גולן יוכפז נגד גלי צה"ל: תובע 1.3 מ' ש' על פיטורים שלא כדין

יוכפז טוען כי הודח מתפקידו כעורך וכמגיש בכיר בתחנת הרדיו של גלי צה"ל "משיקולים זרים ותוך נקיטה באפליה קשה ופסולה"

מנכ"ל חדשות 10 גולן יוכפז תובע 1.3 מיליון שקל מתחנת הרדיו גלי צה"ל על פיטורים שלא כדין. בתביעה שהגיש יוכפז באמצעות עורכי הדין סיגל פעיל וזוהר גיפס בבית הדין לעבודה בתל אביב, אשר דווח הכנתה פורסם בראשונה בגלובס, טוען יוכפז כי הודח מתפקידו כעורך וכמגיש בכיר בתחנת הרדיו של גלי צה"ל "משיקולים זרים ותוך נקיטה באפליה קשה ופסולה". תביעה זו מצטרפת לשורה של תביעות שהוגשו באחרונה נגד התחנה, ובהן של המגיש הוותיק דליק ווליניץ.

על פי יוכפז, התחנה הצבאית בראשותו של ירון דקל, "החליטה לחזור בה מחוזה כתוב, שעליו חתמה ומהתחייבויותיה המפורשות, אפשר פורסמו על ידה באופן נרחב גם בכלי התקשורת, שלפיהן יתאפשר ליוכפז לקבל על עצמו את תפקיד מנכ"ל חדשות 10 שהוצע לו, ובמקביל להמשיך ולבצע את תפקידיו בגל"צ, תוך ויתור על תפקידו כעורך-ראשי וכעורך בפועל של התוכנית 'בוקר טוב ישראל', יומן הבוקר של התחנה.

"התחייבות מפורשת זו, עליה הסתמך התובע, ובעקבותיה קיבל על עצמו את תפקיד מנכ"ל 'חדשות 10', הופרה במפתיע על ידי הנתבעת, תוך נקיטה בשרשרת של פעולות נפסדות, כאילו אין המדובר בעובד בעל זכויות וכאילו אין המדובר במי שהקדיש את זמנו, במשך שני עשורים, להצלחת ולקידום התחנה".

על פי התביעה, שלושה חודשים בלבד לאחר אותה הסכמה, לאחר שיוכפז מונה לתפקיד מנכ"ל חדשות 10 ושימש בו בפועל מספר חודשים ולאחר שחודש רשמית הסכם העסקתו בגלי צה"ל, הודיעו לו בתחנה כי קיים "חשש לניגוד עניינים" בין עבודתו בבוקר טוב ישראל לבין תפקידו בחדשות 10, וכי עליו לבחור בין השניים. יוכפז הושעה מתפקידו בתחנה ללא שימוע, לדבריו. "אותה טענה בדבר 'חשש לניגוד עניינים' הינה טענה חסרת בסיס שנתפרה באופן מיוחד לעיתוי זה ורק עבור התובע", נכתב בתביעה. "בסופו של יום, הגדילה הנתבעת לעשות והודיעה לתובע באופן חד-צדדי וחסר כל בסיס, כי היא רואה בו כמי שהפסיק על דעת עצמו לשמש כעובד הנתבעת, וזאת בעוד התובע חוזר ומודיע כי הוא עובד הנתבעת לכל דבר ועניין וחוזר ועומד על זכויותיו, כי יינקט בעניינו הליך תקין בהתאם להוראות הדין".

יוכפז, שניסה תחילה להגיע להסדר עם התחנה ולהימנע מתביעה, מתאר את השתלשלות העניינים. לדבריו, "קיבל שוב ושוב את ברכתו החמה של מר דקל, ואת התחייבותו לכך שמעמדו וזכויותיו לא יפגעו. השניים הסכימו, כי אם וכאשר יתמנה לתפקיד מנכ"ל חדשות 10, יוותר התובע על תפקידו כעורך הראשי של יומן הבוקר, בשל לוח הזמנים הצפוף לעבודה, ויסתפק בהגשתו של היומן בהיקף של פעמיים בשבוע, וזאת בנוסף לעריכת פרויקט הזיכרון השנתי "עוד מעט נהפוך לשיר" ובעריכת והגשת פרויקטים מיוחדים מעת לעת כפי שהצדדים יסכימו ביניהם". יוכפז מתאר את גלי צה"ל במקום שהיה בעבורו
"כבית שני". "בפגישה עם מר דקל, ובשיחות הטלפוניות, הדגיש מפקד גל"צ, כי אין לתובע לדאוג, וכי ההסדר יאושר על ידי כל הגופים מתוך ומחוץ לתחנה, וכי לא יעמוד ליוכפז כל מכשול בעניין זה", נכתב, "על אמירה זו חזר מר דקל באוזני התובע גם בשיחות טלפוניות, וגם בשיחה ביום מינויו של התובע לתפקיד מנכ"ל חדשות 10".

מאז מינויו לתפקיד בחדשות 10, המשיך יוכפז להגיש את התוכנית "בוקר טוב ישראל" פעמיים בשבוע, למעט בתקופה קצרה, שבה ערך והגיש את פרויקט יום הזיכרון השנתי "עוד מעט נהפוך לשיר", אז הגיש את התוכנית פעם בשבוע בלבד. כשהסתיים הפרוייקט ויוכפז ביקש לשוב למתכונת הגשה של יומיים בשבוע, "הופתע יוכפז מדברי דקל שלפיהם הסדר זה, של הגשה של פעם בשבוע יימשך חצי שנה בלבד במעמד חל"ת, ואחריה ניתן יהיה להאריך סידור זה בעוד חצי שנה בלבד, וזאת לאחר שכבר נחתם הסכם בין הצדדים והחל להתבצע... השיב דקל ליוכפז במפתיע, ובניגוד למסוכם, כי עליו להגיש בקשה לשלטונות צה"ל לקבלת היתר עבודה פרטית, וכי עד שתתקבל החלטה בנושא, נדרש התובע לצאת לחופשה לאלתר, ולא יוכל לעבוד בתחנת השידור".

מאז למעשה, ובגיבוי גורמים צבאיים, הפסיק יוכפז להיות מועסק בתחנה. יוכפז דורש פיצוי כספי של 1.29 מיליון שקל בגין, משכורותיו עד לתום תקופת הסכם העבודה מולו, פיצויי פיטורים, הפרשי שכר ופיצויים בגין הפרת הסכם, כקבוע בחוק. כמו כן דורש יוכפז פיצוי בגין פגיעה בשמו הטוב על סך 20 אלף שקל.