הארנק פתוח: פייסבוק רוכשת את אוקולוס בכ-2 מיליארד דולר

מארק צוקרברג: "המובייל היא הפלטפורמה של היום ואנחנו מתכוננים גם לפלטפורמות של המחר"

באחד הימים של יוני 2012 ישב פאלמר לאקי מול מצלמת הווידיאו והקליט את הסרטון שיעלה חודשיים אחר כך לאתר גיוס ההמונים Kickstarter מתוך כוונה לגייס הון מציבור הגולשים למימון החברה שלו. הוא לא ציפה שפחות משנתיים אחר כך יהפוך למולטי-מיליונר. אבל כפי ששם משפחתו אולי מסגיר, ללאקי שיחק המזל, והרעיון שהגה עוד כשהיה תלמיד בבית הספר, ושנהפך לחברת Oculus VR, נרכש אמש (ג') על-ידי ענקית הרשתות החברתיות פייסבוק.

רבים לא הספיקו עדיין להתאושש מכמות המזומנים ששפכה פייסבוק לפתחה של WhatsApp ומייסדיה, עת החליטה לרכוש את אפליקציית ההודעות המיידיות הפופולרית בחודש שעבר; ואולם נראה שמארק צוקרברג, המייסד והמנכ"ל הכול-יכול של פייסבוק, לא נח לרגע. אמש הודיעה החברה על רכישת אוקולוס VR, יצרנית משקפי מציאות וירטואלית (Virtual Reality).

אמנם, הפעם לא מדובר בסכום העתק של 19 מיליארד הדולרים ששילמה בעבור וואטסאפ, אך עדיין מדובר ברכישה בווליום גבוה ובהיקף של 2 מיליארד דולר - פי שניים ממה ששולם בזמנו בעבור האפליקציה של אינסטגרם.

על-פי הודעת פייסבוק, העסקה כוללת 400 מיליון דולר במזומן לצד 23.1 מיליון מניות פייסבוק, ששוות 1.6 מיליארד דולר על בסיס מחיר הסגירה הממוצע ב-20 ימי המסחר האחרונים. 300 מיליון דולר נוספים - במזומן ובמניות - עשויים להתווסף לשווי העסקה על בסיס עמידה ביעדים מסוימים. העסקה עצמה צפויה להיסגר במהלך הרבעון הבא.

אז מיהי Oculus VR? החברה מפתחת משקפי מציאות וירטואלית תחת השם המעט מוזר Oculus Rift, שעלו לתודעה באוגוסט 2012 בעקבות קמפיין גיוס המונים באתר Kickstarter הפופולרי. החברה פנתה לאתר כדי לגייס כסף מהציבור הרחב לייצור ושיווק של המשקפיים - ועל הדרך גם לבדוק את הכדאיות במעין הפרחת בלון ניסוי.

התוצאות היו מעבר לכל הציפיות: החברה גייסה 2.4 מיליון דולר - באחד הקמפיינים המוצלחים ביותר בהיסטוריה של קיקסטארטר. 9,522 גולשים תמכו ותרמו מכיסם לטובת המיזם, שהצליח לגייס 975% יותר מהיעד הראשוני שלו בתוך 30 יום.

באמצעות צמד מסכים, המשקפיים המיוחדים של Oculus VR מאפשרים חוויה של מציאות וירטואלית. מדובר בטכנולוגיה שהחלה לקרום עור וגידים לפני כמה עשורים טובים, הגיעה לשיאה אי שם בשנות ה-90' ואז נעלמה כלעומת שבאה. דרך המשקפיים של Oculus Rift, מנסה החברה להחזיר עטרה ליושנה ולהתאים את החוויה למאה ה-21. "אתה שם את זה על העיניים ואתה מרגיש שאתה חלק מהמשחק - לעומת החוויה של רק לצפות בו על-גבי המסך", הסביר פעם לאקי את הטכנולוגיה.

הרעיון הוא לייצר עולם וירטואלי שבו המשתמש מרכיב את המשקפיים, רואה מציאות דיגיטלית ומשחק במשחקים על-ידי הזזת הראש מצד לצד. הדבר מייצר תחושה של עולם אמיתי, כשבמשקפיים מצויים חיישני גיירוסקופ מיוחדים, שמסוגלים לעקוב מקרוב אחר המשתמש. המשקפיים מאפשרים תצוגה של 110 מעלות במאוזן ו-90 מעלות במאונך - הרבה מעבר למה שרוב הקסדות בתחום מאפשרות.

מאז הקמפיין, החברה זכתה לביקורות טובות יחסית בשוק ול-75 אלף הזמנות למשקפיים, כולל אלה שהוזמנו דרך הקמפיין בקיקסטארטר. רק בשבוע שעבר הודיעה אוקולוס על השקת דור חדש למשקפיים במחיר של 350 דולר. הדגם החדש הוגדר ערכת פיתוח ולא מוצר סופי, כזה שמיועד למפתחים וליוצרים של משחקים חדשים, שצריכים להתאים את הממשק לטכנולוגיה החדישה.

הדגם החדש מציג שיפור משמעותי לעומת הקודם, בין היתר בכך שהמשקפיים נוחים יותר, המסכים איכותיים יותר וכן מותקנת כניסת USB לחיבור מצלמה. החברה אף הודיעה כי היא עובדת על חנות משחקים, שתאפשר למשתמשים לרכוש כותרים ישירות דרך המשקפיים המיוחדים. תאריך השקה לא נמסר. מבחינת פייסבוק, מדובר בהרפתקה חדשה לגמרי ובפעם הראשונה שהיא רוכשת חברת חומרה. עד כה הוציאה מילארדי דולרים על חברות תוכנה שכוללות בין היתר פיתוח אפליקציות מובייל, טכנולוגיות לזיהוי פנים וטכנולוגיות פרסום. "מובייל הוא הפלטפורמה של היום, ועכשיו אנחנו מתכוננים לפלטפורמה של המחר", כתב צוקרברג בפוסט בפייסבוק שלו. "לאוקולוס יש את ההזדמנות ליצור את הפלטפורמה החברתית ביותר שיש ולשנות את האופן שבו אנחנו עובדים, משחקים ומתקשרים".

פייסבוק הסבירה כי היא מתכוונת לקחת את היתרון הקיים של אוקולוס בתחום הגיימינג למקומות חדשים, ובהם תחומי התקשורת, המדיה, הבידור והחינוך: "לאור הפוטנציאל הרחב, טכנולוגיית המציאות הווירטואלית היא מועמדת חזקה להתפתח לפלטפורמה החברתית והתקשורתית הבאה".

מנכ"ל אוקולוס, ברנדן אייריב, אמר: "אנחנו נרגשים לעבוד עם מארק ועם הצוות של פייסבוק, ולהביא את פלטפורמת המציאות הווירטואלית הטובה בעולם. אנחנו מאמינים שהטכנולוגיה הזו תוגדר על-ידי חוויות חברתיות וחיבור בין אנשים בדרכים קסומות וחדשות. זו רק ההתחלה". על-פי ההודעה, החברה תמשיך לפעול באופן עצמאי ממשרדיה באירווין, קליפורניה.

המתחרות: META הישראלית, סוני וגם גוגל

קמפיין הגיוס של Oculus בקיקסטארטר אמנם זכה לבאזז תקשורתי והתעניינות רבה מצד הגולשים, אבל היא אינה החברה היחידה שמפתחת משקפי מציאות וירטואלית ורוכבת על גל גיוס ההמונים. באותו מגרש משחקת גם חברת META הישראלית, שאמנם עמדה ביעד הגיוס אך לא הצליחה לייצר עניין רב מספיק, וגייסה רק 194 אלף דולר מכ-500 תומכים.

החברה אמנם לא יושבת בישראל או מפעילה כאן מרכז פיתוח, אך הקים אותה הישראלי מרון גריבץ, כשאליו הצטרף בהמשך כמנהל מוצר ישראלי נוסף בשם מתן קיצ'לס. הפיתוח הישראלי אמור לסייע למשתמשים בתוך מציאות מורחבת כדי לבנות דברים ממשיים. צמד הישראלים צירף אליהם כמדען הראשי את פרופ' סטיב מאן, מי שנחשב לאב המייסד של תחום המחשוב הלביש.

החברה גייסה עד כה סבב סיד בהיקף לא ידוע, בין היתר מטוני הסייה, מנכ"ל אתר מכירות הנעליים המוביל בעולם Zappos, וחברת ההשקעות singulariteam של משה חוגג ואהוד אולמרט.

בה בעת שאוקולוס לא הצהירה במפורש על תחרות מול גוגל גלאס מבית ענקית החיפוש, ב-META מכוונים דווקא לשם. באתר הבית שלהם הם אף מציינים כי המשקפיים שלהם - שנראים יותר כמו משקפי שמש מאשר תוסף שיושב על המשקפיים במקרה של גוגל - שטח המסך גדול פי 15 מאשר בגלאס. המוצר זמין רק לרכישה מוקדמת במחיר שנע בין 667 דולר לגרסת מפתח ועד ל-3,650 דולר לגרסה סופית - שתיהן אמורות להיות מושקות בספטמבר השנה.

נוסף על META, נראה שגם סוני נמצאת מעבר לפינה. לפני שבוע הצהירה ענקית הטכנולוגיה היפנית על כוונתה לפתח משקפיים מיוחדים בעבור משתמשי קונסולת פלייסטיישן 4. תחת שם הקוד "פרויקט מורפיאוס", מתכננת החברה לפתח משקפי מציאות וירטואלית עם גרפיקה באיכות HD, צליל תלת-ממדי והתאמה גם לבעלי משקפי ראייה. עם זאת, מדובר עדיין בהצהרת כוונות ולא במוצר מוגמר שיושק השנה.

כל אלה צפויים להתגמד מול התוכניות של גוגל. כאמור, אוקולוס לא כיוונו לתחרות מול גוגל, אך פרויקט משקפי הגלאס של החברה הוא אחד השאפתנים והמסקרנים ביותר. לגוגל יש את הסיכוי להוביל את התחרות על עיניו של משתמש הקצה - בין היתר לאור העובדה כי הפתרון שלהם הוא הנינוח ביותר להרכבה בפעילות יומיומית, וכן לאור התממשקות לשירותי גוגל שונים, ואולם עדיין מדובר במרתון של טכנולוגיה חדשנית, ולא בספרינט קצר.