פטור מאשרה? ארה"ב עדיין דורשת להפסיק אפליית ערבים

למרות הבטחות קרי לפעול כדי לפטור ישראלים מהצורך להצטייד באשרות תייר לארה"ב, הבהירה אתמול דוברת הסטייט דיפרטמנט באופן חד-משמעי: חייבת להיות הדדיות

פטור מאשרות לארה"ב? לא כל כך מהר. למרות הבטחות שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, לפעול כדי לפטור ישראלים מהצורך להצטייד באשרות תייר לארה"ב, הבהירה ביום שישי דוברת משרד הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, באופן חד-משמעי: אם לא ייפסק היחס המפלה לפלסטינים בעלי אזרחות אמריקאית בנקודות כניסה לישראל, ישראלים לא יקבלו פטור מאשרות תייר לארה"ב. ההדדיות חייבת להישמר.

כפי שדווח בשבוע שעבר, הורה קרי למשרדו להגדיל את מספר אשרות התייר לצעירים ישראלים שמבקשים לבקר בארה"ב בעקבות תלונות על הגידול החד במספר מסורבי אשרה בשגרירות האמריקאית בתל-אביב. השר גם הורה להקים קבוצת עבודה אמריקאית-ישראלית, שתנסה למצוא דרכים לכלול את ישראל בקבוצת המדינות שאזרחיהן פטורים מהצורך להצטייד באשרות תייר לביקורים של עד שלושה חודשים בארה"ב. מידע זה נכלל במכתב שכתבה ג'וליה פרייפלד, עוזרת קרי לענייני הקונגרס, לצירת בית-הנבחרים ניטה לאווי, דמוקרטית ממדינת ניו-יורק.

במכתב נאמר, כי קרי "שותף" לדאגותיהם של מחוקקים מהקשיים שנערמים בדרכם של צעירים ישראלים שמנסים לקבל אשרות תייר לביקור בארה"ב. אולם בתדרוך לכתבים ביום ו', אותתה דוברת הסטייט דיפרטמנט לישראל: קבוצת העבודה המשותפת לא תדון בהגמשת הדרישה האמריקאית להדדיות בפריבילגיות לתיירים נכנסים. הדרך היחידה שבה תוכל ישראל להיכלל בקבוצת המדינות שאזרחיהן זכאים לפטור מאשרות תייר היא להעניק לפלסטינים אמריקאים המגיעים לתחנות הגבול שלה, כנתב"ג, אותן הזכויות שישראל מבקשת להעניק לאזרחיה שנכנסים לארה"ב.

בתשובה על שאלה האם קבוצת העבודה המשותפת תנסה לבטל או להגמיש את דרישת ההדדיות של ארה"ב, אמרה הדוברת בלי שום התפתלות דיפלומטית: "לא. הדרישות האלה לא השתנו. המשרד לביטחון המולדת ומשרד החוץ עודם מודאגים (מיישום פוטנציאלי של) הפריבילגיות הקשורות בפטור הדדי מאשרות בגלל היחס המפלה שניתן לפלסטינים-אמריקאים או לערבים אחרים בעלי אזרחות אמריקאית בנקודות הכניסה לישראל. הדדיות היא התנאי הבסיסי ביותר כדי להתקבל לתכנית הפטור מאשרות. זה לא השתנה... זה יישאר בתוקף".

הדוברת הבהירה, כי הדרך היחידה שבה יהיה אפשר להעלות סוגיה זו בפגישות קבוצת העבודה המשותפת היא דיון כיצד תוכל ישראל להסתגל לדרישת ההדדיות, או, במילים אחרות, להציע הקלות בהליכי כניסתם של פלסטינים/ערבים אמריקאים שישביעו את רצונו של ממשל אובמה.

הדרישה האמריקאית החד-משמעית נמצאת בבסיסה של מחלוקת נוספת בין ישראל לוושינגטון. ישראל הסבירה לא פעם לממשל הנוכחי ולממשלים קודמים, שפתיחת שערים בלתי מבוקרת לכל בעל דרכון אמריקאי עלולה לגרום לכך שפעילים פלסטינים-אמריקאים יציפו את הגדה המערבית, יגרמו לתסיסה ויזרימו כספים למטרות שאינן עולות בקנה אחד עם האינטרסים הישראליים.

"אנחנו לא רוצים לראות חצי מערביי מישיגן ברמאללה; זה לא טוב לישראל ולא טוב לאמריקאים", אמר גורם פרו-ישראלי.

ב-21 במארס מנתה דוברת הסטייט דיפרטמנט סיבה נוספת לאי-הכללתה של ישראל בקבוצת המדינות שאזרחיהן פטורים מאשרות: שיעור גבוה של מסורבי אשרה. (כדי להיכלל בתוכנית הפטור, שיעור מסורבי האשרה מכלל המבקשים במדינה נתונה חייב להיות קטן מ-3%; שיעור המסורבים בישראל בשנת הכספים 2013 היה 9.7%).

שיעור המסורבים נובע מהעובדה שישראלים רבים, במיוחד צעירים, נשארים בארה"ב לאחר פקוע האשרה, ו/או עובדים בה ללא היתר עבודה. בתדרוך שלשום אמרה הדוברת, כי הדרישות האמריקאיות שביסוד אי-מתן אשרות לישראלים לא יוגמשו בעקבות הקמתה של קבוצת העבודה האמריקאית-ישראלית: "אף אחד מהקריטריונים האלה לא ישתנה. אם הרכיבים (של ההתנהלות הישראלית, ר.ד) לא ישתנו, בין אם מדובר (ברכיבים שתורמים) לשיעור הסירוב הגבוה, או לאי קבלה לתוכנית הפטור מהאשרות, (ישראל) לא תהיה חברת בתכנית הפטור".

היא ציינה, שקבוצת העבודה המשותפת שעליה הכריז קרי בשבוע שעבר היא נוהל שמקיימת ארה"ב עם מדינות רבות אחרות שמבקשות להתקבל לתוכנית הפטור מאשרות, אך שיעור מסורבי האשרות בהן גבוה מדי.

שגריר ארה"ב ישראל, דן שפירו, כתב בדף הפייסבוק שלו, כי יעבור זמן עד שישראל תעמוד בכל הקריטריונים הנדרשים כדי להתקבל לתוכנית הפטור מאשרות, אך התקבלות לתוכנית הזו היא מטרה משותפת לשתי המדינות. הוא גם כתב, שארה"ב תעשה כל מה שביכולתה כדי לעודד ישראלים בעלי נתונים מתאימים לבקר בארה"ב.

לא מן הנמנע שדברי שפירו נועדו לצנן את הביקורת בישראל בעקבות ידיעה שגורמים מודיעיניים בארה"ב מתנגדים למתן פטור מאשרות לישראלים מחשש שפטור כזה יקל על חדירת מרגלים ישראלים לארה"ב.