ביהמ"ש חייב אברך להחזיר למדינה יותר מ-84 אלף ש'

זאת, בעקבות חקירה יזומה שערכה המדינה, שבה התברר כי האברך לא למד בכולל בשעות שעליהן הצהיר

בית משפט השלום בירושלים חייב לפני כשבועיים אברך להשיב למדינה יותר מ-84 אלף שקלים, שקיבל ממנה לאורך שנים כגמלה במסגרת הסדר "תורתו אמנותו". זאת, בעקבות חקירה יזומה שערכה המדינה, שבה התברר כי האברך לא למד בכולל בשעות שעליהן הצהיר. לפי הסדר "תורתו אומנותו" משלם משרד החינוך לאברכים גמלת הבטחת הכנסה. האברכים, מצידם, נדרשים ללמוד בכולל בהיקף מסוים ובהתאם לשעות הלימוד עליהן הצהירו.

תחילת הפרשה הנוכחית בחקירה סמויה שיזמה המדינה, במסגרתה נבדק האם האברך אכן לומד בכולל בשעות שעליהן הצהיר. החקירה העלתה כי בשעות שבהן האברך אמור היה לשהות בכולל, הוא ניהל (בהתנדבות) מדרשה לבנות, ושימש יו"ר העמותה של המדרשה ופעיל בה.

בעקבות כך נקטה המדינה סנקציה נגד הכולל עצמו (קיזוז בכספי התמיכה), ובנוסף הגישה תביעה נגד האברך. המדינה טענה בתביעתה, כי "תכלית המלגה היא לסייע רק למי שבאמת ובתמים הפך את תורתו לאומנותו, במלוא מובן המילה, וסיגל לעצמו אורח חיים מוגדר ומסוים, שמהותו ותמציתו הוא לימוד תורה". מכיוון שהאברך לא למד בכולל בהיקף שעליו הצהיר, ביקשה המדינה מבית המשפט לחייבו להשיב לה את מלוא סכומי הגמלה שקיבל בשבע השנים שקדמו להגשת התביעה.

במענה לממצאי החקירה טען האברך, דוד גבריאל, כי מדובר בביקורת מדגמית בלבד, שאיננה מלמדת כי הוא שהה דרך קבע מחוץ לכולל בשעות הלימוד. המדינה השיבה, כי מלבד שלל הראיות שהציגה בעניין, הרי שלא ניתן לצפות ממנה להצמיד "שומר ראש" לכל אברך על מנת להוכיח מתי שהה בכולל ומתי לא. לכן, טענה המדינה, די שתוכיח כי במספר מקרים האברך לא היה בכולל בשעות הלימוד, על מנת להוביל למסקנה כי הוא נעדר מלימודיו דרך קבע.

השופטת מרים ליפשיץ-פריבס קבעה בפסק הדין, כי אכן המדינה "אינה יכולה להעמיד חוקר על יד כל מקבל גמלת הבטחת הכנסה, על מנת לבדוק את הכנסותיו ועמידה בתנאי הגמלה", ומשכך קיבל את עמדת המדינה כי די בחקירה מדגמית סבירה. "התובעת הוכיחה כי היעדרותו של הנתבע מהכולל לא היתה באופן חד-פעמי או באקראי, כי אם כדבר שבשגרה, וכללה היעדרות בשעות בהן הצהיר על לימודיו בכולל לצורך ניהול המדרשה".

בסופו של דבר, בית המשפט חייב את האברך להשיב למדינה את מלוא כספי הגמלה שקיבל בשבע השנים האחרונות, בסכום העולה על 84 אלף שקלים, בתוספת הפרשי הצמדה למדד, וכן חייב את האברך לשלם למדינה גם 8,000 שקל הוצאות משפט.

"חשוב לנקוט גם הליכים פליליים כנגד ראשי הישיבות"

עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הודיעה כי היא מברכת את הפרקליטות והאוצר על פסק הדין התקדימי, שמחייב חרדי שהתחזה לאברך להחזיר למדינה 84 אלף שקלים. מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, "קורא למשרדי האוצר והחינוך להרחיב את החקירות היזומות והאכיפה כנד התופעה הבזויה של אברכים פיקטיביים". לדבריו, "לאור ההיקף הגדול של התופעה שנחשף פעמים רבות, נראה שהדבר לא רק יחזק את שלטון החוק אלא גם יכול לתרום משמעותית לאוצר המדינה".

רגב הדגיש עם זאת ש"לא נכון להסתפק בהגשת תביעות אזרחיות כנגד האברכים המדומים וקיזוז הכספים מן הישיבות בהן הם לומדים. חשוב לנקוט גם הליכים פליליים כנגד המתחזים וכנגד ראשי הישיבות שאישרו כי הם לומדים במוסדותיהם כדי להוציא כספים במרמה מקופת המדינה. כמו שהורשעו השבוע בכירים בממסד הדתי בפרשת הרבנים הפיקטיביים יש לנקוט הליכים נגד ראשי הישיבות והכוללים שאחראים לתופעת האברכים הפיקטיביים", אמר רגב. לדבריו, "יש רבנים בעולם החרדי שמתנהגים כאילו הם חסינים מהעמדה לדין, קופת המדינה היא הפקר בעיניהם, וחוק המדינה אינו חל עליהם. רק כשתבהיר המדינה שהחוק שווה לכולם, וגניבת כספי הציבור היא עבירה פלילית, תיעלם תופעה מושחתת זו". (ת"א 41035-06-11)