סלינגר: "לפזר סיכונים בהשקעות בין השוק המקומי וחו"ל"

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר נשאה אתמול דברים בכנס של לשכת סוכני הביטוח ■ סלינגר: "בעולם שבו תוחלת החיים עולה בהתמדה וסביבת הריבית נמוכה ושינויים במעגל העבודה מאוד מאתגרים את עניין ההכנסה אחרי הפרישה מעבודה"

"תרבות ניהול הסיכונים בעולם המוסדי לא חייבת רק שיפור אלא ממש הקמה". כך אמרה אתמול (ב')דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, שנשאה דברים בכנס ביטוח חיים ופיננסים של לשכת סוכני ביטוח באילת.

עוד אמרה הממונה על שוק ההון, כי שוק ההון המקומי קטן על המוסדיים ולכן עליהם לגוון את תיק ההשקעות באפיקי ההשקעה ולחו"ל, "וזה תורם לתיק". צריך פיזור סיכונים בהשקעות בין השוק המקומי וחו"ל ולהרחיב את מוצרי ההשקעה", אמרה. עם זאת היא הבהירה שיש לקבוע תקרה להוצאות הישירות, שנועדו להמריץ את המוסדיים בגיוון ההשקעות כאמור.

בהיבט זה היא ציינה שישנה חשיבות רבה בטיפול בפיתוח שוק ההון לטובת החוסך. לדבריה, היקף הנכסים המנוהל בחיסכון הפנסיוני עומד על כ-1.1 טריליון שקלים, עם קצב גידול של 10% בשנה. "ב-2020 בשוק הפנסיוני ינוהלו כ-2.2 טריליון שקל, וזה מחייב את הגופים להרבה אחריות", אמרה. "הדבר יוצר אחריות גדולה על כתפי המוסדיים, ולתפישת הפיקוח עליהם לעמוד באמות מידה גבוהות ולשמש דוגמה לאחריות חברתית וסביבתית", ציינה.

עוד אמרה סלינגר כי "זיהינו מספר מטרות אסטרטגיות חשובות. הראשונה היא טיפול ייסודי בתחום החיסכון הפנסיוני. להשיג הכנסה ראויה לגיל הפרישה. זה גורר בחובו פרמטרים רבים שיש לטפל בהם. בעולם שבו תוחלת החיים עולה בהתמדה וסביבת הריבית נמוכה ושינויים במעגל העבודה מאוד מאתגרים את עניין ההכנסה אחרי הפרישה מעבודה. עלינו להגדיל את מקורות החיסכון - ציבור החוסכים לא תמיד מודע לחשיבות כשהוא משתמש בחסכונות לשימושים שונים - ולטפל גם בהשקעות, ולמנוע תנודתיות בקצבה. כמו כן יש להציע שוק תחרותי שמציע שורת מוצרים - אנו מאוד מוגבלים בהיצע המוצרים בשוק", ציינה. היא הוסיפה כי "יש לפעול לשוק תחרותי שיוכל להציע מגוון מוצרים. כמעט ואין כיום פיתוחים מצד חברות הביטוח עבור התקופה שלאחר הפרישה. נדרש שינוי מהותי בשוק".

היא התייחסה לנושא נוסף. "כשהתחלנו לבחון את תחום התיווך הבנו שהוא דורש טיפול הוליסטי... בכוונתנו לתת דגש לתחום הליבה הזה", אמרה סלינגר בהתייחס למטרה חשובה נוספת שסימנה לאגף שבראשותה.

אריה אברמוביץ, נשיא לשכת סוכני ביטוח, אמר כי ל"לשכת סוכני ביטוח יש תפקיד - וזה לשנות מציאות... סוכן הביטוח הוא נכס לכלכלת ישראל ולחברה הישראלית... צריך גם להשתמש בעוצמה, והלשכה בשבועות האחרונים הוכיחה כשצריך להוריד את הכפפות ולהשתמש בכח ובעוצמה - אנחנו יודעים לעשות את זה.", אמר ובהמשך התייחס גם לקמפיין 'שוקה' של חברת הביטוח בשיווק ישיר איי.די.איי ביטוח ואמר כי "הימים בהם מותר להעליב, להכפיש, ולפגוע בציבור ישראלי, עובד והגון. הימים בהם פגיעה כזאת עוברת ללא תגובה - הימים האלה הסתיימו".

עוד הוא דיבר על כך שמבחינתו יש ליצור מצב בו חברות הביטוח המסורתיות לא ימכרו ביטוח בשיווק ישיר, שלא באמצעות סוכני הביטוח.

יובל ארנון, יו"ר הוועדה לביטוח פנסיוני בלשכת סוכני ביטוח, אמר כי "נושא הפנסיה חייב לעבור טיפול מהשורש" תוך שהוסיף כי ביחס לעולם הפנסיוני, "מחשב או משווק של חברה העובד זמן קצר לא יכול להחליף סוכן, ומי שחושב כך טועה ומטעה בגדול".