לפיד לקבלנים: "תנו הנחות עכשיו לפני שהמחירים יירדו"

שר האוצר דוחה את הביקורת נגד תוכנית 0% מע"מ: "כולם אומרים שזה יעלה את הביקוש. הטענה הזו לא מחזיקה מים בעולם האמיתי כי הביקוש לדירות קשיח לגמרי" ■ "זוגות צעירים קנו דירות בידיעה שהם עושים עסקה גרועה"

שר האוצר יאיר לפיד דוחה היום (ג') את הביקורת נגד תוכנית 0% מע"מ וטוען כי התוכנית לא תקפיץ את הביקוש לדירות, כיוון שזה קשיח. בנוסף הוא קורא לקבלנים להוזיל את הדירות לפני ש"המחירים יירדו עוד יותר".

"מאז שפורסמה תוכנית המע"מ אפס נשמעה שוב ושוב אותה טענה: זה יעלה את הביקוש. אתם מורידים את המחירים באופן מלאכותי, וזה ישלח עוד זוגות צעירים לקנות דירה. הטענה הזו לא מחזיקה מים בעולם האמיתי. הביקוש לדירות במדינת ישראל הוא כבר מזמן לא גמיש, הוא קשיח לגמרי. האם יש במדינת ישראל זוג צעיר אחד ממעמד הביניים - אחד! - שיש לו מספיק הון עצמי לקנות דירה, ולא הלך לקנות דירה? האם יש זוג אחד כזה, שהצליח לחצות את משוכת התנאים למשכנתאות ואמר לעצמו, 'אני לא אקנה דירה, אני אשקיע את הכסף בבורסה, או שאני אשים אותו בתוכנית חסכון'? ברור שלא. הם הלכו והם קנו דירה", אמר לפיד בוועידת נדל"ן בת"א.

לפיד אמר כי מי שקנה דירה בשנים האחרונות עשה עסקה גרועה ומרגיש בוודאי מרומה ע"י המדינה: "הם הלכו וקנו דירה בידיעה ברורה שהם עושים עסקה גרועה. הם ידעו שהם קונים דירה יקרה מדי - פֶּר משכורת, הכי יקרה בעולם המערבי - לא באיזור שהם רצו, לא בתנאים שהם רצו, ומה שהכי גרוע - הם הרגישו, בצדק, מרומים בידי המדינה שלהם. הם שנאו כל רגע, הם יצאו בגלל זה לרחובות בקיץ 2011, והם המשיכו לקנות את הדירות הלא נכונות במחיר הלא נכון".

כאמור, לפיד פנה לקבלנים וקרא להם להוריד מחירים: "אם הקבלנים יודעים ומאמינים שהפעם המדינה מתכוונת ברצינות, יש להם אינטרס מובהק להוריד מחירים כבר עכשיו. גם מפני שהשוק נעצר בחריקת בלמים והם עלולים להיתקע עם הדירות שהם בנו כבר ועם התשלומים לבנקים, גם מפני שתוכניות כמו מחיר מטרה ומיסוי הדירות להשקעה יורידו את המחירים עוד יותר בהמשך. זו המשוואה החדשה: לקונים כדאי לחכות, כי המחירים יירדו. לקבלנים כדאי לתת הנחות, לפני שהמחירים יירדו עוד יותר. ואני אומר מפה לקבלנים, תמכרו; כי המחירים ב-2015 יהיו נמוכים יותר מ-2014. תמכרו, מפני שאנחנו מתכוונים ברצינות".