המוסדיים רכשו מבינו מניות פז בעוד 31 מיליון שקל

מימשו אופציה שקיבלו באוקטובר האחרון במהלך 2013 מכר בינו ממניות פז והבינלאומי שבשליטתו בקרוב ל-1 מיליארד ש' ■ מחזיק כעת כ-33% בפז

כחצי שנה לאחר מימוש של כ-315 מיליון שקל שביצע צדיק בינו במניות חברת האנרגיה פז שבשליטתו, החליטו חלק מהמשקיעים המוסדיים שרכשו מניות בעסקה לממש אופציה לרכישת נתח נוסף ממניות החברה, תמורת 31 מיליון שקל.

ההחלטה על מימוש האופציה התקבלה זמן קצר לפני מועד פקיעתה. חלקו של בינו במכירה עמד על 23 מיליון שקל, ואת יתרת המניות מכרו שותפיו בפז - משפחות אבלס וליברמן האוסטרליות, המחזיקות איתו גם בבנק הבינלאומי. העסקה נעשתה לפי שווי מניה של 545 שקל - דומה למחיר השוק ונמוך בכ-4% מהעסקה שנעשתה בחודש אוקטובר 2013, במסגרתה הוענקה האופציה.

פז לא רשמה בשנה האחרונה שינוי מהותי בערכה, ונסחרת היום לפי שווי שוק של 5.5 מיליארד שקל. כיום מחזיק בינו בכ-33% ממניות פז ושותפיו בכ-10% נוספים.

2013 הייתה שנת שיא בכל הנוגע למימושי מניות של בעלי שליטה; בינו היה אחד מבעלי השליטה הבולטים מבין המממשים, כשמכר אשתקד ממניות פז והבינלאומי בהיקף מצטבר של קרוב ל-1 מיליארד שקל.

מוקדם יותר השנה המשיך בינו ברצף המימושים כשמכר 6.1% מהונה של פיבי, החברה באמצעותה הוא מחזיק בבנק הבינלאומי, תמורת כ-140 מיליון שקל.

ב-2012 החליט בינו, יחד עם שותפיו (משפחות ליברמן ואבלס), להשטיח את מבנה ההחזקות בבינלאומי ולהתאים עצמם לכללי בנק ישראל, שלפיהם גרעין שליטה בבנק בינוני צריך להחזיק ב-40% מאמצעי השליטה. כיום מחזיקה פיבי בכ-48% ממניות הבינלאומי.

במסגרת חוק הריכוזיות ניתנו לבינו שש שנים למכור אחת מהחזקותיו המרכזיות - פז או הבינלאומי, וכפי שנחשף ב"גלובס" בעבר, הוא נוטה למכור את פז, שהועמדה על המדף במחיר דומה לשווי השוק של החברה. המכשולים העומדים בפני המכירה, על פי ההערכות, הם פוטנציאל ההשבחה הנמוך של פז וקבלת האישור הרגולטורי, מאחר שפז מחזיקה בבית הזיקוק באשדוד.