"אתם בוגדים, אתם כלום, אתם בני זונות"

ספר חדש שמפורסם אודות ז'וזה מוריניו בספרד חושף עד כמה פרועה היתה הקדנציה של המנג'ר בריאל מדריד

הפרק של ז'וזה מוריניו בריאל מדריד כבר מאחוריו. המאמן הפורטוגלי עסוק בימים אלו בניסיון לזכות באליפות הפרמיירליג האנגלית עם צ'לסי, ולהפוך מחר (ג') במשחק הגומלין של רבע גמר ליגת האלופות פיגור של 3:1 מול פריז סן-ז'רמן. כך או כך, ספר חדש שיוצא לאור בספרד אודות המנג'ר, "המיוחד: הצד האפל של ז'וזה מוריניו", שקטעים ממנו מפורסמים בעיתון "הטיימס" האנגלי - חושף עד כמה אמוציונלית, שלא לומר פרועה ואף מלאת פרנויות - היתה התקופה שלו בסנטיאגו ברנבאו.

מוריניו, 51, הדריך את ריאל בין השנים 2010-2013, במהלכן הצליח לזכות באליפות אחת (2012) ובגביע המלך (2011), אך לאורך כל זמנו ב"בלאנקוס", רחשו שמועות על יחסים קשים בינו לבין חניכיו בחדר ההלבשה.

כבר מימיו הראשונים בתפקיד, מוריניו חשד בהימצאותם של מדליפים וחפרפרות בתוך המועדון. בין 2011 ל-2012 הוא הזמין שתי בדיקות שונות לגילוי האזנות סתר ומיקרופונים חבויים במלון "שרתון מיראסיירה" שבו התאכסנה הקבוצה. החוקרים לא הצליחו לעלות על כלום.

למוריניו, כך על-פי הספר, היה רצון עז לשלוט באופן מלא במידע: הוא מינה קבוצת אנשים שתדאג לרכז עבורו את כל הפרסומים התקשורתיים הנוגעים אליו. בכל בוקר, בשעה 08:00, התחיל "המיוחד" את היום שלו במשרד עם עיון בחבילה של עיתונים, קטעי וידאו ותשדירים אודותיו. זה גרם לו להבין במהירות שהוא וקציני התקשורת שלו אינם מקורות המידע היחידים מהם התקשורת הספרדית ניזונה. על-פי גורמים במועדון, מוריניו ביקש מהנהלת ריאל להתחקות אחר רישומי שיחות הסלולר של שחקני הקבוצה ועובדיה, על מנת לאתר את המדליפים.

התפרצות אחרי הקלאסיקו

נקודת השפל של מוריניו בריאל מדריד הגיעה ככל הנראה זמן קצר לאחר אחד ממשחקי הקלאסיקו מול ברצלונה. ב-16 לאפריל 2011, זמן קצר לפני פתיחת ההתמודדות שנערכה בסנטיאגו ברנבאו, פרסם עיתון "המארקה", במהדורת האונליין שלו - את הרכב 11 השחקנים שייפתחו במשחק, כולל ההפתעה הטקטית שהציבה את הבלם פפה בקישור האחורי.

המשחק הסתיים ב-1:1, ולמרות תחושת השמחה המאופקת שהורגשה בקרב הקהל בברנבאו (לפני כן, שני הביקורים של בארסה במגרש של ריאל הסתיימו בתבוסה 6:2 והפסד 2:0), מוריניו רתח מזעם. הוא חיכה לשחקנים בחדר ההלבשה, החל להתייפח ולשאוג עליהם: "אתם בוגדים. ביקשתי ממכם לא לדבר עם אף אחד על ההרכב הפותח, אבל בגדתם בי. זה מראה שאתם לא בצד שלי. אתם בני זונות... השארתם אותי לבד. אתם הסגל הכי לא נאמן שהיה לי בכל חיי... אתם כלום, בסך הכל בני זונות".

השוער והקפטן איקר קסיאס, שמאוחר יותר בקדנציה של מוריניו הסתכסך איתו באופן קשה וסופסל, לא חיכה לסיום ה"הצגה", ובשלב מסוים בנאום של מוריניו פשוט קם והלך למקלחת. אבל מוריניו לא הפסיק: הוא לקח פחית רד-בול מלאה, והטיח אותה על הקיר בחוזקה, במה שגרם להתפוצצות שלה. הוא הודיע כי ידבר עם פלורנטינו פרז (נשיא ריאל) על מנת למצוא את החפרפרת, וביצע אנלוגיה מלחמתית: "אם אני בווייטנאם ואני רואה שמישהו צוחק על חבר שלי, אני לוקח אקדח לידיים שלי והורג אותו. עכשיו זו האחריות שלכם לחפש מי הדליף את ההרכב הפותח".

ברצלונה, הנמסיס הגדול שלכם

עד לגמר הגביע מול ברצלונה שנערך חודש לאחר מכן, מוריניו הקפיד לזרוע מוטיבציה בשחקני ריאל באמצעות הבדלה מוחלטת שלהם מהיריב. הוא דיבר על פוליטיקה, לאומנות, על הפערים הבלתי ניתנים לגישור בין תושבי קטאלונים לבין ספרדים "אמיתיים". הוא אמר לשחקנים שלו שאין להם שום דבר משותף עם בארסה: הוא יודע את זה, כי הוא גר בברצלונה במשך שנים רבות (שימש כמתורגמן בבארסה), והוא מודע לחלוטין לתרבות והחינוך שילדים קטאלונים מקבלים.

מוריניו הסביר לשחקני ריאל שאנשים קטאלונים כמו פויול, בוסקטס, צ'אבי ופיקה למדו כבר מגיל ינקות להבדיל את עצמם מספרדים כמו קסיאס, סרחיו ראמוס ואלבארו ארבלואה. הוא הדגיש בפניהם שאם הם ילחצו את היד לשחקני ברצלונה במהלך המשחק (מלבד לחיצות היד הרשמיות לפני המשחק), הם למעשה יפנו את הגב בפניו באופן אישי, ובפני יתר חבריהם לקבוצה.