אחרי כשנתיים וחצי: אלי רייפמן השתחרר הבוקר מכלא

זאת כשנה וחצי לפני תום ריצוי עונשו המלא ■ רייפמן, מייסד אמבלייז, הורשע בכך שהונה חברות באמצעות מצגי-שווא והוציא מהן במירמה 6.3 מיליון דולר

מייסד חברת הטכנולוגיה אמבלייז, אלי רייפמן, שהורשע בעבירות מירמה, שוחרר הבוקר (ב') ממאסרו בכלא חרמון. זאת, בהמשך להחלטת ועדת השחרורים שליד השב"ס מהחודש שעבר, אשר נעתרה לבקשתו של איש העסקים לשחרור מוקדם מעונש מאסר בפועל בכלא חרמון בצפון הארץ, אותו הוא מרצה בעקבות הרשעתו בתרגיל עוקץ שכלל עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף בכוונה לקבל באמצעותו דבר ושימוש במסמך מזויף.

לבקשת הפרקליטות ניתן עיכוב ביצוע של שבוע על ההחלטה, כדי לאפשר לה להגיש ערעור, ואולם ערעור כזה לא הוגש. שחרורו של רייפמן הבוקר התרחש כשנה וחצי לפני תום ריצוי עונשו המלא.

אלי רייפמן (44) הוא מייסדה של חברת אמבלייז, אשר פיתחה טכנולוגיה לווידיאו דיגיטלי על גבי תקליטורים, והוא נחשב בעבר לאחד מילדי הפלא של עולם ההיי-טק הישראלי. ואולם, עם השנים הוא הסתבך בחובות בשוק האפור ובפלילים.

בחודש יולי 2011 הורשע רייפמן בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בעבירות של זיוף בכוונה לקבל באמצעותו דבר, שימוש במסמך מזויף וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, ונדון ל-4 שנות מאסר בפועל.

רייפמן הורשע כי הונה חברות באמצעות מצגי-שווא, שלפיהם הוא מחזיק בבעלותו כ-9 מיליון ממניות אמבלייז, למרות שלא היו בבעלותו, ובאופן זה הוציא מהן במירמה 6.3 מיליון דולר. נגד רייפמן התנהל במקביל גם הליך אזרחי, ובמארס 2009 הוציא בית המשפט צו כינוס נכסים נגדו.

לאחר הוצאת הצו הורתה לרייפמן שופטת המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, להעביר את מניותיו באמבלייז לרשותו של המנהל המיוחד של נכסיו, עו"ד איתן ארז. ואולם, רייפמן סירב וטען כי הוא אינו יכול לעשות כן, מכיוון שהמניות כבר לא בשליטתו אלא מוחזקות בעבורו על-ידי נאמנים. בעקבות סירובו ישב רייפמן בכלא 3 פעמים בגין ביזיון בית המשפט. הליך הכינוס עדיין מתנהל.

בעקבות הרשעתו נדון כאמור רייפמן ל-4 שנות מאסר בפועל, שנת מאסר על-תנאי ותשלום פיצוי למתלוננים נגדו בסך 6.3 מיליון דולר. את מאסרו החל לרצות בנובמבר 2011, ואולם המשיך להיאבק בגזר הדין בערכאות המשפטיות והגיש ערעור על הרשעות ועל חומרת עונשו. לפני כשנה דחה בית המשפט העליון את ערעורו.