בידוק ביטחוני בנתב"ג: 22,000 מזוודות נפתחו בחודש האחרון

זאת עקב שימוש במערכת אוטומטית לבדיקת הכבודה שהוטמעה ע"י רשות שדות התעופה ■ רש"ת ממליצה לא לנעול את המזוודות. האם תיקחו את הסיכון?

אם טסתם לאחרונה מנתב"ג וגיליתם שמזוודתכם נפתחה לצורך בדיקה ביטחונית, נראה שאתם בחברה טובה, וכ-22,000 איש חולקים איתכם גורל דומה - כך לפי מידע בלעדי שהגיע לידי "גלובס".

מדוע? משום בתחילת החודש שעבר הטמיעה רשות שדות התעופה (רש"ת) מערכת אוטומטית לבדיקת הכבודה בנתב"ג, הסורקת את התכולה באמצעות טכנולוגיה מתקדמת, ששמה HBS (hold baggage screening).

כבודה שנחשדת במהלך הסריקה הראשונית במערכת, נפתחת ועוברת שיקוף נוסף ברזולוציה גבוהה יותר. אלא שאם המזוודה מגיעה לבדיקה כשהיא נעולה, המנעול נפתח על-ידי עובדי רש"ת, שבתום הבדיקה נועלים אותה בחזרה באמצעות אזיקון ומותירים פתק לבעל המזוודה המגולל את סיפור המעשה.

ל"גלובס" נודע כי מתחילת הכנסת מערכת הבידוק החדשה לשימוש ב-9 במארס השנה, עברו דרכה למעלה מ-800 אלף מזוודות. בתקופת הפסח בלבד עברו דרכה למעלה מ-320 אלף מזוודות, כאשר לפתיחה הסופית, דהיינו פריצת מנעול אם היה כזה, הגיעו כ-7% מהמזוודות - יותר מ-22,000 מזוודות.

הפתרון: מנעול מיוחד

כדי למזער את הנזק, רש"ת פרסמה המלצה לנוסעים (על גבי מסכים בנמל) שלא לנעול את המזוודות הנשלחות לבטן המטוס. מדובר בהנחיה מעוררת מחלוקת, שהרי נוסעים רבים מכניסים למזוודה חפצים יקרי-ערך ואינם מעוניינים שכל דיכפין ישלוף אותם בקלות מהמזוודה.

במיוחד תמוהה העובדה שברש"ת בחרו בהמלצה מסוג זה, בעוד שיש לה חלופה אחרת: קבלת רישיון בינלאומי להחזקת מאסטר הפותח מנעולים העומדים בתקן בינלאומי שנקרא TSA. מדובר במנעולים הנמכרים כיום בחנויות כמו ממסי ו"למטייל" במחירים של 50-100 שקל, ונוסעים שישתמשו בהם יוכלו לחסוך לעצמם את הסיכון שבהשארת המזוודה לא נעולה, ולחילופין את עוגמת-הנפש שבקבלת מזוודה שנפתחה.

"ברש"ת מיהרו להטמיע את מערכת HBS לפני בדיקת תקנים הקיימים כבר שנים במדינות אחרות", אומר איל אזולאי, מנכ"ל ממסי. "אין פה התחשבות בביטחונו של הנוסע או בפרטיותו. הרי רשות שדות התעופה איננה הגוף היחיד שמטפל בכבודת הנוסע, מזוודה לא נעולה יכולה לקרוץ לחמדנים בנמלי תעופה אחרים".

תגובת רש"ת: "בימים אלה רש"ת צפויה לקבל רישיון להחזקת מאסטר שיפתח מנעולים העומדים בתקן TSA. מנעולים שיעמדו בתקן יפתחו וייסגרו. כל יתר המנעולים ייפתחו".

עוד נמסר כי "נוסעים שיתעקשו לנעול את המזוודה עם מנעול שאינו עומד בתקן (בידיעה או שלא בידיעה) - יוכלו לרכוש בהגעה לנמל מנעולים תקניים תמורת שקלים בודדים. אין לנו עניין לעשות מזה רווח", נמסר.