חמישה מעוזרי מיידוף הורשעו; עלולים להיכלא לעשרות שנים

חבר מושבעים במהנטן לא קיבל את הטענה העיקרית של החמישה: נתנו בבוס אמון; לא ידענו מה מסתתר מאחורי ההוראות שהוא נתן לנו ■ התובע: "אין ספק, היתה קנוניה פלילית מסיבית במשרד של מיידוף"

חבר מושבעים בבית-משפט בניו-יורק הרשיע אתמול (ב') חמישה עובדים בכירים בחברת ההשקעות של ברנארד מיידוף, מיידוף סקיוריטיס, בעשרות עבירות הקשורות בהוצאתה לפועל של קנוניית פונזי שהגה וביצע הבוס שלהם ושגזלה ממשקיעים 17.3 מיליארד דולר. זו היתה תכנית הפונזי הגדולה ביותר אי פעם.

חבר המושבעים דחה את הטיעון המרכזי של הנאשמים: נתנו במיידוף אמון מלא, כמו מאות המשקיעים שהזרימו אליו כספים. אנו בעצם קרבנות, כמו המשקיעים, לא עבריינים. לא היה לנו שמץ מושג מה מסתתר מאחורי ההוראות שקיבלנו.

המושבעים העדיפו להאמין לתובע הפדרלי, ג'ון זאק, שאמר בנאום הסיכום שלו: "אי אפשר לחלוק על העובדה שהתנהלה קנוניה פלילית מסיבית במשרד של מיידוף". לדבריו, השאלה היחידה היא האם הנאשמים ידעו שהם עוברים על החוק ושמעשיהם מסייעים למיידוף להמשיך ולקיים את קנוניית הפונזי שלו. "אומר אפוא באופן הברור ביותר: הנאשמים ידעו שמתנהלת הונאה במיידוף סקיוריטיס".

לכל אחד מהחמישה מצפה עונש מרבי של עשרות שנות מאסר, אם כי סמואל ביול, פרופסור למשפטים באוניברסיטת דיוק, אמר ל"ניו יורק טיימס", שקשה להעלות על הדעת ששופט פדרלי יגזור עונשי מאסר בקנה מידה כזה על נאשמים כאלה.

מיידוף עצמו מרצה 150 שנות מאסר בבית-כלא פדרלי בקרוליינה הצפונית, שידוע בתנאי המחיה הנוחים שהוא מעניק לדייריו. אחיו של מיידוף, פיטר, הודה ב-2012 בביצוע עבירות מס וניירות ערך, אך הוא לא הואשם שידע על תכנית הפונזי של ברנארד. הוא נדון לעשר שנות מאסר. נוסף לאחים מיידוף, הורשעו עד אתמול שבעה אנשים אחרים בעבירות שקשורות לפרשה. עם הרשעת החמישה במנהטן, מגיע מספר המורשעים ל-14.

בעיתוי מקרי, התפרסם בסוף השבוע שעבר באתר "פוליטיקו" ראיון עם מיידוף שבו הוא אמר: "לא בגדתי ביהודים; בגדתי בבני אדם... אין בלבי יותר צער על יהודי מאשר על קתולי", הוא אף הזהיר משקיעים להתרחק משוק המניות ואמר כי השווקים הפיננסיים עדיין מלאים בשחקנים מושחתים כמוהו.

החמישה שהורשעו אתמול הם ג'ו-אן קראפי ואנט בונג'יורנו, לשעבר מנהלות תיקים בחברה, שנמצאו אשמות בהונאות של לקוחות באופנים שונים; דניאל בונוונצ'ר, שהיה מנהל המבצעים של החברה, שהואשם בקשירת קשר להונות משקיעים, למסור עדויות כוזבות לשלטונות המס ולזייף רישומים פנימיים בחברה; ושני מתכנתים, ג'רום אוהארה וג'ורג' פרז, שהואשמו במתן סיוע למיידוף להמשיך ולקיים את תרמית הפונזו שלו.

בעקבות ההרשעות, אמר התובע הפדרלי הראשי במנהטן, פריט בארארה: "ההרשעות האלה, יחד עם ההודאות באשמה של תשעה אחרים בעבר, מוכיחות את מה שאמרנו בשלבים המוקדמים של החקירה: קנוניית הפונזי הזו, הגדולה ביותר בהיסטוריה, לא היתה יכולה לצאת אל הפועל ע"י אדם אחד".