"פורבס": כך יקרסו הנדל"ן, ההיי-טק והבנקים בישראל

ג'סי קולומבו, פרשן כלכלי ב"פורבס", כתב מאמר מיוחד בו הוא ניתח את כלכלת ישראל וטען כי הריביות הנמוכות יצרו בועה כלכלית ■ קולומבו: "בועת הדיור תתפוצץ ותוביל לירידת מחירים חדה, עניין שיגרור הפסדים כבדים לבנקים"

השגשוג הכלכלי בישראל אינו אלא בועה הדומה לזו שגרמה למשבר הפיננסי הגדול בעולם. כך טוען הפרשן הכלכלי ג'סי קולומבו במאמר שפורסם אתמול (ג') במגזין "פורבס".

במאמר נרחב ביותר, קולומבו כותב בין השאר: "בשנים האחרונות ישראל זכתה לשבחים רבים על היציבות הכלכלית שלה והביצועים הטובים במהלך ואחרי המשבר הכלכלי הגלובלי. תעשיית ההיי-טק המשגשת זיכתה את ישראל זכתה בכינוי 'אומת הסטארט-אפ', כאשר ענקיות טכנולוגיה ואינטרנט בינלאומיות כגון פייסבוק וגוגל התחרו ביניהן על רכישת חברות היי-טק ישראליות.

"כמו כן, משקיעים בכל העולם דאגו לגוון את הפורטפוליו שלהם עם מניות ישראליות ובניגוד למדינות רבות בעולם, כגון ארה"ב ומדינות באירופה, הנכסים בישראל נהנו מעליית מחירים חדה שהעשירה את הספקולנטים. עם זאת, הבום הכלכלי בישראל אינו נס, אלא למעשה הינו בועה שדומה לבועות שהובילו למשבר הגלובלי".

■ לקריאת המאמר המלא של קולומבו וצפייה בגרפים שהוא מציג - לחצו כאן

קולומבו, שעורך סדרת כתבות ב"פורבס" בה הוא מזהיר מפני בועות כלכליות במדינות שונות, בחר הפעם להתמקד בישראל. לטענתו, אף שישראל אינה נחשבת יותר למדינה מתפתחת, הבועה הכלכלית בישראל דומה מאוד בתבנית שלה לבועות בשווקים המתעוררים מהן הוא הזהיר בעבר.

להערתכו, בדומה למדינות מפותחות אחרות, הריביות הנמוכות בישראל מנפחות את הבועה ויהיו הגורם המרכזי שיוביל למשבר חמור. קולומבו מציין כי הריביות הנמוכות בארה"ב, אירופה ויפן, לצד התוכניות המאסיביות להקלה כמותית, גרמו ל"הון חם" וספוקלטיבי בסך 4 טריליון דולר לזרום לשווקים המתעוררים בשנים האחרונות והתוצאה היא התפתחות בועה באג"ח של המדינות המתעוררות.

בדומה לחששות של כלכלנים רבים בעולם, גם קולמבו חושש מפני סיום עידן הריביות הנמוכות. "כמו בבועות שנוצרו אחרי 2009, מהן אני מזהיר, עליית הריבית היא הגורם המרכזי שעלול להוביל לפיצוץ הבועה הכלכלית בישראל. הריביות האולטרה-נמוכות הן הגורם המרכזי לבועה הכלכלית, ולכן סיום המצב הזה יוביל לפיצוץ הבועה".

בשורה התחתונה, קולמבו צופה עתיד שחור לכלכלת ישראל. "בועת הדיור תתפוצץ ותוביל לירידת מחירים חדה, עניין שיגרור הפסדים כבדים לבנקים על תיקי המשכנתאות שלהם. בועת ההיי-טק תתפוצץ גם בארה"ב וגם בישראל, ותוביל לגל של חדלות פירעון בקרב סטארט-אפים רבים, בעיקר בתחום האפליקציות והרשתות החברתיות. כתוצאה מכך, מניות הטכנולוגיה והבנקים יירדו בחדות, עניין שיגרור גל ירידות חד בכל השווקים".