטפת, בפרמטרים התפעוליים ובשורה התחתונה.

רווחי אסם עלו ב-5.5% ב-2013 והסתכמו ב-376 מיליון שקל, אחרי שהיקף מכירותיה גדל אשתקד ב-2.4% ל-4.2 מיליארד שקל. מכירות החברה ברבעון הרביעי של השנה צמחו בשיעור דומה ל-1.03 מיליארד שקל והרווח הרבעוני זינק ב-19% ל-90 מיליון שקל. לצד השיפור ברווחיות התפעולית נהנתה אסם מירידה משמעותית בהוצאות המימון שלה, עקב פירעון הלוואות וירידה בהוצאות החד פעמיות.

אסם נהנתה אשתקד גם משחיקת שערי מטבע, מה שהשפיע לטובה על פעילות היבוא שלה. במקביל, דאגה החברה לצמצום הוצאות באמצעות אוטומציה של קווי יצור ותהליכי התייעלות, והרווח הגולמי שלה צמח ב-5% ל-1.76 מיליארד שקל. כך, נהנתה אסם משיפור גם ברווחיות התפעולית, שעלתה בסיכום שנתי ב-3.4% ל-529 מיליון שקל, וזאת למרות שהחברה דיווחה על עלייה בהנחות, בהוצאות המכירה ובמבצעים לצרכן.

השיפור בתוצאות קוזז באופן חלקי בשל הפעילות בחו"ל, שם רשמה אסם ירידה של כ-6% במכירות, ל-630 מיליון שקל, שהושפעו לשלילה משחיקת שערי מטבע ומהפסקת מכירת מוצרים מפסידים שאינם תחת המותג אסם.

עיקר הפעילות של אסם מתרכזת בשוק המקומי, האחראי לכ-85% מהמכירות שלה. בסך הכול מייצרת החברה יותר מ-2,000 פריטי מזון, בתחום הקולינארי (פסטות, מרקים תבשילים וכו'); החטיפים ודגני הבוקר; המאפה והמשקאות; המזון המוכן; מזון לתינוקות (מטרנה) ועוד. בחו"ל עיקר פעילותה מתרכזת בארה"ב בתחום הסלטים ותחליפי הבשר באמצעות החברות Tribe ו-Food-Tech.

תחלק 150 מיליון שקל

בפילוח ההכנסות לפי קטגוריות, נהנתה החברה שבשליטת קונצרן נסטלה העולמי משיפור רוחבי במכירות בכל קטגוריות הפעילות, וגם משיפור ברווח במרבית פעילויותיה, למעט תחום החטיפים ודגני בוקר וסעיף "פעילויות אחרות".

הסעיפים הללו הושפעו לשלילה מצמצום הפעילות בחו"ל, שחיקת שערי מטבע ועלייה בהוצאות שיווק וקידום מכירות, חלקם בשל כניסה לקטגוריית התה הקר (Nestea). כך, הרווחיות התפעולית של הפעילויות האחרות צנחה ב-19% ל-35 מיליון שקל וזו בתחום החטיפים ודגני בוקר ירדה ב-3% ל-164 מיליון שקל.

במקביל לדוחות הודיעה אסם על חלוקת דיבידנד של 150 מיליון שקל לבעלי המניות. בשנה האחרונה התחזקה מניית אסם ב-23% והיא משקפת כעת שווי חברה של 8.8 מיליארד שקל.

"השיפור ברווח הנקי וניהול ההון החוזר ורמות המלאים אפשרו לנו לצמצם את הוצאות המימון", אמר היום פיני קימלמן, סמנכ"ל הכספים. "פרענו את כל ההלוואות לזמן ארוך וצמצמנו את ההלוואות לזמן קצר".

איציק צאיג, מנכ"ל אסם, התייחס למצב ענף המזון המקומי ואמר כי "החלטות הממשלה שפגעו בהכנסה הפנויה של בתי אב בישראל השפיעו גם על ענף המזון, ואפשר לראות בתחילת 2014 ירידה בצריכת המזון, מגמה הבאה לידי כבר בנתוני הרבעונים השלישי והרביעי של 2013. התפקיד שלנו הוא להמשיך ולהצמיח את קטגוריות הפעילות באמצעות חדשנות של מוצרים וחדשנות שיווקית, המאפשרים לנו להתגבר על המגמות בשוק".

אוסם
 אוסם