יזמי לוויתן יתחייבו לקדם העסקת עובדים ישראלים

תחת הדד-ליין הלא פורמלי של חתימת ההסכם מגיעה לסיומה הסדרתן של שלוש הסוגיות המרכזיות שהעיבו על פיתוח המאגר בשנים האחרונות: ההגבלים העסקיים, המיסוי על גז נוזלי לייצוא והחזקה

יזמי מאגר הגז "לוויתן" יתחייבו לפעול על-פי תכנית רב שנתית לקידום העסקת עובדים ישראלים בפרויקט, כך עולה מנוסח שטר החזקה שימסור היום ליזמים משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. במסגרת התכנית יתחייבו היזמים להעסקת מספר עובדים ישראלים מינימלי בכל חלקי הפרויקט - הקמה, הפקה, תפעול ותחזוקה - ולהגדלת מספרם בכל שנה.

"התוכנית תפרט, ככל האפשר, מדדים מספריים להגדלת חלקם של בעלי המקצוע הישראליים" קובע שטר החזקה "בכלל זה עובדים אשר יועסקו בדרגות בכירות, מסך כל בעלי המקצוע אשר יעסקו בפעילות האמורה לאורך כל תקופת הפעילות של החזקה".

כמו כן יתחייבו היזמים לתכנית להכשרת כוח אדם מקצועי מישראל. במיזם הפיתוח של "לוויתן" יושקעו בשנים הקרובות בין 10 ל-15 מיליארד דולר אך הוא ינוהל על-ידי חברות זרות - נובל אנרג'י האמריקאית ו-וודסייד האוסטרלית. שטר החזקה שהנוסח המלא שלו יפורסם במהלך היום (ה') הוא ההסכם המסדיר את היחסים בין המדינה ליזמי "לווייתן" למשך כל תקופת חיי המאגר, המוערכת בכ-30 עד 40 השנים הקרובות.

לשטר החזקה של "לוויתן" הוכנס פרק העוסק בקידום העסקת עובדים ישראלים, שלא היה קיים בשטרי החזקה שהוענקו למאגרים שפותחו עד כה "תמר" ומארי-B" של ים תטיס. בפיתוח המאגרים הקודמים הושקעו מעל 4 מיליארד דולר, אך רק חלק מזערי מהעובדים שהועסקו בשלבי הפיתוח היו ישראלים.

כיום מעסיקה נובל עובדים ישראלים רבים בתפעול מערכת הפקת הגז ממאגר "תמר" והזרמתו לחוף הישראלי. בנוסף הגבירה נובל בשנה האחרונה את מעורבותה בתוכניות להכשרת כוח אדם מקצועי עבור תעשיית הנפט והגז, בין היתר בשיתוף פעולה עם מכללת רופין. המגעים לקראת חתימת ההסכם למכירת רבע מהזכויות במאגר "לוויתן" לחברת וודסייד האוסטרלית מגיעים היום לסיומם הדרמטי.

תחת הדד-ליין הלא פורמלי של חתימת ההסכם מגיעה לסיומה הסדרתן של שלוש הסוגיות המרכזיות שהעיבו על פיתוח המאגר בשנים האחרונות: ההגבלים העסקיים, המיסוי על גז נוזלי לייצוא והחזקה. כפי שנחשף אתמול ב"גלובס" צפוי שטר החזקה להטיל על היזמים מגבלות שייקרו משמעותית את עלות הפרויקט. מדובר בחיוב לשמור קיבולת פנויה בצנרת הגז עבור המשק הישראלי בהיקף העולה בהרבה על תחזית הביקוש בפועל - דרישה שצפויה לאלץ את היזמים להשקיע בהגדלת יכולת הפקת הגז מהמאגר.

יחד עם זאת גוברת בימים האחרונים הביקורת הציבורית על-רקע חשש כי הרגולטורים יוותרו ליזמים בסוגיות בעלות משמעות רבה כספית או אחרת רק בשל לחץ הזמן והרצון "לעמוד בדד-ליין". ח"כ שלי יחימוביץ' הודיעה הבוקר כי: "אין זה צרוף מקרים שהיום, באותו רגע ובו זמנית, שלושת החברות חוגגות את ההסכם ביניהן, המדינה מוסרת לידיהן שטר חזקה על הגז לשלושים שנה, האוצר מעניק להן הטבות מס, והממונה על ההגבלים העסקיים מאשר להן להיות מונופול בחסות החוק. זה לא מתאים למדינה מערבית, אלא לרפובליקת בננות שבה חוברים הון ושלטון באופן הבוטה וחסר הבושה ביותר".