כך הפכה אורוגוואי למקלט מס של העברות שחקני כדורגל

למה שני אנגלים, אחד בעלים של סוס מירוץ והשני עו"ד שהיה חתום על עסקת קרלוס טבז המפוקפקת - השתלטו על קבוצה מהליגה השנייה באורוגוואי?

לדפורטיבו מלדונדו SAD, מועדון הכדורגל הקטן מהליגה השנייה באורוגוואי, יש עסק צדדי שהיא מרוויחה ממנו כסף לא רע בכלל: מסחר בשחקנים דרום אמריקאים שלא מופיעים אפילו פעם אחת במשחקים שלה.

על-פי מסמכים שהשיגה סוכנות "בלומברג" באמצעות רשם החברות במונטבידאו, מאז שנת 2010 משמש כנשיא הקבוצה איש העסקים האנגלי מלקולם קיין, שמחזיק יחד עם סוכן השחקנים ג'ונתן בארנט בסוס מירוץ. סגן נשיא הקבוצה הוא עורך הדין גראהם שיר, שבעבר ייצג את חברת MSI - שהיתה בעלת הזכויות על דמי ההעברות של קרלוס טבז, וב-2007 היתה אחראית על העסקה השנויה במחלוקת ב-2007 במסגרתה נמכר החלוץ הארגנטיני לקבוצת ווסטהאם יונייטד מהפרמיירליג. בעקבות עסקה זו, החליטו בהתאחדות האנגלית לאסור לחלוטין בעלויות צד ג' על זכויות ממכירה עתידית של שחקני כדורגל, פרקטיקה שעדיין נותרה מאד מקובלת ונפוצה בדרום אמריקה (המקרה המפורסם ביותר - העברתו השנויה במחלוקת של ניימאר בקיץ לברצלונה) וגם במדינות אירופיות כמו פורטוגל.

לפני שקיין ושיר השתלטו על הקבוצה, היא היתה קבוצה שנמצאת בבעלות חברי מועדון - מאז 1928.

המטרה של כל האופרציה שלהם? על-פי התחקיר ב"בלומברג", ניתוב של העברות דרך קבוצה מאורוגוואי יכול לגרום להקלות מיסוי משמעותיות מבחינת משקיעים שרוכשים אחוזים ממכירה עתידית של שחקנים. במהלך החודש הודיעה פיפ"א שהיא קנסה ארבע קבוצות ארגנטיניות בסכומים שנעו בין 17.16 אלף דולר ל-56.63 אלף דולר בגין העברת שישה שחקנים למועדון אתלטיקו סוד אמריקה מאורוגוואי, "מסיבות שטבען אינו ספורטיבי".

לטענת אריאל ראק, עורך דין מבואנוס איירס שעוסק בעסקאות העברות שחקנים, "לפיפ"א קשה מאד לעשות את ההבדלה בין העברות שטבען ספורטיבי, לבין כאלו שלא ונועדו אך ורק לתחמן מס".

העסקים המצליחים של דפורטיבו מלדונדו

מאז 2011 הכניסה דפורטיבו מלדונדו 14 מיליון דולר ממכירת הברזילאי אלכס סנדרו לפורטו (פורטוגל), השאלת מרסלו אסטיגאריביה מפרגוואי ליובנטוס (איטליה), והשאלת הברזילאי וויליאן ז'וזה דה סילבה לריאל מדריד. שלושת השחקנים הללו לא הופיעו אפילו למשך דקה אחת בדפורטיבו מלדונדו.

אגב, כמות הקהל הממוצעת שנכחה במשחקי הקבוצה בעונה הקודמת עמדה על... 208 אוהדים למשחק. עם זאת, המסחר בשחקנים הפך את מלדונדו לקבוצה שמכניסה פי 2 יותר בממוצע ממסחר בשחקנים, ביחס לקבוצות מהליגה הראשונה באורוגוואי - כך לפי אתר transfermarkt.

על מנת להילחם בסחר השחקנים דרך אורוגוואי, העלתה בשנה שעברה הממשלה המקומית את המיסוי על עסקאות כאלו מ-4%, ל-12.5%, לטענת פרננדו סובראל, מנהל הכספים של התאחדות הכדורגל של אורוגוואי. עם זאת, המיסוי הוא אפסי במידה וההכנסה ממנו מנותבת בסופו של דבר מחוץ לגבולות המדינה. בארגנטינה, מבלי קשר איפה הכסף מוצא את עצמו - תקנת המיסוי הבסיסית עומדת על 35%.

לאחרונה נכנסו רשויות המס בארגנטינה לעובי הקורה, ובשבוע שעבר נפגשו נציגיהם עם נשיא פיפ"א, ספ בלאטר, על מנת לבחון איתו כיצד ניתן להגביל את תחמוני המס של המועדונים המקומיים באמצעות העברות שחקנים למקלטים דוגמת אורוגוואי. "אני לא יודע אם לפיפ"א יש נכונות מספיק גדולה לעצור את זה", אומר עו"ד אריאל ראק. "אם ל-FBI קשה לעקוב אחרי נתיבים של כסף, תארו לכם כמה זה קשה לפיפ"א".