נטלי במו"מ למיזוג פעילותה הבינ"ל עם תאגיד סיני

נטלי מספקת שירותי טלה-רפואה, והיא תישאר בידי בעליה הנוכחיים ■ העסקה משקפת שווי של 70 מיליון דולר לפעילות ■ קבוצת סאנפאוור הסינית עוסקת בתחומי הקמעונאות, שירותים, מידע, נד"לן, פיננסים, תרבות ומדיה

הסינים ממשיכים בגל הרכישות של חברות ישראליות: ל"גלובס" נודע כי חברת נטלי סקיולייף, שבשליטת קרן סקיי (60%), המספקת שירותי טלה-רפואה בישראל ובעולם, נמצאת במשא ומתן מתקדם למיזוג פעילותה הבינלאומית עם תאגיד סאנפאוור (Sanpower) הסיני, בעסקה המשקפת שווי של 70 מיליון דולר לפעילות. נטלי בישראל תישאר בידי בעליה הנוכחיים ותמשיך להיות מנוהלת על ידי היו"ר יריב לרנר והמנכ"ל נמרוד אלטמן.

סאנפאוור היא קבוצה המגלגלת מיליארדי דולרים ועוסקת במגוון תחומים, כגון קמעונאות, שירותים, מידע, נדל"ן, פיננסים, תרבות ומדיה. החברה היא בבעלות היזם המיליארדר יואן יפיי (49), היא מתמחה בסין אבל פועלת גם במדינות רבות אחרות. באחרונה רכשה הקבוצה את חברת House of Fraser, אחד מבתי הכלבו הגדולים באנגליה, ב-350 מיליון ליש"ט.

נטלי סקיולייף פועלת בעיקר בישראל ומעט בחו"ל, וכבר משתפת פעולה זה זמן עם סאנפאוור בסין. במסגרת העסקה צפויה סאנפאוור לרכוש בסכום נמוך יותר גם את חברת צ'יינה מדיקל טלה-רפואה, המספקת שירותי טלה-רפואה לשוק הסיני כמו גם שירותים חברתיים ופעילויות לגיל השלישי.

לאחר גיבוש העסקה, תאחד סאנפאוור את הפעילות של צ'יינה מדיקל עם הפעילות הבינלאומית של נטלי.

סאנפאוור שותפה בישראל של קרן אינפיניטי, שיש לה פעילות רבה בסין, וכמה קרנות השקעה פעילות שם. קרן אינפיניטי שותפה גם בצ'יינה מדיקל, ולכן סביר להניח שאינפיניטי היא שיצרה את הקשר בין נטלי לחברה הסינית.

החזר נאה על ההשקעה

המכירות של נטלי עומדות על כ-50 מיליון דולר בשנה, והיא חברה רווחית. בעלי המניות בחברה, מלבד קרן סקיי, הם בעיקר משקיעים פרטיים - ביניהם משפחתו של המנכ"ל והמייסד יריב לרנר, משפחת שהרבני וכן גור מינצר, מייסד חברת קר שירותי רפואה.

נטלי סקיולייף הוקמה בעקבות מיזוג שהושלם ב-2007 בין החברות נטלי וסקיולייף, שהוקמו ב-1991 ו-1998, בהתאמה, כחברות בתחום שירותי המצוקה לקשישים. שתיהן היו חברות פורטפוליו של קרן סקיי, ובשתי החברות יחד השקיעה קרן סקיי כ-65 מיליון שקל בסוף העשור הקודם, כך שהשווי הנוכחי משקף עליית ערך משמעותית מבחינתה של סקיי.

חברת נטלי סקיולייף מעסיקה היום מאות עובדים, וב-2011 היו לה 100 אלף לקוחות. המתחרה העיקרית שלה היא שח"ל, שלצד פעילותה בישראל יש לה פעילות בחו"ל משמעותית יותר מזו של נטלי בחו"ל.

בשנת 2011 עלתה נטלי לכותרות לאחר שקבוצת הביטוח מגדל ביקשה לרכוש את השליטה בה מקרן סקיי במסגרת התוכנית שלה לספק מעגל שלם של שירותים לגיל השלישי, מלבד שירותי ביטוח. היקף העסקה היה אמור להיות עשרות מיליוני שקלים, אולם בסופו של דבר העסקה לא יצאה לפועל.

הטלה-רפואה תופסת תאוצה

בשנים האחרונות תופס והולך תחום הרפואה מרחוק ובבית נתח נכבד מהפעילות הרפואית וחברות מובילות כמו פיליפס העולמית הציבו אותו במרכז התוכניות האסטרטגיות שלהם.

גורמים רבים וחדשים נכנסו לשוק, והעתיד של תחום הרפואה מרחוק כולל ניטור רציף של חולים כרוניים באשר הם, מעקב אחריהם באמצעות מערכות ביג דאטה ודיווח בזמן אמת על מצבי מצוקה. כך רופאים יוכלו לקבל מידע על מצב בריאותם של חולים מרחוק, לתת להם טיפול חלקי מרחוק, להזמין להם תרופות ולשלוח אותן אליהם באופן מיידי וללא ביקור פיזי.

נטלי סקיולייף התפתחה עם השוק, והדגש שלה הוא על מתן שירותים פיזיים. היא מספקת שירותי ניטור לב, ביקור רופא, מעבדה עד הבית, ניידות טיפול נמרץ ועוד.

נראה שהרכישה הצפויה של סאנפאוור אופיינית לסוג הרכישות שביצעו בשנתיים האחרונות גופים סיניים בישראל: רכישה של חברות שמצד אחד מחזיקות בטכנולוגיה חדשנית ומעניינת, גם אם הן לא בהכרח ב"שפיץ" של חזית הטכנולוגיה, ומצד אחר כבר יש להן פעילות שיווק ומכירות במדינות שונות בעולם והנהלה מנוסה. כזו הייתה, למשל, חברת אלמה לייזרס שנרכשה על ידי התאגיד הסיני פוסון ב-2013.

חברת נטלי עצמה מעוניינת זה כמה שנים לפרוץ לשוק הבינלאומי, אולם עד כה התקשתה לעשות זאת ופעילותה מחוץ לישראל הייתה מעטה. עם זאת, בשנים הללו יצרה נטלי שותפות להחלפת ידע עם חברות שונות בעולם, וביניהן צ'יינה מדיקל, שאיתה היא צפויה להתמזג אם המשא ומתן יישא פרי.