אוי, העיתוי: אירוע חגיגי בארה"ב לקירוב בין ישראל והפלסטינים

הפיל הלבן של ג'ון קרי: אירוע מביך לעידוד הכלכלה הפלסטינית ■ "וול סטריט ג'ורנל": אנשי עסקים ישראליים, לרבות יוסי ורדי, ואנשי עסקים פלסטיניים עמדו להכריז על מיזם לעידוד המגזר הפרטי במשק הפלסטיני

בעיתוי הגרוע ביותר שאפשר להעלות על הדעת, עמדה להיערך אמש (ה'), בבניין הסטייט דיפרטמנט בוושינגטון, סעודת ערב חגיגית בהשתתפות אנשי עסקים ישראליים ופלסטיניים, שנועדה לתת זריקת עידוד לכלכלה הפלסטינית ולעודד השקעות בינלאומיות בה.

לדברי "וול סטריט ג'ורנל", עמדו להכריז באירוע על מינויו של קיטו דה בואר, דירקטור בחברת הייעוץ מקינזי, כראש מיזם של הקוורטט (ארה"ב, האיחוד האירופי, רוסיה והאו"ם) לעידוד השקעות המגזר הפרטי במשק הפלסטיני. אך הסעודה היתה אמורה לציין גם התקרבות של ישראל והפלסטינים לגיבוש מסמך מסגרת שיפרט את הפרמטרים לשיחות המעמד הסופי. או כך לפחות קיוו האמריקאים.

בפועל, התקווה הזו התנפצה ברצף מהיר של אירועים: הכרזה על פיוס "היסטורי" בין פתח לחמאס, החלטת הקבינט בירושלים להפסיק את המו"מ עם הפלסטינים, והצהרה אמריקאית שמביעה אכזבה מהפיוס. דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, אפילו רמזה כי המשך הסיוע לפלסטינים יהיה תלוי בהתנהלותה של ממשלת אחדות פלסטינית פוטנציאלית עם חמאס, כלומר בנכונותה להתנער מאלימות, להכיר בישראל ולקבל את כל הסכמי העבר בין ישראל לפלסטינים.

במילים אחרות: ממשל אובמה מוצא עצמו במצב מביך: מצד אחד, הוא מאיים, בינתיים ברמז, על הפסקת סיוע לרשות הפלסטינית, אם חמאס יהיה חלק מהממשלה שם בלי לקבל את שלושת העקרונות דלעיל, מצד אחר. הממשל עורך אירוע שבו נקראות חברות בינלאומיות להשקיע בכלכלה הפלסטינית, אך רצף האירועים, שיובילו קרוב לוודאי לקריסת תהלך השלום, היה מהיר מדי ומפתיע, ומשרד-החוץ האמריקאי לא היה יכול לבטל את הסעודה, שתוכננה זמן רב מראש. "זה פיל לבן גדול של שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי", אמר אמש גורם פרו-ישראלי בוושינגטון.

בתדרוך לכתבים אמש, חמקה הדוברת סאקי ממסירת מידע על הסעודה המתוכננת. הדסק המזרח-תיכוני בסטייט דיפרטמנט נמנע מלענות על שאלת "גלובס" לגבי הסעודה המתוכננת, למרות כמה נסיונות לקבל תשובה. דוברת אחרת של המשרד, אסתר אגבאג'י, אמרה ל"וול סטריט ג'ורנל": "לא יהיה לנו דבר להוסיף על המידע שקשור לאירוע הערב".

בסעודת הערב היו מתוכננים להשתתף קרי, טוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה לשעבר ונציג הקוורטט לתהליך השלום, וכן אנשי עסקים ישראליים ופלסטיניים. בין הישראלים מזכיר ה"ג'ורנל" את היזם יוסי ורדי. אחד מהפלסטינים הוא נאפז חוסייני. הוא אמר לעיתון, כי מטרת הפגישה היא להפגין תמיכה במאמציו של ג'ון קרי לדרבן את הישראלים והפלסטינים להשיג שלום.

"אנו באים כדי לתמוך בקרי", אמר חוסייני. "הוא באמת עושה עבודה גדולה". חוסייני הוא הנציג בוושינגטון של סאמר חורי, בן משפחת מיליארדרים פלסטינית, בעלת השליטה בחברת Consolidated Contractors, שיושבת באתונה. אביו של סאמר חורי, סעיד חורי, ייסד את החברה יחד עם דודנו חאסיב סבאח'. נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ימי קארטר, אמר פעם, שסבח' מילא תפקיד מרכזי בשכנוע יאסר ערפאת להכיר בזכות הקיום של ישראל ב-1988.
חוסייני אמר, שהפיוס בין פתח לחמאס אינו צריך לחולל קריסת תהליך השלום. לדבריו, "ההחלטה על הפיוס אינה מצריכה תגובה כזו".

פלסטיני אחר שהשתתף באירוע הוא סביח מאסרי, יו"ר "הבנק הערבי". בראיון ל"ג'ורנל" אמר מאסרי כי "מתקיימים דיונים על פיתוח בשטחים הפלסטיניים כדי לראות אם אפשר לעשות משהו מועיל שם". אך הוא ציין, ששת"פ כלכלי לבדו אינו יכול להיות תחליף להסכם פוליטי בר-קיימא בין ישראל לפלסטינים. "אני נמצא כאן כדי לדון על שת"פ כלכלי, אך אני מאמין, שאם לא יהיה הסדר זה יהיה בזבוז זמן", הוא אמר.