אבו מאזן צפוי להכריז היום: השואה - הפשע הנורא ביותר

ההצהרה – בעקבות פגישה בין עבאס לבין רב אמריקאי שמקדם הבנה בין מוסלמים ליהודים ■ עבאס מוקע כמכחיש שואה לאחר שחלק על מספר היהודים שנרצחו בשואה בעבודת הדוקטורט שלו

נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, עומד לפרסם היום (א') הודעה רשמית, שבה הוא יגדיר את השואה כ"כפשע הנורא נגד האנושות בעידן המודרני" ויישתתף בצער המשפחות של קרבנות השואה. כך מוסר הבוקר "ניו יורק טיימס", בידיעה מירושלים.

ההצהרה המתוכננת נולדה בעקבות פגישה בין עבאס לבין רב אמריקאי שמקדם הבנה בין יהודים למוסלמים. זו תהיה הפעם הראשונה שבה מנהיג פלסטיני כלשהו מביע צער על השואה.

עבאס מוקע כמכחיש שואה מזה שנים, לאחר שבעבודת הדוקטורט שלו, שפורסמה כספר ב-1983, הוא חלק על מספר היהודים שנרצחו בשואה וטען שהציונים שיתפו פעולה עם הנאצים כדי להניע יהודים רבים יותר לעלות לישראל. יובל שטייניץ, השר לעניינים אסטרטגיים, גינה בינואר השנה את עבאס כ"כמנהיג האנטישמי ביותר בעולם", בעקבות ציטוטים של אדולף היטלר בדפי פייסבוק של הרשות הפלסטינית.

עבאס חזר בו מהנאמר בספרו בראיון ב-2011, שבו הכריז שהוא "אינו מכחיש את השואה" ושהוא "שמע מהישראלים שהיו שישה מיליון קרבנות". לדבריו אז, "אני יכול לקבל זאת".

אך ההצהרה שתפרסם היום סוכנות הידיעות הפלסטינית וואפא, מרחיקה לכת עוד יותר. היא תתאר את השואה כ"שיקוף תפיסה של אפליה אתנית וגזענות, תפיסה שהפלסטינים דחו בתקיפות ופעלו נגדה".

"העם הפלסטיני, קרבן של עוולות, דיכוי ושלילת חירות ושלום, הוא הראשון שדורש להסיר עולן של עוולות וגזענות שהיו מנת חלקם של עמים אחרים שנפלו קרבן לפשעים כאלה", אומר עבאס בהצהרה המתוכננת. "אנו קוראים לממשלת ישראל לנצל את ההזדמנות העכשווית להשגת שלום מקיף וצודק באזור, שלום שיהיה מושתת על חזון של שתי מדינות".

טיוטה של ההצהרה נמסרה ל"טיימס" באמצעות משרד ישראלי ליחסי ציבור שעובד עם הרב האמריקאי. משרד רה"מ סרב להגיב רשמית על ההצהרה לפני פרסומה, וכך גם יד ושם. מכל מקום, ביד ושם תמהו אם ההצהרה תפורסם גם בערבית והאם יהיו הבדלים בין הגרסה באנגלית לגרסה בערבית. עוזרי עבאס אמרו ל"טיימס", שההצהרה תפורסם גם בערבית ושלא יהיו הבדלים בין הגרסה באנגלית לגרסה בערבית.

עיתוי ההצהרה, מסתבר, הוא איום ונורא, מציין העיתון: ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יומיים לפני הפקיעה המתוכננת של שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים, ב-29 באפריל, וכמה ימים לאחר הפיוס בין פתח לחמאס, שהניע את ישראל להפסיק את המו"מ עם הפלסטינים.

פקיד ישראלי בכיר, שביקש לא לנקוב בשמו מפני שההצהרה טרם פורסמה, תיאר את אמנת חמאס כ"מסמך אנטישמי פאר אקסלאנס" ואמר שמנהיגי חמאס הם מכחישי שואה.

"כאשר אבו מאזן מפרסם הודעה כזו ובה בעת הוא מאמץ ללבו את חמאס, זו בעיה רצינית", אמר הפקיד הבכיר. יתר על כן, עבאס היה צריך לגנות גם חאג' אמין אל חוסייני, הפלסטיני שהיה המופתי הגדול של ירושלים ותמך בקמפיין הנאצי לחיסול יהודים.

"ההצהרה של עבאס היתה נושאת אופי אמיתי יותר לו הפלסטינים היו בוחנים עברם שלהם ואת העמדות שלהם בתקופה שבה היו היהודים קרבנות של רצח עם", אמר הפקיד.

הרב האמריקאי ששכנע את עבאס לפרסם את ההצהרה הוא מארק שנייר, מייסד בית כנסת אורתודוכסי-מודרני בפרבר עשיר בלונג-איילנד, ליד ניו-יורק, שבו חברים ידוענים רבים, וכן את "המכון להבנה אתנית" שמקדם הבנות בין יהודים, מוסלמים, שחורים ולטינים. לפי ה"טיימס", נפגש שנייר עם עבאס במשך 40 דקות ביום א' שעבר וגייס את תמיכתו נגד קמפיין אירופי לאיסור שחיטה כשרה וברית מילה. שנייר אף גייס את תמיכת עבאס בתכנית שתקדם שותפויות בין בתי-כנסת למסגדים.

שנייר סיפר, כי כאשר אמר לעבאס שתהיה "משמעות רבה" להצהרה שלו (של עבאס) לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה, הוא הסכים "עוד לפני שגמרתי את המשפט".

"כמובן, עבאס הביע את תסכולו מהמו"מ, מתהליך השלום, (אך) אשאיר זאת למהיגים הפוליטיים", אמר שנייר. "אני מאמין גדול בכך שפיוס מוסלמי-יהודי ברחבי תבל מתעלה מעל התהליך הישראלי-פלסטיני. אנו עובדים על תהליך שלום רוחני".