המו"מ למכירת תנובה: שמיר והקיבוצים ינהלו הפעילות בארץ

התקדמות נוספת במו"מ למכירת השליטה בתנובה לידי תאגיד המזון הסיני ברייט פוד

התקדמות נוספת במו"מ למכירת השליטה בתנובה לידי תאגיד המזון הסיני ברייט פוד. בפגישות שקיימו מאיר שמיר, בעל השליטה במבטח שמיר השותפה בתנובה, ויו"ר משקי גרנות, איציק באדר, נציג הקיבוצים בתנובה, עם נציגי ברייט פוד הגיעו הצדדים להבנה ולפיה שמיר והקיבוצים יחזיקו רוב בדירקטוריון שינהל את קבוצת תנובה בישראל.

לשם כך תפוצל פוצל הפעילות בישראל לחברה בת. עם זאת, אם העסקה תצא אל הפועל הרי שהתאגיד הסיני המעוניין לרכוש את מניותיה של אייפקס בתנובה יחזיק בשליטה (56%) בקונצרן המזון הגדול בישראל.

תנובה נמצאת בשליטת קרן אייפקס (56.1%) ומבטח שמיר (20.7%), כשיתרת המניות בידי הקיבוצים והמושבים (23.2%). אייפקס ומבטח שמיר רכשו את השליטה בקונצרן החלב בתחילת 2008, במחיר ששיקף לתנובה שווי חברה של כ-3.8 מיליארד שקל. הם שילמו כ-2.9 מיליארד שקל בתמורה ל-76.7% ממניות תנובה שאותן החזיקו הקיבוצים והמושבים, שנותרו עם יתרת המניות. המו"מ למכירת השליטה לברייט פוד מתנהל לפי שווי של כ-8 מיליארד שקל.

בעבר הבהיר באדר כי הקיבוצים יחליטו אם להצטרף לעסקה ולמכור את המניות או להישאר כשותפים של ברייט פוד בתנובה, בהתאם להבנות שיגיעו עם הסינים. "שלא תהיה טעות, אנחנו לא מתנגדים למכירה, אנחנו רק רוצים תנאים שמתאימים לנו באופן הניהול של תנובה", אמר בעבר ל"גלובס". באדר מצוי בימים אלה בסין בסדרת פגישות עם נציגי ברייט פוד שהן המשך ישיר לפגישות שקיים שמיר בסין עם נציגי התאגיד.

יצוין כי המו"מ עם ברייט פוד נעשה במקביל למהלך שהחלה אייפקס להנפקת תנובה בבורסה בתל-אביב. ההחלטה על ההנפקה התקבלה בדירקטוריון תנובה בתמיכת נציגי אייפקס, בעוד שנציגי הקיבוצים התנגדו לה ונציגי מבטח שמיר נמנעו. מאזלא חלה התקדמות משמעותית בהנפקת החברה ונראה כי אייפקס מבקשת למצות את ההליכים מול ברייט פוד.