חשד: איש העסקים יעקב אנגל נסחט ואוים על-ידי שותפו

מטען התפוצץ בביתו ברמה"ש ■ לפי החשד, עקב עסקת נדל"ן שכשלה וסירובו של אנגל להעביר לו כספים, הזמין השותף, נתן פיקהולץ, את המטען מעבריינים

בתום חקירה סמויה בת מספר חודשים של צח"מ ירקון, הותר לפרסום: איש העסקים והנדל"ן, המיליונר יעקב אנגל, היה נתון למסכת איומים מצד שותף עסקי שלו לשעבר וגורמים עברייניים, ואף הוטמן בביתו ברמת-השרון מטען חבלה שהתפוצץ ללא שגרם לאבידות בנפש או נזק פיזי לדיירי הבית.

בראשית השבוע (א') הפכה החקירה לגלויה עם מעצרו של השותף לשעבר, נתן פיקהולץ, בחשד לביצוע עבירות סחיטה באיומים וקשירת קשר לביצוע קשר.

בית משפט השלום בתל-אביב נעתר לבקשת המשטרה להאריך את מעצרו עד יום חמישי לצורך השלמת החקירה. הבוקר (ג') עוכבו לחקירה גם בנו ובתו של פיקהולץ בחשד לשיבוש הליכי חקירה. בימים אלה חוקרת המשטרה מעורבות של גורמים נוספים בפרשה.

דרישה להעברת מיליונים

ב-12 לדצמבר 2013 התפוצץ מטען חבלה בביתו של אנגל. חקירת האירוע הוטלה על צוות חקירה מיוחד במרחב ירקון, בראשות רב-פקד רונה פינגאווי, ובמהלכה התברר כי מזה תקופה סובלים אנגל ובני משפחתו מאיומים טלפוניים לחייהם מגורמים שהזדהו כעבריינים. באותן שיחות איומים התבקש אנגל להעביר מיליוני שקלים.

במהלך החקירה עלה שמו של פיקהולץ, תושב אזור הקריות, כחשוד אפשרי בהזמנת המטען והאיומים. זאת, לאחר שלפי החשד סירב אנגל להיעתר לדרישתו של פיקהולץ להעביר לו מיליוני שקלים על רקע כישלון פרויקט עסקי משותף לשניים.

במסגרת החקירה עלה כי אנגל ופיקהולץ הקימו יחד חברה שמטרתה היה לקדם פרויקט נדל"ן משותף, שלא הצליח. בהמשך מכר אנגל את אחזקותיו בחברת אחזקות, שאחת מהחברות-הבנות או הנכדות שלה הייתה, ככל הנראה, החברה המשותפת לו ולפיקהולץ. לפי החשד, דרש פיקהולץ מאנגל כספים שלטענתו מגיעים לו בעקבות המכירה.

מהחקירה עלה כי על רקע הסכסוך העסקי החלה מסכת האיומים כנגד אנגל ובני משפחתו, ששיאה בהנחת המטען בביתו.

בדיון הארכת מעצרו של פיקהולץ טען בא-כוחו, עו"ד תמיר סלומון, כי החשוד כופר במיוחס לו. "מדובר באיש שעשה ועושה שנים רבות למען הקהילה, ומי שמסתובב בצפון יודע את הסגולות של האיש הזה", אמר. "זו טעות קשה בכתובת".

השופט שמואל מלמד קבע כי "קיימת תשתית ראייתית המבססת חשד סביר נגד החשוד".

רווח של 120 מיליון שקל

אנגל, בן 64, היה בעבר אחד היזמים הבולטים בתחום הבנייה למגורים בישראל ובמזרח אירופה, עד שבסוף 2006 מכר את קבוצת הנדל"ן שבבעלותו "לגנא הולדינגס" לחברת אזורים שבשליטת שעיה בוימלגרין ב-400 מיליון שקל, וגרף לכיסו רווח של 120 מיליון שקל. לאחר מכן הקים את חברת אנגלאינווסט, שפעלה בתחום התשתיות והכרייה בהודו, אפריקה ורוסיה.

ב-2011 רשם אנגל אקזיט נוסף לאחר שמכר מחצית מחברת אלנילטו שבבעלותו (חברה בת של אנגלאינווסט), בעלת זיכיון לכרייה של עופרות ברזל בשלושה מהמכרות מהגדולים בליבריה, תמורת 90 מיליון דולר.

ב-2009 שב אנגל לעסקי הנדל"ן בישראל ורכש את פעילות התמ"א 38 של חברת הבנייה א. דורי שבבעלות אורי דורי. בשנים האחרונות מנהל בנו, עופר אנגל, את החברה-הבת "אנגלאינווסט", המתמחה בייזום פרויקטים של תמ"א 38.