ליברמן נפגש עם קרי; הביע אכזבה מהאשמת ישראל בקיפאון

במאמץ לחפות על חילוקי הדעות, אמר ליברמן לכתבים לפני הפגישה: "קרי - ידיד אמת" ■ זה המגע רם הדרג הראשון בעקבות התבטאויות קרי בשימוע בסנאט, שלשום, שלפיהן ישראל אחרית למבוי הסתום בתהליך השלום

שר החוץ אביגדור ליברמן נפגש אמש (ד') עם עמיתו האמריקאי ג'ון קרי במשרד החוץ בוושינגטון. זה היה המגע רם הדרג הראשון בין ישראל לארה"ב בעקבות ההתבטאויות של קרי בשימוע בוועדת יחסי החוץ של הסנאט, שלשום, שלפיהן ישראל אחראית למבוי הסתום בתהליך השלום.

לפי הערכות בוושינגטון, הביע ליברמן בשיחה אכזבה מדברי קרי, למרות שדוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, אמרה לאחר השימוע, כי ארה"ב אינה מטילה אשם על שום צד באופן ספציפי וכי שני הצדדים נקטו "צעדים בלתי מועילים".

מכל מקום, לפני הפגישה ניסו השניים להציג פנים מחייכות ולחפות על חילוקי הדעות. בהופעה קצרה לפני עיתונאים אמר ליברמן, בפנותו לקרי: "בישראל יודעים הכל שאתה ידיד אמת; ישראל וארה"ב שואפות להגיע להסכם שלום כולל".

בהתעלמו מהמחלוקות בין ישראל לארה"ב על תהליך השלום, אמר ליברמן: "אנו מוכנים להקריב הרבה להשגת מטרה זו. הוכחנו ששאיפותינו להשיג שלום אמיתי עם שכנינו אינה רק מס שפתיים. בהסכמים שלנו עם מצרים וירדן ויתרנו על שטחים שגדולים פי שלוש וחצי מאלה שנמצאים בידינו כיום: סיני, מחצית מיהודה ושומרון, עזה. אנו מבקשים למצוא גישה חיובית דומה גם אצל הצד האחר ואנו חושבים שכל צעד חד-צדדי רק יפגע במאמצינו".

קרי אמר, כי כל הצדדים צריכים למצוא דרך להתקדם וכי הצדדים מעוניינים בהתקדמות מפני שהדבר חשוב להם. "אני רוצה להדגיש: יחסינו עם ישראל, כידוע לכל, הם היסטוריים ועמוקים.אנו מוסיפים להיות מחויבים מחויבות מלאה לביטחון ישראל. יש לנו ידידות.. קשר שאי אפשר לבתקו".

בהודעה שפרסם הסטייט דיפרטמנט אחרי הפגישה נאמר, ששני שרי החוץ דנו בכל הסוגיות שקשורות ביחסי ארה"ב - ישראל, לרבות מצב המו"מ בין ישראל לפלסטינים. ברמז למורת הרוחה של ארה"ב מהקיפאון בתהליך, מציינת ההודעה, כי קרי "הדגיש שחשוב ששני הצדדים ינקטו צעדים שיתרמו לסביבה נוחה לעשיית שלום". השניים דנו גם בנושאי ביטחון ונושאים אזוריים, לרבות איראן וסוריה, במסורת "ההתייעצויות ההדוקות". בין וושינגטון לירושלים.

בכל זאת, מאחורי דלתייים סגורות לא הוחלפו רק מחמאות. קרי דחק בישראל להוציא אל הפועל את הפעימה הרביעית של שחרור האסירים הישראליים, וליברמן הביע אכזבה ממה שמצטייר כהבלטת אחריותה של ישראל לקיפאון הנוכחי. קרי השיב, כפי שאמרה קודם לכן דוברת הסטייט דיפרטמנט, כי ארה"ב אינה מייחדת לרעה צד זה או אחר וכי בשימוע הסנאט הוא רק תיאר את המאורעות שחוללו את הקיפאון.

"ישראל מאוכזבת עמוקות"

האכזבה שהביע ליברמן בשיחה הסגורה לא היתה צריכה להפתיע את קרי. כמה שעות לפני הפגישה אמר מקור בלשכת רה"מ, בנימין נתניהו, כי ישראל "מאוכזבת עמוקות" מדברי השר האמריקאי. בראיון ל"ניו יורק טיימס", אמר המקור, שביקש לא לנקוב בשמו, כי "הפלסטינים הם שהפרו את ההתחייבויות הבסיסיות שלהם" בהחלטתם להגיש בקשות להצטרף ל-15 אמנות וגופים של או"ם.

דברי קרי בשימוע "יפגעו במו"מ ויקשיחו את העמדות הפלסטיניות", אמר המקור בלשכת רה"מ. לדבריו, קרי "יודע שהפלסטינים הם אלה שאמרו 'לא' להמשך השיחות הישירות עם ישראל בנובמבר; הם אלה שאמרו 'לא' אפילו לדיון על הכרה בישראל כמדינת העם היהודי; הם אלה שאמרו 'לא' לפגישה עם קרי עצמו; והם אלה שאמרו 'לא' להארכת השיחות".

יתר על כן, רה"מ הורה לכל השרים והפקידים הבכירים בממשלה להימנע מפגישות עם עמיתיהם הפלסטיניים. האיסור אינו חל על ניהול תהליך השלום, ופקידים ישראליים אמרו ל"טיימס" ששיתוף הפעולה הביטחוני בין שני הצדדים יימשך. אך הוראת רה"מ לצמצם את המגעים עם הפלסטינים נועדה לאותת שמבחינת ישראל העסקים אינם כרגיל.

בתדרוך לכתבים, שהתקיים לפני הפגישה בין קרי לליברמן, הביעה דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, אכזבה מהחלטת ישראל לצמצום המגעים עם הפלסטינים. אך היא הדגישה, כאמור, שהממשל אינו תולה את האשם בצד זה או אחר ומסתפק בקביעה ששני הצדדים נקטו "צעדים בלתי מועילים".

בשימוע שלשום אמר קרי: "ישראל לא שחררה את האסירים הפלסטיניים במועד המוסכם לשחרורם; עבר יום, ועוד יום ואז, סמוך למועד שבו עמדו הצדדים להסכים על עסקה (לשחרור האסירים), החליטה ישראל לתת אור ירוק להקמת 700 יחידות דיור נוספות בגדה ופוף, זה היה הרגע (שבו קרסו השיחות)".

הוא ציין קודם לכן, שפניית הרשות הפלסטינית למוסדות השונים של או"ם "לא היתה מועילה, ודבר זה הובהר לפלסטינים באופן הברור ביותר", אך מהצורה שבה נוסחו הדברים ומהטון שבו הם הושמעו היה ברור ששר-החוץ האמריקאי מטיל את עיקר האשמה על ישראל.

לפני פגישת קרי-ליברמן, אמרו ל"גלובס" גורמים בוושינגטון, שהשיחה עלולה להיות המסמר השלישי בארון המתים של תהליך השלום. המסמר הראשון היה החלטת הפלסטינים לפנות למוסדות או"ם והמסמר השני היה החלטת ישראל לא לקיים את הפעימה הרביעית של שחרור אסירים פלסטיניים. המסמר הרביעי יהיה כנראה הודעה רשמית של הבית הלבן, בעתיד הלא רחוק, על הפסקה, או "השעיה" של התהליך, לדברי הגורמים.

אחד מהמקורות אמר, כי אפילו קרי מתחיל להבין שאין אפשרות להתיר את הקשר הגורדי שיצרו הצדדים: הפלסטינים לא יסכימו למשוך את פנייתם לארגונים או"ם, וישראל לא תחזור בה מסירובה לשחרר עוד אסירים פלסטיניים.

ליברמן הגיע לוושינגטון על רקע הערכות בממשל אובמה, שהמאמצים לקיים את התהליך מניבים תשואה פוחתת והולכת לנשיא ולשר החוץ.