כלל ביטוח: אין אישור לסינים; התקדמות במכירת כלל פיננסים

הקבוצה הסינית מימשה זכות אחרונה לדחיית הרכישה ■ שפייזר הגיעה להסכמות עם מחזיקי האג"ח

מה קורה עם עסקאות המכירה של עסקי כלל ביטוח? עסקה אחת, למכירת השליטה בכלל ביטוח עצמה לקבוצת רוכשים מסין מתמשכת, ועדיין לא זוכה לאישור הפיקוח על הביטוח בישראל. העסקה האחרת, למכירת החברה הבת כלל פיננסים, דווקא מתקדמת - והרוכשת המיועדת, יזמית הנדל"ן רות שפייזר, הגיעה להסכמים עם מחזיקי האג"ח של החברה.

היום הודיעה קבוצת אי.די.בי על כך שהקבוצה הסינית המיועדת לרכוש את כלל ביטוח, JT Capital Fund, מימשה את זכותה להארכה נוספת להשלמת ההסכם עד 2 במאי. אפשרות זו נקבעה בהסכם המקורי בין הצדדים, שנחתם בקיץ האחרון, למקרה שלא יתקבלו האישורים הרגולטוריים לעסקה. מדובר בהארכה אוטומטית שלישית ואחרונה.

אם העסקה לא תסתיים עד תחילת מאי, הרי שהסינים, אם עדיין יהיו מעוניינים בעסקה, יידרשו לאישור אי.די.בי לפתיחת ההסכם ולאישור דחייה נוספת במועד השלמת העסקה. לדברי גורם המעורה בנושא, במקרה כזה לא ברור מי באי.די.בי יחליט אם להסכים למתן ארכה נוספת. לדברי גורם בשוק, הסינים ממשיכים בתהליך, ומשקיעים מאמצים, "אבל לא בטוח שהם העריכו שזה יקרה כל כך לאט וקשה". באי.די.בי דיווחו כי הרוכשת אישרה ש"השגת אישור הממונה מצויה בתהליך מתמשך".

מפיננסים לנדל"ן

מנגד, כאמור, חלה התקדמות בעסקת המכירה של כלל פיננסים, שלד בורסאי עתיר מזומנים, לידי חברת קונספטים של רות שפייזר, בתמורה השווה לגובה ההון העצמי של החברה (כ-300 מיליון שקל) ועוד 12 מיליון שקל.

בין היתר הוסכם בין שפייזר למחזיקי האג"ח של כלל פיננסים (חוב של כ-250 מיליון שקל), שבתום 12 חודשים להעברת השליטה בכלל פיננסים לשפייזר, תפרסם האחרונה הצעת רכש לאג"ח של כלל פיננסים לפי שווי הפארי (הערך המתואם) של האג"ח, בתוספת פיצוי מיוחד שתשלם קונספטים למחזיקים - בהיקף של עד 16 מיליון שקל.

כמו כן תעמיד שפייזר למחזיקי האג"ח ערבות בנקאית, שנועדה להבטיח את הצעת הרכש שתפורסם לאג"ח כלל פיננסים, והיא תהיה תקפה למשך 12 חודשים לפחות. מחזיקי האג"ח מצדם, ייתנו לשפייזר את הסכמתם לכך שכלל פיננסים תרכוש במסגרת עסקת בעלי עניין את נכסי הנדל"ן בפרויקט נחלת בנימין בתל אביב ששפייזר מקדמת, באופן שבו "אין להם כל התנגדות כי החברה תשנה את תחום פעילותה ותעסוק בתחום יזמות הנדל"ן".